Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / İMEAE 503 - İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: İMEAE 503 Adı: KÜLTÜR VE MATEMATİK Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı DENİZ KAYA (denizkaya@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
SOLMAZ DAMLA GEDİK ALTUN,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Matematiğin bir ihtiyaç ve entelektüel merak perspektifinden nasıl geliştiğini, farklı kültürlerde ne tür matematik uğraşılarının olduğunu bilmek ve kültürel matematik farklılıkları, etnomatematik gibi kavramları irdeleyerek müfredat için etkinlikler oluşturmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Matematik ve kültür ilişkisini bilir. PÇ-11 Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahiptir.
PÇ-16 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-2 Matematiksel kavramların farklı kültürel ortamlarda nasıl geliştiğini açıklayabilir. PÇ-17 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
PÇ-21 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-3 Farklı kültürlerin matematiksel düşünce yapılarını açıklayabilir. PÇ-15 Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir.
PÇ-17 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-4 Matematiksel düşüncenin gelişiminde dilin, antropolojinin ve mantığın önemini açıklar. PÇ-7 Matematiksel dili alan derslerinde ve matematik öğrenme ve öğretme sürecini planlarken doğru ve etkili şekilde kullanır.
PÇ-21 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-5 Farklı kültürlerin bakış açılarını kullanarak matematik etkinlikleri tasarlayabilir. PÇ-17 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
PÇ-23 Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Matematik ve kültür ilişkisi; matematiksel kavramları kendi kültürel bağlamlarında tanımlamak, farklı kültürlerin matematiksel düşünce yapıları, etnomatematik alanında yapılan araştırmaların temel prensipleri, matematik-antropoloji-dil bilimi arasındaki ilişki; sınıf içi uygulamalara etnomatematik çalışmalarını dâhil etmenin önemi; farklı kültürel bağlamlara yönelik sınıf içi matematik etkinlikleri tasarlama.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Matematik ve kültür ilişkisi Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu
2 Matematiksel kavramların farklı kültürel ortamlarda gelişimi Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu
3 Teorem, ispat ve problem çözme gibi kavramların matematik için önemi Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu
4 Farklı kültürlerin matematik düşünce yapıları (Babil, Antik Mısır, Antik Çin vd.) Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu
5 Farklı kültürlerin matematik düşünce yapıları (Antik Yunan, İslam medeniyetleri vd.) Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu
6 Etnomatematik alanında yapılan araştırmaların incelenmesi Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu
7 Matematik-antropoloji-dil bilimi-mantık arasındaki ilişki Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu
8 Ara Sınav
9 Farklı kültürlerin bakış açılarına yönelik etkinlikleri inceleme Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu
10 Farklı kültürlerin bakış açılarını kullanarak matematik etkinlikleri tasarlama Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu
11 Proje sunumu ve değerlendirmesi Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu
12 Proje sunumu ve değerlendirmesi Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu
13 Proje sunumu ve değerlendirmesi Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu
14 Proje sunumu ve değerlendirmesi Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu
15 Proje sunumu ve değerlendirmesi Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Archer, M. (2005). “Etnomatematik: Matematik Dünyasına Çokkültürlü Bir Bakış, Okyanus Yayınları
2 Dede, Y. (2013). “Matematikte İspat: Önemi, Çeşitleri ve Tarihsel Gelişimi” (Tanımları ve Tarihsel Gelişimleriyle Matematiksel Kavramlar kitabının 2. bölümü) Pegem Akademi
3 Küçük, A. (2014). Ethnomathematics in Anatolia-Turkey: Mathematical thoughts in multiculturalism, Revista Latinoamericana de Ethnomathematica, 7,1,171-184.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav 0 0 0
2.Kısa Sınav (Quiz) 0 0 0
3.Laboratuvar Sınavı 0 0 0
4.Sunum 5 1 60
5.Rapor 0 0 0
6.Seminer 0 0 0
7.Performans Ödevi 5 1 60
8.Dönem Ödevi 0 0 0
9.Proje 0 0 0
Final Sınavı 0 0 0

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 1 5 5
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 1 5 5
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0 0 0
Sözlü Sınav 0 0 0
Kısa Sınav (Quiz) 0 0 0
Laboratuvar Sınavı 0 0 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 7 7
Ara Sınav 1 8 8
Final Sınavı İçin Hazırlık 0 0 0
Final Sınavı 0 0 0
0
0
Toplam İş Yükü 123