Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / MB 303 - İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: MB 303 Adı: EĞİTİMDE AHLAK VE ETİK Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MUHAMMET ŞEVKİ AYDIN (msaydin@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ARZU SALDIRAY, MUHAMMET ŞEVKİ AYDIN,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Öğrencilerin ahlaki ve etik kurallar çerçevesinde karşılaşılan durumları analiz ederek, hem kişisel olarak alacağı kararlarda hem de mesleğinin iyi bir çalışanı olabilmesine rehberlik etmektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Ahlâk ve etikle ilgili temel kavramları tanımlar. PÇ-2 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-14 Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir.
PÇ-15 Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir.
PÇ-16 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-19 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Yöneticiler, veliler ve öğrencilerin ahlaki/etik sorumluklarını açıklar. PÇ-2 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-15 Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir.
PÇ-19 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Sosyal, kültürel, ahlaki ve etik yönleriyle öğretmenlik mesleğini analiz eder. PÇ-2 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-15 Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir.
PÇ-19 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Eğitimde ahlak ve etikle ilgili sorunları analiz eder. PÇ-15 Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir.
PÇ-19 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Eğitimde ahlak ve etikle ilgili sorunlara çözüm yolları üretir. PÇ-2 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-15 Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir.
PÇ-19 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Ahlâk ve etikle ilgili temel kavramlar ve teoriler; etik ilke, etik kural, iş ve meslek ahlakı/etiği; sosyal, kültürel, ahlaki, etik yönleriyle öğretmenlik mesleği; eğitim ve öğrenme hakkı eğitim, öğretim, öğrenme ve değerlendirme sürecinde etik ilkeler; eğitim paydaşlarıyla (işverenler/yöneticiler, meslektaşlar, veli- ler, meslek kuruluşları ve toplumla) ilişkilerde etik ilkeler; eğitim/okul yöneticileri, veliler ve öğrencilerin ahlaki/etik sorumlukları; iş ve meslek hayatında etik dışı davranışlar; Türkiye’de kamu yönetimi, eğitim ve öğretmenlerle ilgili etik düzenlemeler; okulda ve eğitimde etik dışı davranışlar, etik ikilemler, sorunlar ve çözüm yolları; okulda ahlak/etik eğitimi ve etik kurullar; ahlaki/etik bir lider olarak okul müdürü ve öğretmen.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tanışma ve dersin amacı, kapsamı ve metodolojisi hakkında bilgilendirme Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru-cevap
2 İnsan-Eğitim-Ahlak/Etik İlişkisi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru-cevap
3 Ahlakın/Etiğin Kavram Ailesi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru-cevap
4 Ahlakî Gelişim Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru-cevap
5 Etik Kuramlar Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru-cevap
6 Öğretmenlik Meslek Etiği Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru-cevap
7 Öğrencilerin Etik Hak ve Sorumlulukları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru-cevap
8 Ara Sınav
9 Eğitimin Paydaşları Arasındaki İlişkilerde Etik Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru-cevap
10 Etik Dışı Davranışlar ve Etik Karar Verme Süreci Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru-cevap
11 Ahlak/Etik ve Hukuk İlişkisi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru-cevap
12 Ahlakî/Etik Lider Olarak Okul Müdürü Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru-cevap
13 Okulda Ahlak Eğitimi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru-cevap
14 Okul Paydaşlarının Etik Eğitimi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru-cevap
15 Eğitim Denetiminde Etik Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru-cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Ders Kitabı: Eğitimde Etik, Ed. Cemil Osmanoğlu, Nobel YAYINLARI, Ankara, 2024.
2 Yardımcı Kitap: Eğitim Ahlakı, M.Ş.Aydın, 4. bs. DİB yayınları, Ankara, 2023.
3 Yardımcı Kitap: Eğitim ve öğretimde etik, İnayet AYDIN, Pegem yayınları
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitabı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 7 4 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 4 12
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 5 15
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 3 9
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 94