|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | MESLEK BİLGİSİ SEÇMELİ DERSLERİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | AHMET GALİP YÜCEL (ahmetyucel@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin genel amacı, düşünme ve düşünme becerilerinin önemini, temel düşünme becerilerini kavramak, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini günlük ve mesleki yaşamda uygulayabilme becerilerini kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Düşünme ve düşünme becerilerini tanımlar. |
PÇ-1 Eğitim bilimleri alt alanları ile ilgili; bilgi, beceri ve anlayışını; çalışma alanındaki kuram, model ve araştırma yöntemlerini kavrama, yorumlama ve uygulama yeterlikleri edinerek geliştirir ve edindiği bilimsel bilgileri, konu alanının öğretiminde etkili bir şekilde uygular. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Temel ve ileri düzey düşünme becerilerini açıklar. |
PÇ-1 Eğitim bilimleri alt alanları ile ilgili; bilgi, beceri ve anlayışını; çalışma alanındaki kuram, model ve araştırma yöntemlerini kavrama, yorumlama ve uygulama yeterlikleri edinerek geliştirir ve edindiği bilimsel bilgileri, konu alanının öğretiminde etkili bir şekilde uygular. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Safsata ve geçersiz akıl yürütmelerin fark eder. |
PÇ-1 Eğitim bilimleri alt alanları ile ilgili; bilgi, beceri ve anlayışını; çalışma alanındaki kuram, model ve araştırma yöntemlerini kavrama, yorumlama ve uygulama yeterlikleri edinerek geliştirir ve edindiği bilimsel bilgileri, konu alanının öğretiminde etkili bir şekilde uygular. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-4 | Eleştirel ve analitik düşünmenin temel özelliklerini açıklar. |
PÇ-1 Eğitim bilimleri alt alanları ile ilgili; bilgi, beceri ve anlayışını; çalışma alanındaki kuram, model ve araştırma yöntemlerini kavrama, yorumlama ve uygulama yeterlikleri edinerek geliştirir ve edindiği bilimsel bilgileri, konu alanının öğretiminde etkili bir şekilde uygular. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-5 | Eleştirel ve analitik düşünmenin yaşamdaki önemini kavrar. |
PÇ-1 Eğitim bilimleri alt alanları ile ilgili; bilgi, beceri ve anlayışını; çalışma alanındaki kuram, model ve araştırma yöntemlerini kavrama, yorumlama ve uygulama yeterlikleri edinerek geliştirir ve edindiği bilimsel bilgileri, konu alanının öğretiminde etkili bir şekilde uygular. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-6 | Eleştirel ve analitik düşünür özelliklerini analiz eder. |
PÇ-1 Eğitim bilimleri alt alanları ile ilgili; bilgi, beceri ve anlayışını; çalışma alanındaki kuram, model ve araştırma yöntemlerini kavrama, yorumlama ve uygulama yeterlikleri edinerek geliştirir ve edindiği bilimsel bilgileri, konu alanının öğretiminde etkili bir şekilde uygular. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-7 | Eleştirel ve analitik okuma, dinleme ve yazma yapabilir. |
PÇ-1 Eğitim bilimleri alt alanları ile ilgili; bilgi, beceri ve anlayışını; çalışma alanındaki kuram, model ve araştırma yöntemlerini kavrama, yorumlama ve uygulama yeterlikleri edinerek geliştirir ve edindiği bilimsel bilgileri, konu alanının öğretiminde etkili bir şekilde uygular. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-8 | Eleştirel ve analitik düşünme becerilerinin eğitim ortamlarında uygulanmasına ilişkin etkinlikler oluşturur. |
PÇ-1 Eğitim bilimleri alt alanları ile ilgili; bilgi, beceri ve anlayışını; çalışma alanındaki kuram, model ve araştırma yöntemlerini kavrama, yorumlama ve uygulama yeterlikleri edinerek geliştirir ve edindiği bilimsel bilgileri, konu alanının öğretiminde etkili bir şekilde uygular. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Dersin içeriği düşünme organı olarak beyin, düşünme biçimleri ve düşünmenin gruplandırılması; istemsiz düşünme ve özellikleri; istemli düşünme ve özellikleri; istemli düşünmenin yöntemleri; argümanlar; geçersiz akıl yürütmeler; safsatalar ve türleri; eleştirel ve analitik düşünme; eleştirel ve analitik düşünmenin temel özellikleri ve kriterleri, eleştirel ve analitik düşünmenin aşamaları; eleştirel ve analitik düşünmeyi etkileyen faktörler; eleştirel ve analitik düşünmenin kapsamı; eleştirel ve analitik okuma; eleştirel ve analitik dinleme; eleştirel ve analitik yazma konularını kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Düşünme ve düşünme becerilerini tanımı, düşünme yapılarında etkili bilişsel süreçler | Argümantasyon, Anlatım, Sokratik Yöntem |
2 | İstemli ve istemsiz düşünce, Temel ve ileri düzey düşünme becerileri | Argümantasyon, Anlatım, Sokratik Yöntem |
3 | Argümanlar ve geçersiz akıl yürütme | Argümantasyon, Anlatım, Sokratik Yöntem |
4 | Safsatalar | Argümantasyon, Anlatım, Sokratik Yöntem |
5 | Biçimsel ve biçimsel olmayan safsatalar | Argümantasyon, Anlatım, Sokratik Yöntem |
6 | Eleştirel ve analitik düşünme; eleştirel ve analitik düşünmenin temel özellikleri ve kriterleri | Argümantasyon, Anlatım, Sokratik Yöntem |
7 | Eleştirel ve analitik düşünmeyi etkileyen faktörler | Argümantasyon, Anlatım, Sokratik Yöntem |
8 | Ara Sınav | |
9 | Eleştirel ve analitik okuma | Argümantasyon, Anlatım, Sokratik Yöntem |
10 | Eleştirel ve analitik dinleme | Argümantasyon, Anlatım, Sokratik Yöntem |
11 | Eleştirel ve analitik yazma | Argümantasyon, Anlatım, Sokratik Yöntem |
12 | Öğretim programlarında eleştirel ve analitik düşünme becerilerinin incelenmesi | Argümantasyon, Anlatım, Sokratik Yöntem |
13 | Öğrencilere yönelik eleştirel ve analitik düşünmeyi destekleyici faaliyetlerin oluşturulması | Argümantasyon, Anlatım, Sokratik Yöntem |
14 | Rapor sunuları ve değerlendirme-I | Argümantasyon, Anlatım, Sokratik Yöntem |
15 | Rapor sunuları ve değerlendirme-II | Argümantasyon, Anlatım, Sokratik Yöntem |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Bowell, T. ve Kemp G., (2018) Çevirmen: Tanrıseven, B., Eleştirel Düşünme Kılavuzu. Ankara:Tübitak Yayınları | |
2 | De Bono, E. (2011). Kendine düşünmeyi öğret (3. Baskı). İstanbul: Remzi Kitapevi. | |
3 | Gürkaynak, İ., Üstel, F. ve Gülgöz, S. (2008). Eleştirel düşünme (3. Baskı). İstanbul: Eğitim Reformu Girişimi. | |
4 | Paul, R. ve Elder, L. (2013). Kritik düşünce-Yaşamınızın ve öğrenmenizin sorumluluğunu üstlenmek için araçlar. (Çev: Esra Aslan, Gamze Sart). Nobel Akademik Yayıncılık | |
5 | Dedeoğlu Ç., (2018). Eleştirel Düşünme İçin Bir Rehber. Ankara: Alfa Yayıncılık. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projektör, Ders Notları, Ders Kitabı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 20 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | 9-14 | 1 | 20 |
5.Rapor | 4 | 1 | 30 |
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 30 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 3 | 14 | 42 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 13 | 13 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 120 |