|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | MAHMUT POLAT (mpolat@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı öğrencilerde öğretim programlarıyla ilgili temel kavramları, öğretim programlarının geliştirilmesinde izlenen yolları, geçmişten günümüze kadar geliştirilmiş olan fen bilimleri dersi öğretim programlarının geliştirilme süreçleri ve özellikleri hakkında bilgi kazandırmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Program geliştirmeyle ilgili kavramları açıklayabilir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-5 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Program geliştirmedeki temel yaklaşımların özelliklerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. PÇ-12 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Program geliştirmedeki temel yaklaşımları sınıflandırabilir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Fen öğretim programlarının geçmişten günümüze gelişimini açıklayabilir. |
PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. PÇ-14 Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-5 | Güncel fen öğretim programlarının bileşenleri sıralayabilir. |
PÇ-12 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. PÇ-14 Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-6 | Güncel öğretim programlarına uygun öğretmen yeterliklerini sıralayabilir. |
PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. PÇ-10 Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir. PÇ-11 Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Öğretim programlarıyla ilgili temel kavramlar; fen öğretim programlarının geçmişten günümüze gelişimi; güncel fen öğretim programlarının yaklaşımı, içeriği, geliştirmeyi amaçladığı beceriler; öğrenme ve alt öğrenme alanlarının verilmesi. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Öğretim programlarıyla ilgili temel kavramlar | Anlatma Yöntemi Soru Cevap Yöntemi Tartışma Yöntemi |
| 2 | Öğretim programlarıyla ilgili temel kavramlar | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
| 3 | Öğretim programı geliştirmede kullanılan modeller | Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Soru Cevap Yöntemi Tartışma Yöntemi |
| 4 | Öğretim programı geliştirmede kullanılan modeller | Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Soru Cevap Yöntemi Tartışma Yöntemi |
| 5 | Fen öğretim programlarının geçmişten günümüze gelişimi | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
| 6 | Geçmişten günümüze geliştirilen fen öğretim programlarının yapısı ve içeriği | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Kavram Haritası Yapma |
| 7 | Geçmişten günümüze geliştirilen fen öğretim programlarının yapısı ve içeriği | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Kavram Haritası Yapma |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Güncel fen öğretim programının öğrenme alanları alt öğrenme alanları | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Kavram Haritası Yapma |
| 10 | Kazanımların sınıflara göre dağılımı, sınırlamalar ve uyarılarılar | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Yöntemi |
| 11 | Fen öğretim programında öğretim yaklaşımı, yöntem, teknikler ve ölçme-değerlendirme yaklaşımı | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Yöntemi |
| 12 | Fen öğretim programında öğretim yaklaşımı, yöntem, teknikler ve ölçme-değerlendirme yaklaşımı | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Yöntemi |
| 13 | İlkokul ve lise fen öğretim programlarıyla ilişkisi | Anlatma Yöntemi |
| 14 | Öğretmen yeterlikleri | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Yöntemi |
| 15 | Öğretmen yeterlikleri | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Ayvacı, Ş. (2020). Fen öğrenme ve öğretim yaklaşımları. Ankara: Pegem Yayıncılık. | |
| 2 | Çepni, S. (2019). Fen ve teknoloji öğretimi (Kuramdan uygulamaya). Ankara: Pegem Yayıncılık. | |
| 3 | MEB. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (4 ve 5. Sınıflar) Öğretim Programı. (07.05.2018) http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx | |
| 4 | MEB. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. (07.05.2018) http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx | |
| 5 | MEB. (2018). Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. (07.05.2018) http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx | |
| 6 | MEB. (2013). İlköğretim Kurumları İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. (07.05.2018) http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ders Kitapları Ders Notları Bilgisayar (Akıllı Tahta) | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 1 | 10 | 10 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 10 | 10 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 13 | 26 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 90 | ||