|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | DİLEK KOCAYANAK (dilekkocayanak@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
DİLEK KOCAYANAK, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı; İnsanlararası iletişimde temel birim olarak kullanılan metnin, metinsellik ölçütlerini, metin üretim evrelerini, iletişim şemasını ve sözbilimin bölümlerini öğrencilere kavratmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | İletişimin ögelerini ve egemen öge kavramını açıklayabilir. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Sözbilimin aşamalarını bilir. |
PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. PÇ-7 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Metin kavramını açıklayabilir. |
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-7 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Metinlerin türlerini tespit edebilir. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-5 | Metinsellik ölçütlerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-6 | Metin üretim evrelerini bilebilir. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. PÇ-7 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-7 | Bir metin çözümleme yöntemi olarak metindilbilimin temel kavram ve yöntemlerini kavrayabilir. |
PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. PÇ-4 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-8 | Bir metin çözümleme yöntemi olarak metindilbilimin temel kavram ve yöntemlerini edebi metinlere uygulayabilir. |
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| İletişimin ögelerini ve egemen öge kavramını açıklama; sözbilimin aşamalarını belirtme; metin kavramını, metinlerin türlerini, metinsellik ölçütlerini açıklama; metin üretim evrelerini, bir metin çözümleme yöntemi olarak metindilbilimin temel kavram ve yöntemlerini kavratma ve uygulama. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Ders kaynaklarının tanıtılması. Metindilbilim nedir? | Anlatım, gözlem, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, örnek olay, |
| 2 | Metindilbilimin Temel Prensipleri | Anlatım, gözlem, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, örnek olay, |
| 3 | Sözce, Tümce, Önerme Kavramları | Anlatım, gözlem, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, örnek olay, |
| 4 | Metinsellik Ölçütleri 1 (Metin merkezli ve kullanıcı merkezli ölçütler) | Anlatım, gözlem, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, örnek olay, |
| 5 | Metinsellik Ölçütleri 2 (Metin merkezli ve kullanıcı merkezli ölçütler) | Anlatım, gözlem, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, örnek olay, |
| 6 | Yapı ve İletişim Bağlamında Metin Türleri 1 | Anlatım, gözlem, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, örnek olay, |
| 7 | Yapı ve İletişim Bağlamında Metin Türleri 2 | Anlatım, gözlem, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, örnek olay, |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Türkçe Öğretiminde Metindilbilimsel Bakış Açısıyla Metin Çözümleme ve Etkinlik Oluşturma 1 | Anlatım, gözlem, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, örnek olay, |
| 10 | Türkçe Öğretiminde Metindilbilimsel Bakış Açısıyla Metin Çözümleme ve Etkinlik Oluşturma 2 | Anlatım, gözlem, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, örnek olay, |
| 11 | Uygulama Örnekleri (Şiir, deneme, öykü vb.) | Anlatım, gözlem, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, örnek olay, |
| 12 | Metin Tipi ve Metin Türü Sınıflandırması | Anlatım, gözlem, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, örnek olay, |
| 13 | Metin Tipi ve Metin Türüne Örnekler | Anlatım, gözlem, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, örnek olay, |
| 14 | Metinde Bağlam | Anlatım, gözlem, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, örnek olay, |
| 15 | Söz Eylem Kuramı | Anlatım, gözlem, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, örnek olay, |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Ayata Şenöz, C. (2005). Dilbilim: metindilbilim ve Türkçe. İstanbul: Multilingual Yayınları. | |
| 2 | Başkan, Ö. (2003). Lengüistik metodu. İstanbul: Multilingual Yabancı Dil Yayınları. | |
| 3 | Bright, W. (1992). International encyclopedia of linguistics. New York: Oxford University Press. | |
| 4 | Dilidüzgün, Ş. (2017). Metindilbilim ve Türkçe öğretimi uygulamalı bir yaklaşım. Ankara: Anı Yayıncılık. | |
| 5 | Dilidüzgün, Ş. (2020). Süreç ve tür odaklı okuma ve yazma eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık. | |
| 6 | Karaağaç, Günay. (2013). Dil bilimi terimleri sözlüğü. Ankara: TDK Yayınları. | |
| 7 | Kıran, A. & Kıran, Z. (2010). Dilbilime giriş. Ankara: Seçkin Yayıncılık. | |
| 8 | Martinet, A. (1985). İşlevsel genel dilbilim. Ankara: Birey ve Toplum Yayınları. | |
| 9 | Ruhi, Ş. (1996). Söylem ve birey. (Haz.) A. Kocaman, Söylem Üzerine. Ankara: Hitit Yayınevi, 17-37. | |
| 10 | Uçan, H. (2008). Göstergebilim ve edebiyat eğitimi. Ankara: Hece Yayınları. | |
| 11 | Uzun, G. Leyla (2011). Metindilbilim. A. S. Özsoy ve Z. Erk Emeksiz (Hazl.) Genel Dilbilim II (152-180). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yay. | |
| 12 | Vardar, Berke. (1982). Dilbilimin temel kavram ve ilkeleri. Ankara: TDK Yayınları. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Dersler hem kuramsal hem de uygulamalı olarak yürütülmektedir. Her ders için sunum hazırlanmaktadır. | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 6 | 6 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 6 | 12 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 90 | ||