|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | FARUK BOZDAĞ (faruk.bozdag@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı, öğrencilerin PDR hizmetleri kapsamında kullanılan psikolojik testler hakkında bilgi ve beceri sahibi olmaları ve bu bilgi ve becerilerini uygulayabilmelerini sağlamaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Psikolojik testlerle ilgili temel kavramları tanımlar |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-2 | Psikolojik testlerin tarihsel gelişim sürecini bilir |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-3 | Psikolojik test geliştirme ve uyarlamaya ilişkin ilke ve süreçleri kavrar |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. PÇ-8 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde kullanmak üzere ihtiyacına bağlı olarak bir ölçme aracı geliştirir. PÇ-9 İhtiyaçlar çerçevesinde kullanabileceği test ve test dışı teknikleri uygular, değerlendirir ve sonuçları yorumlar. PÇ-19 Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, istatistiksel analizler yaparak verileri yorumlar ve değerlendirir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-4 | Psikolojik testleri farklı ölçütlere göre sınıflandırır |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. PÇ-8 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde kullanmak üzere ihtiyacına bağlı olarak bir ölçme aracı geliştirir. PÇ-9 İhtiyaçlar çerçevesinde kullanabileceği test ve test dışı teknikleri uygular, değerlendirir ve sonuçları yorumlar. PÇ-19 Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, istatistiksel analizler yaparak verileri yorumlar ve değerlendirir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-5 | PDR hizmetleri kapsamında çeşitli psikolojik testleri, etik kuralları gözeterek uygular |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. PÇ-4 Alanı ile ilgili etik kuralları, yasal düzenlemeleri göz önünde bulundurarak çalışmanın insan hakları ve meslek etiği açısından önemini açıklar. PÇ-8 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde kullanmak üzere ihtiyacına bağlı olarak bir ölçme aracı geliştirir. PÇ-9 İhtiyaçlar çerçevesinde kullanabileceği test ve test dışı teknikleri uygular, değerlendirir ve sonuçları yorumlar. PÇ-19 Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, istatistiksel analizler yaparak verileri yorumlar ve değerlendirir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-6 | Psikolojik test sonuçlarını uygun bir şekilde yorumlayıp değerlendirir |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. PÇ-4 Alanı ile ilgili etik kuralları, yasal düzenlemeleri göz önünde bulundurarak çalışmanın insan hakları ve meslek etiği açısından önemini açıklar. PÇ-8 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde kullanmak üzere ihtiyacına bağlı olarak bir ölçme aracı geliştirir. PÇ-9 İhtiyaçlar çerçevesinde kullanabileceği test ve test dışı teknikleri uygular, değerlendirir ve sonuçları yorumlar. PÇ-19 Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, istatistiksel analizler yaparak verileri yorumlar ve değerlendirir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Psikolojik testlere ilişkin temel kavram ve ilkeler, bireysel ve grup zekâ testleri, başarı, yetenek ve kişilik testleri, ilgi envanterleri, bazı test ve envanterlerin uygulanması ve değerlendirilmesi. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Psikolojik testlerde temel kavramlar | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması |
| 2 | Psikolojik testlerin tarihçesi ve gelişimi | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması |
| 3 | Psikolojik testlerin psikometrik özellikleri | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması |
| 4 | Psikolojik testlerin kullanımı, sonuçları yorumlama ve değerlendirme | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması |
| 5 | Psikolojik testlerin denetimi ve etik kurallar | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması |
| 6 | Zeka testleri I | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması |
| 7 | Zeka testleri II | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Projektif testler I | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması |
| 10 | Projektif testler II | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması |
| 11 | Kişilik testleri I | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması |
| 12 | Kişilik testleri II | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması |
| 13 | İlgi envanterleri | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması |
| 14 | Tutum ölçekleri | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması |
| 15 | Başarı testleri | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Özgüven, İ.E. (1994). Psikolojik Testler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. | |
| 2 | Özgüven, İ. E. (2014). Bireyi tanıma teknikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. | |
| 3 | Tavşancıl, E. (Ed.) (2018). Psikolojik test ve değerlendirme. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. | |
| 4 | Yavuzer, Y. ve Karataş, Z. (Ed.) (2019). Psikolojik testler: İlkeler, uygulama ve tanıtım. Ankara: Pegem Akademi. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Akıllı tahta, bilgisayar, projeksiyon, powerpoint sunusu, tahta, kalem, ders kitabı, psikolojik testler. | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 20 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | 4-16 | 1 | 20 |
| 5.Rapor | 16 | 1 | 20 |
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 40 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 12 | 24 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 2 | 4 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 2 | 4 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 90 | ||