Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / İMEAE 202 - İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: İMEAE 202 Adı: ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETİM PROGRAMLARI Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı DENİZ KAYA (denizkaya@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğretim programlarıyla ilgili temel kavramları, öğretim programının yaklaşımını, içeriğini ve geliştirmeyi amaçladığı becerileri (öğrenme ve alt öğrenme alanları vb.) kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Öğretim programlarıyla ilgili temel kavramlarını açıklayabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir
PÇ-4 Türk eğitim sistemi’nin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili kavramları konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-6 Matematik öğretim programıyla ilgili gelişme ve yenilikleri takip edip öğretme etkinliklerine uyarlayabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Ortaokul matematik öğretim programlarının geçmişten günümüze gelişimini açıklayabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir
PÇ-4 Türk eğitim sistemi’nin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili kavramları konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-6 Matematik öğretim programıyla ilgili gelişme ve yenilikleri takip edip öğretme etkinliklerine uyarlayabilir.
PÇ-10 Matematiğin doğası ve tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Ortaokul matematik öğretim programının yaklaşımını yorumlayabilir. PÇ-5 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlükleri ile ilgili bilgi sahibidir.
PÇ-8 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
PÇ-10 Matematiğin doğası ve tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olur.
PÇ-16 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Güncel ortaokul matematik dersi öğretim programının içeriğini ve programın geliştirmeyi amaçladığı becerileri özetleyebilir. PÇ-6 Matematik öğretim programıyla ilgili gelişme ve yenilikleri takip edip öğretme etkinliklerine uyarlayabilir.
PÇ-8 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
PÇ-16 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Güncel ortaokul matematik dersi öğretim programının öğrenme ve alt öğrenme alanlarını özetleyebilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-6 Matematik öğretim programıyla ilgili gelişme ve yenilikleri takip edip öğretme etkinliklerine uyarlayabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Güncel ortaokul matematik dersi öğretim programının kazanımların sınıflara göre dağılımı ve sınırlarını özetleyebilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir
PÇ-6 Matematik öğretim programıyla ilgili gelişme ve yenilikleri takip edip öğretme etkinliklerine uyarlayabilir.
PÇ-8 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Güncel ortaokul matematik dersi öğretim programının diğer derslerle ilişkisini yorumlayabilir. PÇ-7 Matematiksel dili alan derslerinde ve matematik öğrenme ve öğretme sürecini planlarken doğru ve etkili şekilde kullanabilir.
PÇ-12 Matematiksel ve diğer disiplinlerdeki problemlerle ilgili modellemeler ve çözümler üretebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-8 Ortaokul matematik dersi öğretim programının ilkokul ve lise matematik dersi öğretim programlarıyla ilişkisini yorumlayabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir
PÇ-6 Matematik öğretim programıyla ilgili gelişme ve yenilikleri takip edip öğretme etkinliklerine uyarlayabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-9 Güncel ortaokul matematik dersi öğretim programında kullanılan yöntem, teknik, araç-gereç ve materyalleri özetleyebilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir
PÇ-8 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
Yazılı Sınav
DÖÇ-10 Güncel ortaokul matematik dersi öğretim programının ölçme değerlendirme yaklaşımı özetleyebilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir
PÇ-13 Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır..
PÇ-16 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-11 Güncel ortaokul matematik dersi öğretim programında benimsenen öğretmen yeterliliklerini yorumlayabilir. PÇ-15 Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir.
PÇ-16 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-22 Demokrasiye, insan haklarına, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders, öğretim programlarıyla ilgili temel kavramlar; ortaokul matematik öğretim programlarının geçmişten günümüze gelişimi; güncel ortaokul matematik dersi öğretim programının yaklaşımı, içeriği, geliştirmeyi amaçladığı beceriler; öğrenme ve alt öğrenme alanları; kazanımların sınıflara göre dağılımı ve sınırları, diğer derslerle ilişkisi; ortaokul matematik dersi öğretim programının ilkokul ve lise matematik dersi öğretim programlarıyla ilişkisi; kullanılan yöntem, teknik, araç-gereç ve materyaller; ölçme değerlendirme yaklaşımı; öğretmen yeterlilikleri konularını kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Öğretim programlarıyla ilgili temel kavramlar Anlatım, tartışma, soru-cevap
2 Öğretim programlarıyla ilgili temel kavramlar Grup çalışması, beyin fırtınası ve tartışma
3 Ortaokul matematik öğretim programlarının geçmişten günümüze gelişimi Anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap
4 Ortaokul matematik öğretim programlarının geçmişten günümüze gelişimi Anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap
5 Güncel ortaokul matematik dersi öğretim programının yaklaşımı, içeriği, geliştirmeyi amaçladığı beceriler Kaynak tarama, beyin fırtınası ve anlatım
6 Güncel ortaokul matematik dersi öğretim programının yaklaşımı, içeriği, geliştirmeyi amaçladığı beceriler Anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap
7 Güncel ortaokul matematik dersi öğretim programının öğrenme ve alt öğrenme alanları İkili çalışma, soru-cevap, tartışma ve beyin fırtınası
8 Ara Sınav
9 Güncel ortaokul matematik dersi öğretim programının kazanımların sınıflara göre dağılımı, sınırları ve diğer derslerle ilişkisi Anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap
10 Güncel ortaokul matematik dersi öğretim programının kazanımların sınıflara göre dağılımı, sınırları ve diğer derslerle ilişkisi Anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap
11 Ortaokul matematik dersi öğretim programının ilkokul ve lise matematik dersi öğretim programlarıyla ilişkisi Kaynak tarama, soru-cevap ve tartışma
12 Güncel ortaokul matematik dersi öğretim programında kullanılan yöntem, teknik, araç-gereç ve materyaller Anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap
13 Güncel ortaokul matematik dersi öğretim programının ölçme değerlendirme yaklaşımı Grup çalışması, anlatım, soru-cevap, tartışma ve beyin fırtınası
14 Güncel ortaokul matematik dersi öğretim programında benimsenen öğretmen yeterlilikleri Anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap
15 Ortaokul matematik öğretim programlarının genel değerlendirilmesi Grup çalışması, anlatım, soru-cevap, tartışma ve beyin fırtınası
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara. Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
2 Özmantar, M. F., Akkoç, H., Kayıran, B. K. ve Özyurt, M. (Ed.). (2021). Ortaokul matematik öğretim programları tarihsel bir inceleme (4. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
3 Baykul, Y. (2021). Ortaokulda matematik öğretimi (5-8. sınıflar) (5. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders notları ve yardımcı kaynaklar, akıllı tahta veya projeksiyon, güncel matematik öğretim programı (2018 yılı), okul matematiği için prensipler ve standartlar (NCTM, 2000) kılavuzu

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 14 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 7 14
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 100