|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SEÇİL YILDIZ (secilyildiz@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
okul öncesi öğretmen adaylarının okula hazırbulunuşluğu açıklayabilmelerini ve değerlendirmelerini;, çocukların kendi içlerindeki ve birbirleri iler aralarındaki farklılıkları gözönünde bulundurarak, çocukları ilkokula hazırlayıcı ve okul öncesi programlarından ilkokula geçişlerini kolaylaştırıcı etkinlikler planlamalarını ve uygulamalarını sağlamaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Öğrenciler okula hazırbulunuşluğun tanımı ve hazırbulunuşluğu etkileyen faktörleri bilir ve açıklayabilirler. |
PÇ-3 Okul öncesi eğitimde temel alan bilgi ve becerilerine sahiptir.
PÇ-8 Bilgiye ulaşma yollarını ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Öğrenciler okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimini bilir ve açıklayabilirler. |
PÇ-8 Bilgiye ulaşma yollarını ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. PÇ-9 Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeydeki güncel gelişmeleri takip eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Öğrenciler fonolojik süreç becerileri, okuma farkındalığı, yazma farkındalığı, sözcük bilgisi farkındalığı becerileriini bilir ve açıklayabilir. |
PÇ-7 Alanında sahip olduğu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-8 Bilgiye ulaşma yollarını ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. PÇ-9 Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeydeki güncel gelişmeleri takip eder. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-4 | Öğrenciler okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirmeyi bilir ve uygulayabilir. |
PÇ-10 Kazanımlara ve çocukların gereksinimlerine yönelik materyal seçer, hazırlar ve kullanır. PÇ-15 Grup çalışmalarında inisiyatif alarak liderlik becerilerini kullanır ve bireysel özellikleriyle topluma örnek olur. |
Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Okula hazırbulunuşluğun tanımı ve hazırbulunuşluğu etkileyen faktörler; ilkokula hazırlığın boyutları (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri), okula hazırbulunuşluk yeterliliklerinin kazandırılmasına yönelik etkinlikler hazırlama; okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalış-malarının önemi, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimi, fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kul-lanımı), sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi; yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı), okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Dersin tanıtımı, beklentiler ve sorumluluklar | Anlatma, soru cevap |
2 | Okula uyum, okula uyumu etkileyen faktörler, okula uyum ile ilgili kavramlar, okula uyumu engelleyen nedenler, okula uyum haftası etkinlikleri. | Anlatma,tartışma, kaynak tarama |
3 | Okula hazırbulunuşluk, okula hazırbulunuşluğu etkileyen faktörler, okula hazırbulunuşluğun boyutları.Okula uyum haftası öğretmen rehber kılavuzu. | Anlatma,tartışma, kaynak tarama |
4 | Erken okuryazarlık kavramı.Sözel dil becerileri ve erken okuryazarlık, Fonolojik farkındalık becerileinin gelişimi. Maarif modelinde Türkçe alanı ve erkenokuryazarlık. | anlatma, kaynak tarama |
5 | Yazı farkındalığı ve görsel ayırt etme becerileinin gelişimi. yazı farkındalığı ve görsel ayırt etme becerilerinin gelişmine ilişkin etkinlik örnekleri. | anlatma, kaynak tarama |
6 | Okuma farkındalığı becerilerinin gelişimi. erken okuryazarlık eğitiminde etkileşimli kitap okumanın rolü. | anlatma, kaynak tarama |
7 | Erken okuryazarlık becerilerinin gelişiminde ailenin rolü. Ailelerin çocukların erken okuryazarlık becerilerinin gelişimini desteklemeleri için evde yapabilecekleri etkinlik örnekleri. | anlatma, kaynak tarama |
8 | Ara Sınav | |
9 | Maarif Modeli çerçevesinde erken okuryazarlık becerileri dikkate alınarak etkinlik planlama ve uygulama. | planlı grup çalışması, sunum, rol oynama |
10 | Maarif Modeli çerçevesinde erken okuryazarlık becerileri dikkate alınarak etkinlik planlama ve uygulama. | planlı grup çalışması, sunum, rol oynama |
11 | Maarif Modeli çerçevesinde erken okuryazarlık becerileri dikkate alınarak etkinlik planlama ve uygulama. | planlı grup çalışması, sunum, rol oynama |
12 | Maarif Modeli çerçevesinde erken okuryazarlık becerileri dikkate alınarak etkinlik planlama ve uygulama. | planlı grup çalışması, sunum, rol oynama |
13 | Maarif Modeli çerçevesinde erken okuryazarlık becerileri dikkate alınarak etkinlik planlama ve uygulama. | planlı grup çalışması, sunum, rol oynama |
14 | Maarif Modeli çerçevesinde erken okuryazarlık becerileri dikkate alınarak etkinlik planlama ve uygulama. | planlı grup çalışması, sunum, rol oynama |
15 | Maarif Modeli çerçevesinde erken okuryazarlık becerileri dikkate alınarak etkinlik planlama ve uygulama. | planlı grup çalışması, sunum, rol oynama |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Temel, Z.F.(2015). Dil ve Erken Okuryazarlık, Ankara: Hedef CS Yayıncılık. | |
2 | Erbay, F. (2021). Erken okuryazarlık becerileri ve desteklenmesi. Ankara: Eğiten Kitap. | |
3 | Polat, Ö. (2020). Okul öncesinden ilkokula:büyüme macerasında altın eşik. İstanbul: Nesil Yayıncılık. | |
4 | Polat, Ö.(2021). Adım adım ilkokula başlamak okula uyum ve erken okuryazarlık eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders sunumları, kitaplar, projeksiyon, bilgisayar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | 16 | 1 | 60 |
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 7 | 14 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 0 | ||
Final Sınavı | 0 | ||
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 113 |