Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / İMEAE 503 - İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: İMEAE 503 Adı: KÜLTÜR VE MATEMATİK Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı DENİZ KAYA (denizkaya@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, matematiğin bir ihtiyaç ve entelektüel merak perspektifinden nasıl geliştiğini, farklı kültürlerde ne tür matematik uğraşılarının olduğunu, kültürel matematik farklılıkları, etnomatematik kavramlarını irdeleyerek müfredat için etkinlikler oluşturmayı kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Matematik ve kültür ilişkisini bilir. PÇ-11 Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
PÇ-16 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Matematiksel kavramların farklı kültürel ortamlarda nasıl geliştiğini açıklayabilir. PÇ-6 Matematik öğretim programıyla ilgili gelişme ve yenilikleri takip edip öğretme etkinliklerine uyarlayabilir.
PÇ-17 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
PÇ-21 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Farklı kültürlerin matematiksel düşünce yapılarını açıklayabilir. PÇ-15 Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir.
PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-21 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Farklı kültürlerin bakış açılarını kullanarak matematik etkinlikleri tasarlayabilir. PÇ-8 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
PÇ-12 Matematiksel ve diğer disiplinlerdeki problemlerle ilgili modellemeler ve çözümler üretebilir.
PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Matematiksel düşüncenin gelişiminde dilin, antropolojinin ve mantığın önemini açıklar. PÇ-7 Matematiksel dili alan derslerinde ve matematik öğrenme ve öğretme sürecini planlarken doğru ve etkili şekilde kullanabilir.
PÇ-9 Öğrencilerin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-21 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Matematik ve kültür ilişkisi; matematiksel kavramları kendi kültürel bağlamlarında tanımlamak, farklı kültürlerin matematiksel düşünce yapıları, etnomatematik alanında yapılan araştırmaların temel prensipleri, matematik-antropoloji-dil bilimi arasındaki ilişki; sınıf içi uygulamalara etnomatematik çalışmalarını dâhil etmenin önemi; farklı kültürel bağlamlara yönelik sınıf içi matematik etkinlikleri tasarlama.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Matematik ve kültür ilişkisi Anlatım, tartışma, soru-cevap
2 Matematiksel kavramların farklı kültürel ortamlarda gelişimi Grup çalışması, beyin fırtınası ve tartışma
3 Teorem, ispat ve problem çözme gibi kavramların matematik için önemi Anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap
4 Farklı kültürlerin matematik düşünce yapıları (Babil, Antik Mısır, Antik Çin vd.) Anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap
5 Farklı kültürlerin matematik düşünce yapıları (Antik Yunan, İslam medeniyetleri vd.) Kaynak tarama, beyin fırtınası ve anlatım
6 Etnomatematik alanında yapılan araştırmaların incelenmesi Anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap
7 Matematik-antropoloji-dil bilimi-mantık arasındaki ilişki Gösterip yaptırma, ikili çalışma, soru-cevap, tartışma ve beyin fırtınası
8 Ara Sınav
9 Farklı kültürlerin bakış açılarına yönelik etkinlikleri inceleme Grup çalışması,anlatım, soru-cevap,tartışma ve beyinfırtınası
10 Farklı kültürlerin bakış açılarını kullanarak matematik etkinlikleri tasarlama (sayılar ve işlemler öğrenme alanı) Benzetim, gösterip yaptırma, grup çalışması, anlatım, soru-cevap, tartışma ve beyin fırtınası
11 Farklı kültürlerin bakış açılarını kullanarak matematik etkinlikleri tasarlama (cebir öğrenme alanı) Benzetim, gösterip yaptırma, grup çalışması, anlatım, soru-cevap, tartışma ve beyin fırtınası
12 Farklı kültürlerin bakış açılarını kullanarak matematik etkinlikleri tasarlama (geometri öğrenme alanı) Benzetim, gösterip yaptırma, grup çalışması, anlatım, soru-cevap, tartışma ve beyin fırtınası
13 Farklı kültürlerin bakış açılarını kullanarak matematik etkinlikleri tasarlama (ölçme öğrenme alanı) Benzetim, gösterip yaptırma, grup çalışması, anlatım, soru-cevap, tartışma ve beyin fırtınası
14 Farklı kültürlerin bakış açılarını kullanarak matematik etkinlikleri tasarlama (veri işleme öğrenme alanı) Benzetim, gösterip yaptırma, grup çalışması, anlatım, soru-cevap, tartışma ve beyin fırtınası
15 Farklı kültürlerin bakış açılarını kullanarak matematik etkinlikleri tasarlama (olasılık öğrenme alanı) Benzetim, gösterip yaptırma, grup çalışması, anlatım, soru-cevap, tartışma ve beyin fırtınası
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 D Ambrosio, U. (2001). Ethnomathematics link between traditions and modernity. Rotterdam: Sense Publishing.
2 Fasheh, M. (1997). Mathematics, culture and authority. New York: State University of New York Press.
3 National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM Publications.
4 Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara. Talim TerbiyeKurulu Başkanlığı.
5 Yığ, K. G. (Ed.) (2023). Matematik ve kültür : Kültürel bağlamlı matematik etkinlikleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
6 Gay, J. ve Cole, M. (1967). The new mathematics and an old culture: A study of learning among the Kpelle in Liberia. New York: Holt, Rinehart and Winston.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders notları ve yardımcı kaynaklar, akıllı tahta veya projeksiyon, güncel matematik öğretim programı (2018 yılı), okul matematiği için prensipler ve standartlar (NCTM, 2000) kılavuzu

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav 0 0 0
2.Kısa Sınav (Quiz) 0 0 0
3.Laboratuvar Sınavı 0 0 0
4.Sunum 0 0 0
5.Rapor 0 0 0
6.Seminer 0 0 0
7.Performans Ödevi 0 0 0
8.Dönem Ödevi 0 0 0
9.Proje 0 0 0
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0 0 0
Sözlü Sınav 0 0 0
Kısa Sınav (Quiz) 0 0 0
Laboratuvar Sınavı 0 0 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 7 21
Ara Sınav 1 0
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 7 21
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 127