Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / İMEAE 402 - İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: İMEAE 402 Adı: MATEMATİK FELSEFESİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SOLMAZ DAMLA GEDİK ALTUN (sdgedik@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
SOLMAZ DAMLA GEDİK ALTUN,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, matematikle ilgili felsefik sorunlar keşfetme ile matematik felsefesi ve matematiğin temelindeki belirsizlikleri tanımlama ve keşfetme.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Öğrenciler matematiğin bilimler arasındaki yerini açıklayabilecektir. PÇ-10 Matematiğin doğası ve tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Öğrenciler teorem, ispat, aksiyom gibi temel matematiksel kavramları açıklayabilecektir. PÇ-7 Matematiksel dili alan derslerinde ve matematik öğrenme ve öğretme sürecini planlarken doğru ve etkili şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Öğrenciler matematiğin nesnellik ve gerçek dünyaya uygulanabilirliğini açıklayabilecektir. PÇ-2 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-16 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Öğrenciler matematik felsefesi alanında çalışan önemli bilim adamlarının görüşlerini açıklayabilecektir. PÇ-2 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-10 Matematiğin doğası ve tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Öğrenciler matematik felsefesindeki temel kuramları açıklayabilecektir. PÇ-2 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-7 Matematiksel dili alan derslerinde ve matematik öğrenme ve öğretme sürecini planlarken doğru ve etkili şekilde kullanır.
PÇ-10 Matematiğin doğası ve tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Matematiğin ontolojisi ve epistemolojisi, Sayılar, kümeler, fonksiyonlar v.b matematiksel kavramlar ile önerme ve matematiksel ifadelerin anlamları. Matematiğin temelleri, yöntemleri ve matematiğin doğasına ilişkin felsefi problemler. Matematikte nesnellik ve gerçek dünyaya uygulanabilirlik. Frege, Russel, Hilbert, Brouwer, ve Gödel gibi matematik felsefesi öncülerinin çalışmaları. Matematik felsefesinde temel kuramlar: Mantıkçılık (Logisicm), Biçimcilik (Formalism) , Yapısalcılık (Structuralism) ve Sezgicilik (Intuitionism), Frege, Russel, Hilbert, Brouwer, ve Gödel gibi matematik felsefesi öncülerinin çalışmaları
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Matematik nedir? Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi
2 Matematik ve bilim Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi
3 Matematiğin bilimdeki yeri Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi
4 Matematiksel düşünme yöntemleri Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi
5 İndüktif dedüktif ayrımı Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi
6 Çeşitli matematiksel kavramların ve önermelerin anlamları Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi
7 Matematikte nesnellik ve gerçek dünyaya uygulanabilirlik Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Matematikte bunalımlar Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi
10 Matematiğin temellerine ilişkin felsefi görüşler Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi
11 Mantıkçılık Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi
12 Biçimcilik Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi
13 Sezgicilik Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi
14 Yapısalcılık Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi
15 Frege, Russel, Hilbert, Brouwer, ve Gödel gibi matematik felsefesi öncülerinin çalışmaları Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Matematik felsefesi, Bekir S. Gür, Kadim Yayınları.
2 Matematiksel düşünme, Cemal Yıldırım, Remzi Kitabevi.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
ders kitabı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav 0 0 0
2.Kısa Sınav (Quiz) 0 0 0
3.Laboratuvar Sınavı 0 0 0
4.Sunum 0 0 0
5.Rapor 0 0 0
6.Seminer 0 0 0
7.Performans Ödevi 0 0 0
8.Dönem Ödevi 0 0 0
9.Proje 0 0 0
Final Sınavı 15 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 14 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 0 0 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0 0 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0 0 0
Sözlü Sınav 0 0 0
Kısa Sınav (Quiz) 0 0 0
Laboratuvar Sınavı 0 0 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 7 7
Ara Sınav 1 8 8
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 14 14
Final Sınavı 1 15 15
0
0
Toplam İş Yükü 100