|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | MAHMUT POLAT (mpolat@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı öğretmen adaylarına fen bilgisinde sıklıkla karşılaşılan kavram yanılgıları, nitelikleri, sınıflandırılması, çözüm yolları ile ilgili bilgi ve beceriler kazandırmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Kavram ve Kavram öğretimiyle ilgili terimleri tanımlayabilir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. PÇ-5 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Kavram Yanılgılarını tanımlayabilir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. PÇ-5 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Fen bilgisinde sık karşılaşılan kavram yanılgılarını sınıflandırabilir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Güncel fen bilgisi öğretim programını kavram yanılgılarına göre analiz edebilir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-6 Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programının özelliklerini bilir ve programı etkin bir şekilde uygular. PÇ-8 Öğrencinin kazanımlarını farklı teknik ve yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-5 | Kavram yanılgılarını gidermek için en uygun öğretim yöntemini belirleyebilir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir. PÇ-5 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. PÇ-7 Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir. PÇ-8 Öğrencinin kazanımlarını farklı teknik ve yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Kavram Öğretimi, fen kavramlarının özellikleri, kavram yanılgılarının nitelikleri, sınıflandırılması ve ortaya çıkan zorlukların giderilmesinde kullanılan yöntemler. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Kavram tanımı ve niteliklerinin verilmesi. Kavramların sınıflandırılması | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
| 2 | Kavram tanımı ve niteliklerinin verilmesi. Kavramların sınıflandırılması | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
| 3 | Kavram Öğretimi ve fen kavramları | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
| 4 | Kavram Öğretimi ve fen kavramları | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
| 5 | Kavram Yanılgısının tanımı, nitelikleri, teşhis yöntemleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
| 6 | Kavram Yanılgısının tanımı, nitelikleri, teşhis yöntemleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
| 7 | Kavram Yanılgısının tanımı, nitelikleri, teşhis yöntemleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Fizik konu alanında sıklıkla karşılaşılan kavram yanılgısı örnekleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
| 10 | Kimya konu alanında sıklıkla karşılaşılan kavram yanılgısı örnekleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
| 11 | Biyoloji konu alanında sıklıkla karşılaşılan kavram yanılgısı örnekleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
| 12 | Güncel fen öğretim programının kavram yanılgıları açısından değerlendirilmesi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
| 13 | Güncel fen öğretim programının kavram yanılgıları açısından değerlendirilmesi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
| 14 | Kavram yanılgılarını gidermede kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
| 15 | Kavram yanılgılarını gidermede kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Güneş, B. (2017). Doğru bilinen yanlışlardan, yanlış bilinen doğrulara: Fizikte Kavram yanılgıları. Ankara: Palme. | |
| 2 | Ayvacı, Ş. (2020). Fen öğrenme ve öğretim yaklaşımları. Ankara: Pegem Yayıncılık. | |
| 3 | Çepni, S. (2019). Fen ve teknoloji öğretimi (Kuramdan uygulamaya). Ankara: Pegem Yayıncılık. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ders Kitapları Ders Notları Bilgisayar (Akıllı Tahta vb.) | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 14 | 28 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 121 | ||