|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | DAVUT SARITAŞ (davutsaritas@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı; bilimin etkinlik ve ürün olarak niteliğini kavratmak, bilimin doğasının öğretimine yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Bilim felsefesi ve bilimin doğası arasındaki ilişkiyi açıklar. |
PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. PÇ-12 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
| DÖÇ-2 | Bilimsel bilginin üretimi, gelişimi ve paylaşımı hakkında değerlendirmeler yapabilir. |
PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. PÇ-12 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
| DÖÇ-3 | Bilimin doğasını tanımlayan kuramsal yaklaşımları açıklayabilir. |
PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. PÇ-12 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
| DÖÇ-4 | Bilimin doğasının öğretimine yönelik strateji/yöntem ve teknikleri kullanabilir. |
PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. PÇ-6 Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programının özelliklerini bilir ve programı etkin bir şekilde uygular. PÇ-7 Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir. PÇ-8 Öğrencinin kazanımlarını farklı teknik ve yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
| DÖÇ-5 | Fen bilimleri dersi içeriği ile bilimin doğasını entegre eden öğretim süreçleri planlayabilir. |
PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. PÇ-5 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. PÇ-6 Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programının özelliklerini bilir ve programı etkin bir şekilde uygular. PÇ-7 Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir. PÇ-8 Öğrencinin kazanımlarını farklı teknik ve yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. PÇ-10 Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir. PÇ-16 Bilgi ve iletişim teknolojilerini fen bilimleri öğretiminde etkin bir şekilde kullanır. PÇ-17 Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Eğitim disiplinlerinde; edindiği bilgi ve becerileri eleştirel biçimde değerlendirerek, bunları problemlerin çözümünde kullanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Bilim felsefesi (anlamı ve ilgi alanı, paradigmalar, felsefi akımlar ve fen bilimlerinin gelişimine etkisi); bilginin doğası (ontoloji, epistemoloji, bilimsel kavramların doğası, bilimsel bilgi ve özellikleri); bilimin doğasına ilişkin kavramlar ve öğretim yaklaşımları (bilim, bilimsel bilgi ve özellikleri, bilimsel okur-yazarlık ve bilimin doğası, fen öğretim programlarında bilimin doğasının yeri, bilimin doğasının öğretimi); bilimin doğasının öğretiminde sınıf-içi etkinlikler; bilimin doğası ve fen, teknoloji, toplum, çevre ilişkisi. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Bilim, teknoloji ve felsefe kavramları | Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem, Grup çalışması, Makale eleştirisi |
| 2 | Bilim felsefesi ve bilimin doğasını anlamak | Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem, Grup çalışması, Makale eleştirisi |
| 3 | Bilimlerin sınıflandırılması ve fen bilimleri | Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem, Grup çalışması, Makale eleştirisi |
| 4 | Bilimsel bilgi ve üretimi, iletişimi | Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem, Grup çalışması, Makale eleştirisi |
| 5 | Bilimsel bilginin türleri; yasalar, hipotezler ve kuramlar (modeller) | Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem, Grup çalışması, Makale eleştirisi |
| 6 | Bilimsel bilginin türleri; yasalar, hipotezler ve kuramlar (modeller) | Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem, Grup çalışması, Makale eleştirisi |
| 7 | Fen okuryazarlığı ve bilimin doğası | Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem, Grup çalışması, Makale eleştirisi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Bilimin doğasına ilişkin kuramsal modeller; Uzlaşımsal yönler kuramı | Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem, Grup çalışması, Makale eleştirisi |
| 10 | Bilimin doğasına ilişkin kuramsal modeller; Aile benzerliği kuramı | Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem, Grup çalışması, Makale eleştirisi |
| 11 | Bilimin doğasının öğretimine yönelik yöntemsel yaklaşımlar; Tarihsel yaklaşım | Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem, Grup çalışması, Makale eleştirisi |
| 12 | Bilimin doğasının öğretimine yönelik yöntemsel yaklaşımlar; Doğrudan yansıtıcı yaklaşım | Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem, Grup çalışması, Makale eleştirisi |
| 13 | Bilimin doğasının öğretimine yönelik yöntemsel yaklaşımlar; Dolaylı yaklaşım | Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem, Grup çalışması, Makale eleştirisi |
| 14 | Fen öğretimi planlamada bilimin doğası | Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem, Grup çalışması, Makale eleştirisi |
| 15 | Bilimin doğasında; teknoloji-toplum-çevre ilişkisi | Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem, Grup çalışması, Makale eleştirisi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Matthews, M.R. (2019). Fen öğretimi; Bilim tarihinin ve felsefesinin katkısı. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Projektör, Ders Kitapları, Ders Notları | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 20 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | 9-14 | 1 | 10 |
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | 14 | 1 | 30 |
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 40 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
| c) Performans Ödevi | 2 | 14 | 28 |
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 1 | 4 | 4 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 90 | ||