Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / İMEAE 505 - İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: İMEAE 505 Adı: İLKOKUL MATEMATİK ÖĞRETİMİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı DENİZ KAYA (denizkaya@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, matematik öğretiminin amaçlarını, matematik öğretiminde kullanabilecekleri temel strateji ve yöntemleri kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 İlkokul matematik öğretiminin amaçlarını ve temel ilkelerini açıklayabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-4 Türk eğitim sistemi’nin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili kavramları konusunda bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 İlkokul matematik dersi öğretim programının amaç, içerik, felsefi yaklaşım, öğretim yöntemleri, ölçme ve değerlendirme tekniklerini analiz edebilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-16 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 İlkokul öğrencilerinde matematiksel anlamayı analiz edebilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-5 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlükleri ile ilgili bilgi sahibidir.
PÇ-8 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-4 Matematik öğretirken bilgi teknolojilerinden yararlanabilir. PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-21 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-5 Etkili matematik öğretimini analiz edebilir. PÇ-7 Matematiksel dili alan derslerinde ve matematik öğrenme ve öğretme sürecini planlarken doğru ve etkili şekilde kullanır.
PÇ-8 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-6 İlkokul matematik derslerinde ölçme ve değerlendirmeyi analiz edebilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-13 Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-7 Kavram yanılgıları ve zorlukları analiz edebilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-5 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlükleri ile ilgili bilgi sahibidir.
PÇ-9 Öğrencilerin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-8 İlkokul matematiğindeki temel kavramları analiz edebilir. PÇ-2 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders, ilkokul matematik öğretiminin amaçları, temel ilkeleri; ilkokul matematik dersi öğretim programının amaç, içerik, felsefi yaklaşım, öğretim yöntemleri, ölçme ve değerlendirme teknikleri açısından incelenmesi; ilkokul öğrencilerinde matematiksel anlama, kavram yanılgıları ve zorluklar; ilkokul matematik derslerinde ölçme ve değerlendirme konularını kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 İlkokul matematik öğretiminin amaçları ve temel ilkeleri Anlatım, tartışma ve soru-cevap
2 İlkokul matematik dersi öğretim programının amaç, içerik, felsefi yaklaşım, öğretim yöntemleri, ölçme ve değerlendirme teknikleri açısından incelenmesi Bireysel çalışma, anlatım, soru-cevap ve beyin fırtınası
3 İlkokul öğrencilerinde matematiksel anlama Anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap
4 Matematikte erken yaşlardan itibaren kazandırılacak önemli beceriler Anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap
5 Etkili matematik öğretimi Grup çalışması, beyin fırtınası ve beceri geliştirme
6 İlkokul matematik derslerinde ölçme ve değerlendirme Anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap
7 Kavram yanılgıları ve zorluklar Kaynak tarama, tartışma, soru-cevap ve beyin fırtınası
8 Ara Sınav
9 Sayı kavramının ve sayı hissinin gelişimi Grup çalışması, beyin fırtınası ve beceri geliştirme
10 Basamak değeri kavramı Anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap
11 Aritmetik işlemler: Toplama ve çıkarma Problem çözme, planlı grup çalışması, anlatım ve soru-cevap
12 Aritmetik işlemler: Çarpma ve bölme Problem çözme, planlı grup çalışması, anlatım ve soru-cevap
13 Kesir kavramı ve kesirlerde işlemler Problem çözme, planlı grup çalışması, anlatım ve soru-cevap
14 İlkokulda geometrik kavramlar ve ölçme gelişimi Problem çözme, planlı grup çalışması, anlatım ve soru-cevap
15 İlkokulda veri analiz kavramlarının gelişimi Problem çözme, planlı grup çalışması, anlatım ve soru-cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Baykul, Y. (2021). İlkokulda matematik öğretimi (16. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
2 Olkun, S. ve Toluk Uçar, Z. (2018). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi (8. baskı). Ankara: Vizetek Yayıncılık.
3 Haylock, D. ve Cockburn, A. D. (2014). Küçük çocuklar için matematiği anlama. (Z. Yılmaz, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders notları, yardımcı kaynaklar, akıllı tahta veya projeksiyon, sayı çubukları, pulları veya fasulyeleri, onluk taban blokları veya kart takımı, geçmeli birim küpler, kesir takımı, ölçekli hacimler, geometri şeridi, izometrik kağıt ve geometrik cisimler takımı.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 30
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 2-15 1 30
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 40

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 1 13 13
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 7 14
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 127