|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | ŞEYMA AKKAYA DEVİREN (sadeviren@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ŞEYMA AKKAYA DEVİREN, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı, fizik bilimini tanımak, temel fizik kavramlarını ve yasalarını anlamak, doğa olaylarında fiziği kullanmayı öğrenmek, günlük yaşantıda örnekleyebilmek, problem kurmak ve çözebilmektir. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Fizikte ölçmenin önemini kavrayabilir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir. PÇ-4 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak problemleri çözer. PÇ-9 Laboratuvar deneyleri ve etkinlikleri ile ilgili bilgi ve becerileri meslek hayatında uygular. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Fizikteki temel nicelikleri birimleriyle birlikte ifade edebilir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir. PÇ-4 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak problemleri çözer. PÇ-9 Laboratuvar deneyleri ve etkinlikleri ile ilgili bilgi ve becerileri meslek hayatında uygular. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Vektörel ve skaler nicelikleri ayırt edebilir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-4 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak problemleri çözer. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Konum, yer değiştirme, hız, sürat ve ivme arasındaki ilişkileri analiz edebilir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-5 | Hareket bilgisi (kinematik) konusundaki temel kavramları bilir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir. PÇ-5 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-6 | Kinematik niceliklerin zamanla değişimini gösteren grafikler çizebilir. |
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir. PÇ-7 Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir. PÇ-9 Laboratuvar deneyleri ve etkinlikleri ile ilgili bilgi ve becerileri meslek hayatında uygular. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-7 | Kuvvetin cisimlerin hareketine olan etkisini analiz edebilir. |
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir. PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-8 | Madde ve enerjinin etkileşimini yorumlayabilir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-9 | İş, güç ve enerji kavramlarını içeren problemleri çözebilir. |
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir. PÇ-7 Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir. PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. PÇ-17 Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Eğitim disiplinlerinde; edindiği bilgi ve becerileri eleştirel biçimde değerlendirerek, bunları problemlerin çözümünde kullanır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-10 | Dönme ve yuvarlanma hareketini analiz edebilir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Vektörler, kinematik, Newton'un hareket yasaları, iş ve enerji, enerjinin korunumu, doğrusal momentum ve korunumu, rijit cisimlerin sabit bir eksen etrafında dönmesi, açısal momentum ve korunumu. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Ölçme Metotları | Anlatma, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Gözlem, Deney Yapma, Grafik Çizme |
| 2 | Vektörel ve Skaler Nicelikler, Koordinat Sistemleri, Birim Vektörler | Anlatma, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Gözlem, Deney Yapma, Grafik Çizme |
| 3 | Tek Boyutlu Hareket, Yer Değiştirme, Hız ve Sürat, İvme, Hareket Diyagramları, Bir Boyutta Sabit İvmeli Hareket | Anlatma, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Gözlem, Deney Yapma, Grafik Çizme |
| 4 | Sabit İvmeli İki-Boyutlu Hareket, Eğik Atış Hareketi, Düzgün Dairesel Hareket | Anlatma, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Gözlem, Deney Yapma, Grafik Çizme |
| 5 | Newton’un 1. Yasası ve Eylemsiz Sistemler, Newton’un 2. Yasası, Kütle-Çekim Kuvveti ve Ağırlık, Newton’un 3. Yasası, Newton Yasalarının Bazı Uygulamaları. | Anlatma, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Gözlem, Deney Yapma, Grafik Çizme |
| 6 | Düzgün Dairesel Harekette Newton’un 2. Yasasının Uygulaması | Anlatma, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Gözlem, Deney Yapma, Grafik Çizme |
| 7 | Sabit Kuvvetin Yaptığı İş, Değişen Bir Kuvvetin Yaptığı İş, Kinetik Enerji ve İş-Kinetik Enerji Teoremi | Anlatma, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Gözlem, Deney Yapma, Grafik Çizme |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Potansiyel Enerji, Korunumlu ve Korunumsuz Kuvvetler, Mekanik Enerjinin Korunumu. | Anlatma, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Gözlem, Deney Yapma, Grafik Çizme |
| 10 | Doğrusal Momentum ve Korunumu, İmpuls ve Momentum, Çarpışmalar | Anlatma, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Gözlem, Deney Yapma, Grafik Çizme |
| 11 | Bir-Boyutta Esnek ve Esnek Olmayan Çarpışmalar, İki-Boyutlu Çarpışmalar | Anlatma, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Gözlem, Deney Yapma, Grafik Çizme |
| 12 | Açısal Yerdeğiştirme, Hız ve İvme, Sabit Açısal İvmeli Dönme Hareketi, Dönme Enerjisi, Eylemsizlik Momenti Hesabı,Tork,Tork ve Açısal İvme Arasındaki Bağıntı,Dönme Hareketinde İş, Güç ve Enerji | Anlatma, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Gözlem, Deney Yapma, Grafik Çizme |
| 13 | Katı Cismin Yuvarlanma Hareketi,Vektörel Çarpım ve Tork, Açısal Momentum | Anlatma, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Gözlem, Deney Yapma, Grafik Çizme |
| 14 | Dönen Katı Cismin Açısal Momentumu,Açısal Momentum Korunumu | Anlatma, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Gözlem, Deney Yapma, Grafik Çizme |
| 15 | Denge Şartları, Ağırlık Merkezi, Katıların Esneklik Özelliği | Anlatma, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Gözlem, Deney Yapma, Grafik Çizme |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Halliday, D. & Resnick, R. (2002). Çeviri Editörü: Yalçın, C. Fiziğin Temelleri. Ankara: Arkadaş Yayınevi. | |
| 2 | Serway, R.A. (1990). Çeviri Editörü: Çolakoğlu, K. Fen ve Mühendislik için Fizik. Ankara: Palme Yayıncılık. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Projeksiyon Aleti, Dizüstü bilgisayar | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 100 | ||