Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / MB510 - MESLEK BİLGİSİ SEÇMELİ DERSLERİ

Kodu: MB510 Adı: ELEŞTİREL VE ANALİTİK DÜŞÜNME C Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü MESLEK BİLGİSİ SEÇMELİ DERSLERİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı AHMET GALİP YÜCEL (ahmetyucel@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin genel amacı, düşünme ve düşünme becerilerinin önemini, temel düşünme becerilerini kavramak, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini günlük ve mesleki yaşamda uygulayabilme becerilerini kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Düşünme ve düşünme becerilerini tanımlar. PÇ-1 Eğitim bilimleri alt alanları ile ilgili; bilgi, beceri ve anlayışını; çalışma alanındaki kuram, model ve araştırma yöntemlerini kavrama, yorumlama ve uygulama yeterlikleri edinerek geliştirir ve edindiği bilimsel bilgileri, konu alanının öğretiminde etkili bir şekilde uygular.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Temel ve ileri düzey düşünme becerilerini açıklar. PÇ-1 Eğitim bilimleri alt alanları ile ilgili; bilgi, beceri ve anlayışını; çalışma alanındaki kuram, model ve araştırma yöntemlerini kavrama, yorumlama ve uygulama yeterlikleri edinerek geliştirir ve edindiği bilimsel bilgileri, konu alanının öğretiminde etkili bir şekilde uygular.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Safsata ve geçersiz akıl yürütmelerin fark eder. PÇ-1 Eğitim bilimleri alt alanları ile ilgili; bilgi, beceri ve anlayışını; çalışma alanındaki kuram, model ve araştırma yöntemlerini kavrama, yorumlama ve uygulama yeterlikleri edinerek geliştirir ve edindiği bilimsel bilgileri, konu alanının öğretiminde etkili bir şekilde uygular.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-4 Eleştirel ve analitik düşünmenin temel özelliklerini açıklar. PÇ-1 Eğitim bilimleri alt alanları ile ilgili; bilgi, beceri ve anlayışını; çalışma alanındaki kuram, model ve araştırma yöntemlerini kavrama, yorumlama ve uygulama yeterlikleri edinerek geliştirir ve edindiği bilimsel bilgileri, konu alanının öğretiminde etkili bir şekilde uygular.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-5 Eleştirel ve analitik düşünmenin yaşamdaki önemini kavrar. PÇ-1 Eğitim bilimleri alt alanları ile ilgili; bilgi, beceri ve anlayışını; çalışma alanındaki kuram, model ve araştırma yöntemlerini kavrama, yorumlama ve uygulama yeterlikleri edinerek geliştirir ve edindiği bilimsel bilgileri, konu alanının öğretiminde etkili bir şekilde uygular.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-6 Eleştirel ve analitik düşünür özelliklerini analiz eder. PÇ-1 Eğitim bilimleri alt alanları ile ilgili; bilgi, beceri ve anlayışını; çalışma alanındaki kuram, model ve araştırma yöntemlerini kavrama, yorumlama ve uygulama yeterlikleri edinerek geliştirir ve edindiği bilimsel bilgileri, konu alanının öğretiminde etkili bir şekilde uygular.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-7 Eleştirel ve analitik okuma, dinleme ve yazma yapabilir. PÇ-1 Eğitim bilimleri alt alanları ile ilgili; bilgi, beceri ve anlayışını; çalışma alanındaki kuram, model ve araştırma yöntemlerini kavrama, yorumlama ve uygulama yeterlikleri edinerek geliştirir ve edindiği bilimsel bilgileri, konu alanının öğretiminde etkili bir şekilde uygular.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-8 Eleştirel ve analitik düşünme becerilerinin eğitim ortamlarında uygulanmasına ilişkin etkinlikler oluşturur. PÇ-1 Eğitim bilimleri alt alanları ile ilgili; bilgi, beceri ve anlayışını; çalışma alanındaki kuram, model ve araştırma yöntemlerini kavrama, yorumlama ve uygulama yeterlikleri edinerek geliştirir ve edindiği bilimsel bilgileri, konu alanının öğretiminde etkili bir şekilde uygular.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Dersin içeriği düşünme organı olarak beyin, düşünme biçimleri ve düşünmenin gruplandırılması; istemsiz düşünme ve özellikleri; istemli düşünme ve özellikleri; istemli düşünmenin yöntemleri; argümanlar; geçersiz akıl yürütmeler; safsatalar ve türleri; eleştirel ve analitik düşünme; eleştirel ve analitik düşünmenin temel özellikleri ve kriterleri, eleştirel ve analitik düşünmenin aşamaları; eleştirel ve analitik düşünmeyi etkileyen faktörler; eleştirel ve analitik düşünmenin kapsamı; eleştirel ve analitik okuma; eleştirel ve analitik dinleme; eleştirel ve analitik yazma konularını kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Düşünme ve düşünme becerilerini tanımı, düşünme yapılarında etkili bilişsel süreçler Argümantasyon, Anlatım, Sokratik Yöntem
2 İstemli ve istemsiz düşünce, Temel ve ileri düzey düşünme becerileri Argümantasyon, Anlatım, Sokratik Yöntem
3 Argümanlar ve geçersiz akıl yürütme Argümantasyon, Anlatım, Sokratik Yöntem
4 Safsatalar Argümantasyon, Anlatım, Sokratik Yöntem
5 Biçimsel ve biçimsel olmayan safsatalar Argümantasyon, Anlatım, Sokratik Yöntem
6 Eleştirel ve analitik düşünme; eleştirel ve analitik düşünmenin temel özellikleri ve kriterleri Argümantasyon, Anlatım, Sokratik Yöntem
7 Eleştirel ve analitik düşünmeyi etkileyen faktörler Argümantasyon, Anlatım, Sokratik Yöntem
8 Ara Sınav
9 Eleştirel ve analitik okuma Argümantasyon, Anlatım, Sokratik Yöntem
10 Eleştirel ve analitik dinleme Argümantasyon, Anlatım, Sokratik Yöntem
11 Eleştirel ve analitik yazma Argümantasyon, Anlatım, Sokratik Yöntem
12 Öğretim programlarında eleştirel ve analitik düşünme becerilerinin incelenmesi Argümantasyon, Anlatım, Sokratik Yöntem
13 Öğrencilere yönelik eleştirel ve analitik düşünmeyi destekleyici faaliyetlerin oluşturulması Argümantasyon, Anlatım, Sokratik Yöntem
14 Rapor sunuları ve değerlendirme-I Argümantasyon, Anlatım, Sokratik Yöntem
15 Rapor sunuları ve değerlendirme-II Argümantasyon, Anlatım, Sokratik Yöntem
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Bowell, T. ve Kemp G., (2018) Çevirmen: Tanrıseven, B., Eleştirel Düşünme Kılavuzu. Ankara:Tübitak Yayınları
2 De Bono, E. (2011). Kendine düşünmeyi öğret (3. Baskı). İstanbul: Remzi Kitapevi.
3 Gürkaynak, İ., Üstel, F. ve Gülgöz, S. (2008). Eleştirel düşünme (3. Baskı). İstanbul: Eğitim Reformu Girişimi.
4 Paul, R. ve Elder, L. (2013). Kritik düşünce-Yaşamınızın ve öğrenmenizin sorumluluğunu üstlenmek için araçlar. (Çev: Esra Aslan, Gamze Sart). Nobel Akademik Yayıncılık
5 Dedeoğlu Ç., (2018). Eleştirel Düşünme İçin Bir Rehber. Ankara: Alfa Yayıncılık.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projektör, Ders Notları, Ders Kitabı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 20
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 9-14 1 20
5.Rapor 4 1 30
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 30

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 14 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 3 14 42
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 13 13
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 120