Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / MB 520 - MESLEK BİLGİSİ SEÇMELİ DERSLERİ

Kodu: MB 520 Adı: SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA VE EĞİTİM A/B Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü MESLEK BİLGİSİ SEÇMELİ DERSLERİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı KADRİYE BAYRAM (k.bayram@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
BARIŞ ERİÇOK,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı sürdürülebilirlik kavramının tarihsel gelişimini, sürdürülebilirliğin insan ve toplum açısından yararlarını, sürdürülebilir kalkınmanın boyutlarını (Birleşmiş Milletler SK Amaçları çerçevesinde yoksulluk ve açlık; sağlıklı ve kaliteli yaşam; nitelikli eğitim; toplumsal cinsiyet eşitliği, vb.), sürdürülebilirlik ve eğitim ilişkilerini, insanlığın geleceği ve sürdürülebilirliği kuramsal ve uygulamalı yönleriyle öğrencilere kavramaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Sürdürülebilir kalkınma kavramının önemini açıklayabilir. PÇ-1 Eğitim bilimleri alt alanları ile ilgili; bilgi, beceri ve anlayışını; çalışma alanındaki kuram, model ve araştırma yöntemlerini kavrama, yorumlama ve uygulama yeterlikleri edinerek geliştirir ve edindiği bilimsel bilgileri, konu alanının öğretiminde etkili bir şekilde uygular.
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Sürdürülebilir kalkınma ve eğitim arasındaki ilişkiyi açıklayabilir. PÇ-1 Eğitim bilimleri alt alanları ile ilgili; bilgi, beceri ve anlayışını; çalışma alanındaki kuram, model ve araştırma yöntemlerini kavrama, yorumlama ve uygulama yeterlikleri edinerek geliştirir ve edindiği bilimsel bilgileri, konu alanının öğretiminde etkili bir şekilde uygular.
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Eğitimin ekonomik yönünü açıklayabilir. PÇ-1 Eğitim bilimleri alt alanları ile ilgili; bilgi, beceri ve anlayışını; çalışma alanındaki kuram, model ve araştırma yöntemlerini kavrama, yorumlama ve uygulama yeterlikleri edinerek geliştirir ve edindiği bilimsel bilgileri, konu alanının öğretiminde etkili bir şekilde uygular.
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-4 Göç, yoksulluk ve eşitsizlik kavramlarını açıklayabilir. PÇ-1 Eğitim bilimleri alt alanları ile ilgili; bilgi, beceri ve anlayışını; çalışma alanındaki kuram, model ve araştırma yöntemlerini kavrama, yorumlama ve uygulama yeterlikleri edinerek geliştirir ve edindiği bilimsel bilgileri, konu alanının öğretiminde etkili bir şekilde uygular.
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-5 İnsanlığın geleceği ve sürdürülebilirlik arasında ilişki kurabilir. PÇ-1 Eğitim bilimleri alt alanları ile ilgili; bilgi, beceri ve anlayışını; çalışma alanındaki kuram, model ve araştırma yöntemlerini kavrama, yorumlama ve uygulama yeterlikleri edinerek geliştirir ve edindiği bilimsel bilgileri, konu alanının öğretiminde etkili bir şekilde uygular.
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-6 Toplumsal eşitsizlik ve eğitim arasındaki ilişkiyi analiz edebilir. PÇ-1 Eğitim bilimleri alt alanları ile ilgili; bilgi, beceri ve anlayışını; çalışma alanındaki kuram, model ve araştırma yöntemlerini kavrama, yorumlama ve uygulama yeterlikleri edinerek geliştirir ve edindiği bilimsel bilgileri, konu alanının öğretiminde etkili bir şekilde uygular.
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-7 İstihdam ile eğitim arasındaki ilişkiyi açıklayabilir. PÇ-1 Eğitim bilimleri alt alanları ile ilgili; bilgi, beceri ve anlayışını; çalışma alanındaki kuram, model ve araştırma yöntemlerini kavrama, yorumlama ve uygulama yeterlikleri edinerek geliştirir ve edindiği bilimsel bilgileri, konu alanının öğretiminde etkili bir şekilde uygular.
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-8 Küresel çevre sorunları ve sürdürülebilirlik arasındaki ilişkiyi kavrayabilir. PÇ-1 Eğitim bilimleri alt alanları ile ilgili; bilgi, beceri ve anlayışını; çalışma alanındaki kuram, model ve araştırma yöntemlerini kavrama, yorumlama ve uygulama yeterlikleri edinerek geliştirir ve edindiği bilimsel bilgileri, konu alanının öğretiminde etkili bir şekilde uygular.
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-9 Doğayla uyum içerisinde sürdürülebilir toplumun önemini anlayabilir. PÇ-1 Eğitim bilimleri alt alanları ile ilgili; bilgi, beceri ve anlayışını; çalışma alanındaki kuram, model ve araştırma yöntemlerini kavrama, yorumlama ve uygulama yeterlikleri edinerek geliştirir ve edindiği bilimsel bilgileri, konu alanının öğretiminde etkili bir şekilde uygular.
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders sürdürülebilir kalkınma kavramının Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları çerçevesindeki boyutlarını içermektedir. Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları çerçevesinde oluşturulmuş temalara yönelik izleme, okuma, inceleme ve yansıtma ödevlerini içermektedir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tanışma ve Ders Hakkında Konuşma. Sürdürülebilirlik kavramına dair farkındalık ölçeğinin uygulanması. Ders içeriği ile ilgili fikir alışverişi. Bilimsel bir makale nasıl okunmalıdır. Küresel Hedefler Çocuk Sürdürülebilir Kalkınma Ve Eğitim Üzerine Bir İnceleme Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Okuma, İzleme, İnceleme
2 Tema 1 - Yoksulluk ve Açlık 1. İzleme: *Slumdog Millionaire, *The End of Poverty, *Living on One Dollar 2. Okuma: * Yoksulluk: Terminoloji, Temel Kavramlar ve Ölçüm Yöntemleri *Eğitim ve Yoksulluk, *Yoksulluğa Son Neden Önemli?, *Açlığa Son Neden Önemli? 3. İnceleme: *Dünya Açlık Haritası, *Yoksullukla Mücadele Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Okuma, İzleme, İnceleme
3 Tema 2: Sağlıklı ve Kaliteli Yaşam 1. İzleme: *Requem for a Dream, 2. Okuma: *Yaşam Kalitesi Göstergeleri, *Sağlıklı Bireyler Neden Önemli?, Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Okuma, İzleme, İnceleme
4 Tema 3: Nitelikli Eğitim 1. İzleme: *The Blind Side 2. Okuma: *Eğitim Kalitesine Etki Eden Faktörler ve Kaliteli Eğitimin Üretime Katkısı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Okuma, İzleme, İnceleme
5 Tema 4: Toplumsal Cinsiyet Eşitliği 1. İzleme: *The Battle of Sexes, *Gönül Yarası, *Period. End of Sentence. 2. Okuma: *Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Açısından Bir Çizgi Film Çözümlemesi: PEPEE, İstanbul Sözleşmesi, *Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Neden Önemi?, *Toplumsal cinsiyet eşitliği nedir, Türkiye'de neden tartışma yaratıyor? 3. İnceleme: Anıt Sayaç Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Okuma, İzleme, İnceleme
6 Tema 5: Temiz Su, Sanitasyon, Erişilebilir Temiz Enerji 1. İzleme: *A River’s Last Chance, *Wall-E, *25 Litre Belgeseli *Cowspiracy 2. Okuma: *Sürdürülebilir Çevre Eğitimi Açısından İlköğretim Programlarının Değerlendirilmesi, *Temiz Su ve Sıhhi Koşullar Neden Önemlidir?, *Erişilebilir ve Temiz Enerji Neden Önemli? 3. Su Ayak İzini Hesapla: Buraya Tıklayınız! Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Okuma, İzleme, İnceleme
7 Tema 6: İnsana Yakışır İş ve Ekonomik Büyüme 1. İzleme: Gisaengchung 2. Okuma: *Eğitim ve Kalkınma İlişkisinin İncelenmesi, *İnsana Yakışır İş ve Ekonomik Büyüme Neden Önemli? Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Okuma, İzleme, İnceleme
8 Ara Sınav
9 Tema 7: Sanayi, Yenilikçilik ve Altyapı 1. İzleme: *Devrim Arabaları 2. Okuma: *Sanayileşme ve Eğitim, *Sanayi, Yenilikçilik ve Altyapı Neden Önemli? Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Okuma, İzleme, İnceleme
10 Tema 8: Eşitsizliklerin Azaltılması 1. İzleme: *Hidden Figures 2. Okuma: *Eğitim ve Sosyal Eşitlik, *Eşitsizliklerin Azaltılması Neden Önemli? Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Okuma, İzleme, İnceleme
11 Tema 9: Sürdürülebilir Şehir ve Topluluklar 1. İzleme: *Singapore: Biophilic City, *The Human Scale, *Avatar 2. Okuma: *Türkiye’de Eğitim Amaçlı Göçler, *Sürdürülebilir Şehirler Neden Önemli? 3. İnceleme: *Göç ve Eğitim Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Okuma, İzleme, İnceleme
12 Tema 10: Sorumlu Üretim ve Tüketim 1. İzleme: *Blood Diamond 2. Okuma: *Eğitim üretim içindir, *Sorumlu Üretim ve Tüketim Neden Önemli? Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Okuma, İzleme, İnceleme
13 Tema 11: İklim Eylemi 1. İzleme: 2040, Gezegenimizin Kritik Eşikleri Belgeseli 2. Okuma: *Küreselleşme ve Çevre Sorunları Bağlamında Göç: İklim Mültecileri, *İklim Eylemi Neden Önemli? Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Okuma, İzleme, İnceleme
14 Tema 12: Suda/Karada Yaşam 1. İzleme: *Waterworld 2. Okuma: *Çevre Eğitimi ve Çevre Bilinci Nedir?, *Sudaki Yaşam Neden Önemli?, *Karasal Yaşam Neden Önemli? Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Okuma, İzleme, İnceleme
15 Tema 13: Barış, Adalet ve Güçlü Kurumlar 1. İzleme: 12 Angry Men 2. Okuma: *Kapsayıcı Eğitimin Durumu ve Öneriler, *Barış ve Adalet Neden Önemli? Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Okuma, İzleme, İnceleme
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Acemoğlu, D. ve Robinson, J.A. (2022). Ulusların düşüşü. Doğan Kitap.
2 Eğilmez, M. (2014). Örneklerle kolay ekonomi. Remzi Kitabevi.
3 Ünal, I. (1996). Eğitim ve yetiştirme ekonomisi. Torun Matbaası.
4 Özgen, N. ve Kahyaoğlu, M. (Ed.). (2019). Sürdürebilir kalkınma. Pegem Akademi.
5 Konaklı, T. (2020). Yükseköğretim ve kalkınma. G.A. Baskan ve N. Cemaloğlu (Ed.), Yükseköğretim üzerine düşünmek içinde (229-259). Pegem Akademi.
6 Yılmaz, T. ve Sarpkaya, R. (2016). Eğitim ekonomisi. Anı Yayıncılık.
7 Karakütük, K. (2019). Eğitimin ekonomik temelleri. V. Sönmez (Ed.), Eğitim bilimine giriş içinde (143-172). Anıl Yayıncılık.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders notları, Bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 2-15 1 40
5.Rapor 8,16 1 60
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 8 24
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 8 16
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 4 13 52
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 0
Ara Sınav 0
Final Sınavı İçin Hazırlık 0
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 120