|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | ERSOY ÇARKIT (carkitersoy@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı, öğrencilerin ana akım ve güncel psikolojik danışma kuramlarına dair bilgi ve beceri kazanmalarını sağlamaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Psikolojik danışma kuramlarının temel felsefesini ve kavramlarını açıklar. |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır. PÇ-18 Mesleği ile ilgili güncel bilgileri, kaynakları, gelişmeleri, kongre, seminer vb. etkinlikleri takip eder. Bu doğrultuda benzer çalışmaları planlar ve yürütür. PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Psikolojik danışma kuramlarına ilişkin temel teknikleri kavrar. |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır. PÇ-18 Mesleği ile ilgili güncel bilgileri, kaynakları, gelişmeleri, kongre, seminer vb. etkinlikleri takip eder. Bu doğrultuda benzer çalışmaları planlar ve yürütür. PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Psikolojik danışma kuramlarının güçlü ve zayıf yanlarını kavrar. |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. PÇ-3 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin kapsamı ve sınırlılıklarını bilir ve diğer disiplinler ile ilişkilerine uygun hareket eder. PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır. PÇ-18 Mesleği ile ilgili güncel bilgileri, kaynakları, gelişmeleri, kongre, seminer vb. etkinlikleri takip eder. Bu doğrultuda benzer çalışmaları planlar ve yürütür. PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Psikolojik danışman olarak kendi kuramsal yaklaşımını geliştirir. |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. PÇ-3 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin kapsamı ve sınırlılıklarını bilir ve diğer disiplinler ile ilişkilerine uygun hareket eder. PÇ-13 Mesleki gelişimi için kendi yeterliliklerini değerlendirir, sınırlarının farkında olur ve bunları geliştirmeye yönelik planlamalar yapar, uygular. PÇ-18 Mesleği ile ilgili güncel bilgileri, kaynakları, gelişmeleri, kongre, seminer vb. etkinlikleri takip eder. Bu doğrultuda benzer çalışmaları planlar ve yürütür. PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-5 | Psikolojik danışma kuramları kapsamında danışan sorunlarını kavramsallaştırır. |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. PÇ-3 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin kapsamı ve sınırlılıklarını bilir ve diğer disiplinler ile ilişkilerine uygun hareket eder. PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır. PÇ-12 Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinde bireylerle yansız ve önyargısız bir iletişim kurar. PÇ-13 Mesleki gelişimi için kendi yeterliliklerini değerlendirir, sınırlarının farkında olur ve bunları geliştirmeye yönelik planlamalar yapar, uygular. PÇ-30 Toplumların ve bireylerin kültürel ve sosyo-ekonomik özelliklerinin tanır. PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-6 | Psikolojik danışma kuramları kapsamında danışan sorunlarını değerlendirir. |
PÇ-3 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin kapsamı ve sınırlılıklarını bilir ve diğer disiplinler ile ilişkilerine uygun hareket eder. PÇ-4 Alanı ile ilgili etik kuralları, yasal düzenlemeleri göz önünde bulundurarak çalışmanın insan hakları ve meslek etiği açısından önemini açıklar. PÇ-12 Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinde bireylerle yansız ve önyargısız bir iletişim kurar. PÇ-13 Mesleki gelişimi için kendi yeterliliklerini değerlendirir, sınırlarının farkında olur ve bunları geliştirmeye yönelik planlamalar yapar, uygular. PÇ-18 Mesleği ile ilgili güncel bilgileri, kaynakları, gelişmeleri, kongre, seminer vb. etkinlikleri takip eder. Bu doğrultuda benzer çalışmaları planlar ve yürütür. PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Ana akım ve güncel psikolojik danışma kuramları, bu kuramların temelini oluşturan kavram, ilke ve teknikler; psikolojik danışma kuramları çerçevesinde danışan sorunlarını değerlendirme ve kavramlaştırmaya ilişkin bilgi sahibi olma ve örnek uygulamalar. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Psikolojik danışma ve psikoterapi | Anlatım, soru cevap, tartışma |
| 2 | Birey ve meslek insanı olarak psikolojik danışman | Anlatım, soru cevap, tartışma |
| 3 | Psikanalitik psikoterapi | Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay |
| 4 | Analitik psikoterapi | Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay |
| 5 | Adlerian psikoterapi | Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay |
| 6 | Varoluşsal psikoterapi | Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay |
| 7 | Birey merkezli psikoterapi | Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Gestalt psikoterapisi | Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay |
| 10 | Davranışçı psikoterapi | Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay |
| 11 | Bilişsel davranışçı psikoterapi | Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay |
| 12 | Gerçeklik psikoterapisi | Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay |
| 13 | Şema Terapi | Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay |
| 14 | Postmodern psikoterapiler I | Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay |
| 15 | Postmodern psikoterapiler II | Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Corey, G. (2019). Psikolojik danışma, psikoterapi kuram ve uygulamaları (Çev.: T. Ergene). Ankara: Mentis Yayıncılık. | |
| 2 | Işık Terzi, Ş. ve Ergüner Tekinalp, B. (2013). Psikolojik danışmada güncel kuramlar. Ankara: Pegem Akademi. | |
| 3 | Murdock, N. L. (2013). Psikolojik danışma ve psikoterapi kuramları (Çev. Ed. F. Akkoyun). Ankara: Nobel Yayıncılık. | |
| 4 | Sharf, R. (2014). Psikoterapi ve psikolojik danışma kuramları (Çev. Ed. N. V. Acar). Ankara: Nobel Yayıncılık. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Akıllı tahta, bilgisayar, projeksiyon, powerpoint sunusu, tahta, kalem, ders kitabı. | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 1 | 12 | 12 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 70 | ||