Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / MB 510 - MESLEK BİLGİSİ SEÇMELİ DERSLERİ

Kodu: MB 510 Adı: ELEŞTİREL VE ANALİTİK DÜŞÜNME A/B Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü MESLEK BİLGİSİ SEÇMELİ DERSLERİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ARZU SALDIRAY (arzusaldiray@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ARZU SALDIRAY,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Eleştirel ve analitik düşünme ile ilgili temel kavram bilgisini kazandırmanın yanı sıra; eleştirel ve analitik düşünme ile ilgili ölçütleri okuma, dinleme ve konuşma eylemlerinde uygulama becerisi kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Eleştirel ve Analitik düşünmeyle ilgili temel kavramları açıklayabilir PÇ-1 Eğitim bilimleri alt alanları ile ilgili; bilgi, beceri ve anlayışını; çalışma alanındaki kuram, model ve araştırma yöntemlerini kavrama, yorumlama ve uygulama yeterlikleri edinerek geliştirir ve edindiği bilimsel bilgileri, konu alanının öğretiminde etkili bir şekilde uygular.
Kısa Sınav
DÖÇ-2 Argümana dayalı eleştirel düşünme sistematiğini okuduklarına uygulayabilir PÇ-1 Eğitim bilimleri alt alanları ile ilgili; bilgi, beceri ve anlayışını; çalışma alanındaki kuram, model ve araştırma yöntemlerini kavrama, yorumlama ve uygulama yeterlikleri edinerek geliştirir ve edindiği bilimsel bilgileri, konu alanının öğretiminde etkili bir şekilde uygular.
Yazılı Sınav
Kısa Sınav
DÖÇ-3 Argümana dayalı eleştirel düşünme sistematiğini konuşmalarına uygulayabilir PÇ-1 Eğitim bilimleri alt alanları ile ilgili; bilgi, beceri ve anlayışını; çalışma alanındaki kuram, model ve araştırma yöntemlerini kavrama, yorumlama ve uygulama yeterlikleri edinerek geliştirir ve edindiği bilimsel bilgileri, konu alanının öğretiminde etkili bir şekilde uygular.
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Eleştirel ve Analitik Düşünmenin Önemi Temel Kavramlar Bilgisi Argümanı bulma Argüman, açıklama ve görüşleri analiz etme ya da değerlendirme Kendi Perspektifini Geliştirme: Argüman geliştirme ve ayrıntılandırma
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Eleştirel düşünme yeterliklerinin ele alınması ve dersin eleştirel düşünme ekseninde nasıl ele alınacağının açıklanması İhtiyaç analizinin yapılması Anlatma yöntemi Soru cevap
2 Konu kapsamında hazırlanan kısa paragrafların, bir argüman içerip içermediğini belirleme Beceri geliştirme çalışması Soru cevap
3 “Fazlasıyla Kolay Bir Kehanet” deneme yazısında argümanı belirleme ve dış materyali analiz etme Makale eleştirisi
4 “Argümanı Dış Materyalden Ayırt Etme Formu” Çiçek hastalığının yok edilmesinde önemli rol oynayan epidemiyolog Larry Brilliant’ın “The Case For Optimisim” (İyimser Olmanın Nedeni) ile ilgili TEDx konuşmasında argümanı belirleme ve dış materyali analiz etme Kavram haritası
5 I. Grup 1. Tartışma Oturumu Tartışma soru-cevap
6 II. Grup 1.Tartışma Oturumu Tartışma soru-cevap
7 III. Grup 1. Tartışma Oturumu Tartışma soru-cevap
8 Ara Sınav
9 Genel değerlendirme ve dönüt Tartışma soru-cevap
10 I. Grup 2. Tartışma Oturumu Tartışma soru-cevap
11 II. Grup 2. Tartışma Oturumu Tartışma soru-cevap
12 III. Grup 3. Tartışma Oturumu Tartışma soru-cevap
13 Genel değerlendirme ve dönüt Tartışma soru-cevap
14 Genel Tartışma Oturumu Tartışma soru-cevap
15 Genel değerlendirme ve yansıtma Tartışma soru-cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Gerald M. Nosich, 'Disiplinlerarası Eleştirel Düşünme Rehberi', Çev. Birsel Aybek, Anı Yay.
2 Cottrell, S. (2005). Critical Thinking Skills: Developing Effective Analysis and Argument. New York: Palgrave Macmillan
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Larry Brilliant’ın “The Case For Optimisim” (İyimser Olmanın Nedeni) ile ilgili TEDx konuşması “Maltus’un Hayaleti” başlıklı deneme yazısı “Süpermarkette” deneme yazısı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 1 1 25
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi 2 2 50
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 1 1 25

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 2 2 4
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 3 6 18
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 1 6
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 6 1 6
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 120