Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / OÖEAE 403 - OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: OÖEAE 403 Adı: OKULA UYUM VE ERKEN OKURYAZARLIK EĞİTİMİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SEÇİL YILDIZ (secilyildiz@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
okul öncesi öğretmen adaylarının okula hazırbulunuşluğu açıklayabilmelerini ve değerlendirmelerini;, çocukların kendi içlerindeki ve birbirleri iler aralarındaki farklılıkları gözönünde bulundurarak, çocukları ilkokula hazırlayıcı ve okul öncesi programlarından ilkokula geçişlerini kolaylaştırıcı etkinlikler planlamalarını ve uygulamalarını sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Öğrenciler okula hazırbulunuşluğun tanımı ve hazırbulunuşluğu etkileyen faktörleri bilir ve açıklayabilirler. PÇ-3 Okul öncesi eğitimde temel alan bilgi ve becerilerine sahiptir.
PÇ-8 Bilgiye ulaşma yollarını ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Öğrenciler okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimini bilir ve açıklayabilirler. PÇ-8 Bilgiye ulaşma yollarını ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
PÇ-9 Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeydeki güncel gelişmeleri takip eder.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Öğrenciler fonolojik süreç becerileri, okuma farkındalığı, yazma farkındalığı, sözcük bilgisi farkındalığı becerileriini bilir ve açıklayabilir. PÇ-7 Alanında sahip olduğu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-8 Bilgiye ulaşma yollarını ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
PÇ-9 Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeydeki güncel gelişmeleri takip eder.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-4 Öğrenciler okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirmeyi bilir ve uygulayabilir. PÇ-10 Kazanımlara ve çocukların gereksinimlerine yönelik materyal seçer, hazırlar ve kullanır.
PÇ-15 Grup çalışmalarında inisiyatif alarak liderlik becerilerini kullanır ve bireysel özellikleriyle topluma örnek olur.
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Okula hazırbulunuşluğun tanımı ve hazırbulunuşluğu etkileyen faktörler; ilkokula hazırlığın boyutları (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri), okula hazırbulunuşluk yeterliliklerinin kazandırılmasına yönelik etkinlikler hazırlama; okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalış-malarının önemi, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimi, fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kul-lanımı), sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi; yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı), okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin tanıtımı, beklentiler ve sorumluluklar Anlatma, soru cevap
2 Okula uyum, okula uyumu etkileyen faktörler, okula uyum ile ilgili kavramlar, okula uyumu engelleyen nedenler, okula uyum haftası etkinlikleri. Anlatma,tartışma, kaynak tarama
3 Okula hazırbulunuşluk, okula hazırbulunuşluğu etkileyen faktörler, okula hazırbulunuşluğun boyutları.Okula uyum haftası öğretmen rehber kılavuzu. Anlatma,tartışma, kaynak tarama
4 Erken okuryazarlık kavramı.Sözel dil becerileri ve erken okuryazarlık, Fonolojik farkındalık becerileinin gelişimi. Maarif modelinde Türkçe alanı ve erkenokuryazarlık. anlatma, kaynak tarama
5 Yazı farkındalığı ve görsel ayırt etme becerileinin gelişimi. yazı farkındalığı ve görsel ayırt etme becerilerinin gelişmine ilişkin etkinlik örnekleri. anlatma, kaynak tarama
6 Okuma farkındalığı becerilerinin gelişimi. erken okuryazarlık eğitiminde etkileşimli kitap okumanın rolü. anlatma, kaynak tarama
7 Erken okuryazarlık becerilerinin gelişiminde ailenin rolü. Ailelerin çocukların erken okuryazarlık becerilerinin gelişimini desteklemeleri için evde yapabilecekleri etkinlik örnekleri. anlatma, kaynak tarama
8 Ara Sınav
9 Maarif Modeli çerçevesinde erken okuryazarlık becerileri dikkate alınarak etkinlik planlama ve uygulama. planlı grup çalışması, sunum, rol oynama
10 Maarif Modeli çerçevesinde erken okuryazarlık becerileri dikkate alınarak etkinlik planlama ve uygulama. planlı grup çalışması, sunum, rol oynama
11 Maarif Modeli çerçevesinde erken okuryazarlık becerileri dikkate alınarak etkinlik planlama ve uygulama. planlı grup çalışması, sunum, rol oynama
12 Maarif Modeli çerçevesinde erken okuryazarlık becerileri dikkate alınarak etkinlik planlama ve uygulama. planlı grup çalışması, sunum, rol oynama
13 Maarif Modeli çerçevesinde erken okuryazarlık becerileri dikkate alınarak etkinlik planlama ve uygulama. planlı grup çalışması, sunum, rol oynama
14 Maarif Modeli çerçevesinde erken okuryazarlık becerileri dikkate alınarak etkinlik planlama ve uygulama. planlı grup çalışması, sunum, rol oynama
15 Maarif Modeli çerçevesinde erken okuryazarlık becerileri dikkate alınarak etkinlik planlama ve uygulama. planlı grup çalışması, sunum, rol oynama
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Temel, Z.F.(2015). Dil ve Erken Okuryazarlık, Ankara: Hedef CS Yayıncılık.
2 Erbay, F. (2021). Erken okuryazarlık becerileri ve desteklenmesi. Ankara: Eğiten Kitap.
3 Polat, Ö. (2020). Okul öncesinden ilkokula:büyüme macerasında altın eşik. İstanbul: Nesil Yayıncılık.
4 Polat, Ö.(2021). Adım adım ilkokula başlamak okula uyum ve erken okuryazarlık eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders sunumları, kitaplar, projeksiyon, bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 16 1 60
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 7 14
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 0
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 113