|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SOLMAZ DAMLA GEDİK ALTUN (sdgedik@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
SOLMAZ DAMLA GEDİK ALTUN, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Matematiğin bir ihtiyaç ve entelektüel merak perspektifinden nasıl geliştiğini, farklı kültürlerde ne tür matematik uğraşılarının olduğunu bilmek ve kültürel matematik farklılıkları, etnomatematik gibi kavramları irdeleyerek müfredat için etkinlikler oluşturmak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Matematik ve kültür ilişkisini bilir. |
PÇ-11 Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahiptir. PÇ-16 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
DÖÇ-2 | Matematiksel kavramların farklı kültürel ortamlarda nasıl geliştiğini açıklayabilir. |
PÇ-17 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. PÇ-21 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
DÖÇ-3 | Farklı kültürlerin matematiksel düşünce yapılarını açıklayabilir. |
PÇ-15 Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir. PÇ-17 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
DÖÇ-4 | Matematiksel düşüncenin gelişiminde dilin, antropolojinin ve mantığın önemini açıklar. |
PÇ-7 Matematiksel dili alan derslerinde ve matematik öğrenme ve öğretme sürecini planlarken doğru ve etkili şekilde kullanır. PÇ-21 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
DÖÇ-5 | Farklı kültürlerin bakış açılarını kullanarak matematik etkinlikleri tasarlayabilir. |
PÇ-17 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. PÇ-19 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular PÇ-23 Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Matematik ve kültür ilişkisi; matematiksel kavramları kendi kültürel bağlamlarında tanımlamak, farklı kültürlerin matematiksel düşünce yapıları, etnomatematik alanında yapılan araştırmaların temel prensipleri, matematik-antropoloji-dil bilimi arasındaki ilişki; sınıf içi uygulamalara etnomatematik çalışmalarını dâhil etmenin önemi; farklı kültürel bağlamlara yönelik sınıf içi matematik etkinlikleri tasarlama. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Matematik ve kültür ilişkisi | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu |
2 | Matematiksel kavramların farklı kültürel ortamlarda gelişimi | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu |
3 | Teorem, ispat ve problem çözme gibi kavramların matematik için önemi | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu |
4 | Farklı kültürlerin matematik düşünce yapıları (Babil, Antik Mısır, Antik Çin vd.) | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu |
5 | Farklı kültürlerin matematik düşünce yapıları (Antik Yunan, İslam medeniyetleri vd.) | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu |
6 | Etnomatematik alanında yapılan araştırmaların incelenmesi | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu |
7 | Matematik-antropoloji-dil bilimi-mantık arasındaki ilişki | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu |
8 | Ara Sınav | |
9 | Farklı kültürlerin bakış açılarına yönelik etkinlikleri inceleme | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu |
10 | Farklı kültürlerin bakış açılarını kullanarak matematik etkinlikleri tasarlama | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu |
11 | Proje sunumu ve değerlendirmesi | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu |
12 | Proje sunumu ve değerlendirmesi | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu |
13 | Proje sunumu ve değerlendirmesi | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu |
14 | Proje sunumu ve değerlendirmesi | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu |
15 | Proje sunumu ve değerlendirmesi | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Proje Sunumu |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Archer, M. (2005). “Etnomatematik: Matematik Dünyasına Çokkültürlü Bir Bakış, Okyanus Yayınları | |
2 | Dede, Y. (2013). “Matematikte İspat: Önemi, Çeşitleri ve Tarihsel Gelişimi” (Tanımları ve Tarihsel Gelişimleriyle Matematiksel Kavramlar kitabının 2. bölümü) Pegem Akademi | |
3 | Küçük, A. (2014). Ethnomathematics in Anatolia-Turkey: Mathematical thoughts in multiculturalism, Revista Latinoamericana de Ethnomathematica, 7,1,171-184. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | 0 | 0 | 0 |
2.Kısa Sınav (Quiz) | 0 | 0 | 0 |
3.Laboratuvar Sınavı | 0 | 0 | 0 |
4.Sunum | 5 | 1 | 60 |
5.Rapor | 0 | 0 | 0 |
6.Seminer | 0 | 0 | 0 |
7.Performans Ödevi | 5 | 1 | 60 |
8.Dönem Ödevi | 0 | 0 | 0 |
9.Proje | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 1 | 5 | 5 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 1 | 5 | 5 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Sözlü Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 0 | 0 | 0 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 123 |