|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | DENİZ KAYA (denizkaya@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu derste, matematiksel modelleme kavramı ve modelleme süreçleri, farklı modelleme problemleri üzerinde çalışma, modelleme problemleri geliştirme, sınıf içi modelleme uygulamaları hakkında bilgilenme, modelleme uygulamaları tasarlama, farklı örnekler üzerinden modelleme problemlerini değerlendirme amaçlanmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Matematiksel modelleme kavramını ve modelleme süreçlerini açıklayabilir. |
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Modelleme problemlerini çözebilir. |
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. PÇ-12 Matematik ve diğer disiplinlerdeki problemlerle ilgili modellemeler ve çözümler üretir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Modelleme problemleri geliştirebilir. |
PÇ-7 Matematiksel dili alan derslerinde ve matematik öğrenme ve öğretme sürecini planlarken doğru ve etkili şekilde kullanır. PÇ-12 Matematik ve diğer disiplinlerdeki problemlerle ilgili modellemeler ve çözümler üretir. PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-4 | Öğrencilerin modelleme problemlerine ilişkin çözümlerini değerlendirebilir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-2 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. PÇ-13 Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-5 | Matematik öğretiminde farklı amaçlar için matematiksel modellemeden yararlanabilir. |
PÇ-8 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. PÇ-12 Matematik ve diğer disiplinlerdeki problemlerle ilgili modellemeler ve çözümler üretir. PÇ-16 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-6 | Sınıf içi/dışı modelleme uygulamaları geliştirebilir. |
PÇ-7 Matematiksel dili alan derslerinde ve matematik öğrenme ve öğretme sürecini planlarken doğru ve etkili şekilde kullanır. PÇ-12 Matematik ve diğer disiplinlerdeki problemlerle ilgili modellemeler ve çözümler üretir. PÇ-14 Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir. PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-7 | Matematiğin gerçek yaşamla ilişkisini açıklayabilir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-6 Matematik öğretim programıyla ilgili gelişme ve yenilikleri takip edip öğretme etkinliklerine uyarlar. PÇ-17 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders, matematiksel modelleme ve problem çözme; matematik öğretiminde modeller ve modelleme süreci; modelleme döngüsü (problemi tanımlama, manipülasyon, tahmin ve doğrulama), model geliştirme basamakları; model geliştirme prensipleri; modelleme etkinliklerinin matematik sınıflarında uygulanması ve öğretmenin rolü; matematiksel modelleme etkinlikleri hazırlama ve öğrencilerin matematiksel düşünme süreçlerinin izlenmesi konularını kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Dersin tanıtımı, izlencenin incelenmesi, model ve matematik eğitiminde model kullanımı | Anlatım, beyin fırtınası, soru-cevap |
2 | Model ve modelleme arasındaki ilişki, matematiksel modelleme (örnek modeller) | Kaynak tarama, problem çözme, soru-cevap ve anlatım |
3 | Matematiksel modelleme süreci ve literatürde yer alan farklı modelleme süreçlerinin incelenmesi | Beceri geliştirme, tartışma, soru-cevap, anlatım ve beyin fırtınası |
4 | Matematiksel modellemenin matematik öğretiminde yeri ve önemi | Tartışma, anlatım, beyin fırtınası ve soru-cevap |
5 | Farklı modelleme perspektifleri (farklı perspektiflere göre örnek etkinlikler) | Beceri geliştirme, tartışma, soru-cevap, anlatım ve beyin fırtınası |
6 | Matematiksel modelleme yeterlikleri | Anlatım, beyin fırtınası, planlı grup çalışması, soru-cevap |
7 | Matematiksel modelleme süreci ve modelleme yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi | Kaynak tarama, anlatım, beyin fırtınası, planlı grup çalışması, soru-cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Modelleme etkinliklerinin öğretimde kullanımı (örnek etkinlikler) | Anlatım, beyin fırtınası, planlı grup çalışması, soru-cevap |
10 | Modelleme etkinliklerinin öğretimde kullanımı (örnek etkinlikler) | Anlatım, beyin fırtınası, planlı grup çalışması, soru-cevap |
11 | Farklı modelleme perspektiflerine göre modelleme etkinliklerinin özellikleri | Grup çalışması, anlatım, beyin fırtınası, tartışma soru-cevap |
12 | Modelleme etkinliklerinin sınıf ortamında uygulanma süreci | Anlatım, beyin fırtınası, planlı grup çalışması, soru-cevap |
13 | Örnek matematiksel modelleme etkinlikleri tasarım süreci | Anlatım, beyin fırtınası, planlı grup çalışması, soru-cevap |
14 | Örnek matematiksel modelleme etkinlikleri tasarım süreci | Grup çalışması, anlatım, beyin fırtınası, tartışma soru-cevap |
15 | Matematiksel modellemeye yönelik mikro-öğretim uygulamaları | Beceri geliştirme, anlatım, beyin fırtınası, planlı grup çalışması, soru-cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Lesh, R. ve Doerr, H. M. (2003a). Beyond constructivism: A models and modelling perspective on mathematics problem solving, learning and teaching. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc. | |
2 | Ural, A. (2018). Matematiksel modelleme eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık. | |
3 | Dost, Ş. (Ed.). (2019). Matematik eğitiminde modelleme etkinlikleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. | |
4 | Bukova Güzel, E. (Ed.) (2021). Matematik eğitiminde matematiksel modelleme (4. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. | |
5 | MaaB, J., O'Meara, N., Johnson, P. ve O'Donoghue, J. (2020). Öğretmenler için matematiksel modelleme (A. Yıldız Çev.). Ankara: Vizetek Yayıncılık. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders notları, yardımcı kaynaklar, akıllı tahta veya projeksiyon, birim küp, çarpım tablosu, çok kareliler takımı, çok küplüler takımı, cebir karoları, örüntü blokları, tangram, kesir kartları, geometri şeridi, izometrik kağıt, geometri tahtası, ölçekli hacimler, sayı terazisi |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 128 |