Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / İMEAE 401 - İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: İMEAE 401 Adı: MATEMATİKTE PROBLEM ÇÖZME Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı DENİZ KAYA (denizkaya@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu derste, matematik öğretiminde problem çözmenin kullanım amaçlarını inceleme ve probleme dayalı öğrenme ile zengin öğrenme ortamları hazırlayabilme amaçlanmaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Problem ve problem türlerini açıklayabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-7 Matematiksel dili alan derslerinde ve matematik öğrenme ve öğretme sürecini planlarken doğru ve etkili şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Matematik öğretim programındaki problem çözmenin yerini açıklayabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-6 Matematik öğretim programıyla ilgili gelişme ve yenilikleri takip edip öğretme etkinliklerine uyarlar.
PÇ-9 Öğrencilerin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Problem çözme stratejilerini açıklayabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Problem çözme sürecini açıklayabilir ve öğretiminde kullanabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir
PÇ-6 Matematik öğretim programıyla ilgili gelişme ve yenilikleri takip edip öğretme etkinliklerine uyarlayabilir.
PÇ-8 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
PÇ-12 Matematiksel ve diğer disiplinlerdeki problemlerle ilgili modellemeler ve çözümler üretebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Problem kurma sürecini açıklayabilir ve öğretiminde kullanabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-5 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlükleri ile ilgili bilgi sahibidir.
PÇ-6 Matematik öğretim programıyla ilgili gelişme ve yenilikleri takip edip öğretme etkinliklerine uyarlar.
PÇ-7 Matematiksel dili alan derslerinde ve matematik öğrenme ve öğretme sürecini planlarken doğru ve etkili şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Problem çözme ve kurma yolu ile alternatif değerlendirme sistemlerini açıklayabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-5 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlükleri ile ilgili bilgi sahibidir.
PÇ-8 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
PÇ-9 Öğrencilerin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
PÇ-13 Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Probleme dayalı öğrenim ile farklı öğrenme alanlarına yönelik ders tasarımları tasarlayabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-5 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlükleri ile ilgili bilgi sahibidir.
PÇ-7 Matematiksel dili alan derslerinde ve matematik öğrenme ve öğretme sürecini planlarken doğru ve etkili şekilde kullanır.
PÇ-8 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
PÇ-9 Öğrencilerin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders, problem ve problem çözme, problem türleri, problem çözme öğretiminin önemi, problem çözme ile ilgili son dönemde ortaya çıkan gelişmeler, matematiksel problem çözme stratejileri ve problem çözmede çoklu gösterimlerin önemi; farklı problem çözme stratejileri ile çözülebilecek problem örnekleri, problem çözmenin değerlendirilmesi; problem kurmanın tanımı, süreci, özellikleri ve önemi, problem kurma sınıflamaları, problem kurma stratejileri, farklı problem kurma çalışmalarının yapılması; ortaokul matematik dersi öğretim programında ve ders kitaplarında problem kurma; problem kurmanın değerlendirilmesi konularını kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Problem ve problem çözme nedir? İyi bir problem nasıl olmalı? Anlatım, problem çözme, tartışma, grupla çalışma, beyin fırtınası ve soru-cevap
2 Güncel matematik öğretim programında yer alan problem çözmenin önemi ve problem çözme ve kurma’nın bulunduğu kazanımların incelenmesi Anlatım, problem çözme, tartışma, grupla çalışma, beyin fırtınası ve soru-cevap
3 Problem çözme’nin tarihsel gelişimine göre matematik eğitiminde kullanım amaçları ve problem türleri Kaynak tarama, tartışma, soru-cevap ve anlatım
4 Rutin olmayan problemler ve problem çözme stratejileri Problem çözme, tartışma, grupla çalışma, beyin fırtınası ve soru-cevap
5 Geriye doğru çalışma stratejisi ile çözülebilen problemlerin incelenmesi Anlatım, tartışma, grupla Anlatım, problem çözme, tartışma, grupla çalışma, beyin fırtınası ve soru-cevap
6 Denklem kurma stratejisi ile çözülebilen problemlerin incelenmesi Anlatım, problem çözme, tartışma, grupla çalışma, beyin fırtınası ve soru-cevap
7 Örüntü oluşturma stratejisine yönelik problemlerin incelenmesi, örüntülerin cebirsel düşünme yapısına etkisinin incelenmesi Anlatım, problem çözme, tartışma, grupla çalışma, beyin fırtınası ve soru-cevap
8 Ara Sınav
9 Basit ve benzer problemler çözme stratejisine yönelik problemlerin incelenmesi Kaynak tarama, problem çözme, tartışma, grupla çalışma, beyin fırtınası ve soru-cevap
10 Probleme dayalı örnek uygulamalarının incelenmesi Kaynak tarama, problem çözme, tartışma, grupla çalışma, beyin fırtınası ve soru-cevap
11 Şekil çizme ve farklı bir bakış açısına odaklanma stratejilerine yönelik problemlerin incelenmesi Anlatım, problem çözme, tartışma, grupla çalışma, beyin fırtınası ve soru-cevap
12 Değişen paradigmaya göre probleme dayalı öğrenmenin önemi Anlatım, problem çözme, tartışma, grupla çalışma, beyin fırtınası ve soru-cevap
13 Probleme dayalı öğrenmede kavramları keşfetmeye yönelik öğrenme alanları ile ilişkili problemler Problem çözme, tartışma, grupla çalışma, beyin fırtınası ve soru-cevap
14 Probleme dayalı öğrenmede kavramları keşfetmeye yönelik öğrenme alanları ile ilişkili problemlerin sınıfta uygulanmasında takip edilecek aşamalar Anlatım, problem çözme, tartışma, grupla çalışma, beyin fırtınası ve soru-cevap
15 Karışık problemlerin çözümü Problem çözme, tartışma, grupla çalışma, beyin fırtınası ve soru-cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Yazgan, Y. ve Arslan, Ç. (2021). Matematiksel sıradışı problem çözme stratejileri ve örnekleri (9. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
2 Özkaya, A. ve Aksu, G. (2017). Gerçekçi matematik eğitimi. İstanbul: Maya Akademi Yayıncılık.
3 Posamentier, A. S. ve Krulik, S. (2019). Matematikte problem çözme 3-6. sınıfla kavramayı derinleştirecek güçlü stratejiler (2. baskı) (L. Akgün, T. Kar ve M. F. Öçal, Çev.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders notları, yardımcı kaynaklar, akıllı tahta veya projeksiyon, birim küp, çarpım tablosu, çok kareliler takımı, çok küplüler takımı, cebir karoları, örüntü blokları, tangram, kesir kartları, geometri şeridi, izometrik kağıt, geometri tahtası, ölçekli hacimler, sayı terazisi

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 7 14
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 100