|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MUSTAFA TAHİROĞLU (mtahiroglu@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu derste karakter, kişilik/şahsiyet, değer, erdem, ahlak, huy, mizaç vd.; karakter gelişimi ve eğitimi; karakter gelişiminde ve eğitiminde aile, çevre ve okul; değerlerin tanımı ve sınıflandırılması; değerlerin kaynakları ve bireysel, toplumsal, kültürel, dini, ahlaki temelleri; karakter ve değer eğitimi yaklaşım ve uygulamaları; karakter ve değer eğitiminde kültürlerarası farklılaşma ve birlikte yaşama kültürü; eğitim felsefesi ve hedefleri yönünden karakter ve değer eğitimi; karakter/değer eğitiminde öğretim yöntemleri ve teknikleri; modern ve çok kültürlü toplumlarda değerler krizi ve eğitim; insani-kültürel kalkınma sürecinde değer eğitimi; Türk eğitim ve kültür tarihinden değer eğitimiyle ilgili örnekler, Türkiye’de değerler eğitimi uygulamaları ve araştırmaları; karakter ve değer eğitiminde rol model olarak öğretmenin yerinin kavratılması hedeflenmektedir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Karakter, kişilik/şahsiyet, değer, erdem, ahlak, huy, mizaç vb. kavramları açıklayabilir |
PÇ-2 Alanıyla ilgili bilgileri ve bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır. PÇ-21 Öğrencilerin gelişimsel özellikleri, davranış yönetimi, öğrenme biçimleri ve güçlüklerinin bilgisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Karakter gelişiminde ve değer eğitiminde aile, çevre ve okulun önemini ve yerini açıklayabilir |
PÇ-2 Alanıyla ilgili bilgileri ve bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır. PÇ-21 Öğrencilerin gelişimsel özellikleri, davranış yönetimi, öğrenme biçimleri ve güçlüklerinin bilgisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Değerlerin özelliklerini, işlevlerini, birey ve toplum açısından önemini açıklayabilir |
PÇ-2 Alanıyla ilgili bilgileri ve bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır. PÇ-13 Öğrenim düzeyi ve sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür formasyonuna sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Değerlerin kaynaklarını ve bireysel, toplumsal, kültürel, dini, ahlaki temellerini açıklayabilir |
PÇ-2 Alanıyla ilgili bilgileri ve bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır. PÇ-13 Öğrenim düzeyi ve sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür formasyonuna sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Değerlerin sınıflandırmasını/gruplandırmasını yapabilir |
PÇ-2 Alanıyla ilgili bilgileri ve bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır. PÇ-10 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Karakter ve Değerler eğitiminin önemi, amacı, kapsamı ve sınırlılıklarını açıklayabilir |
PÇ-2 Alanıyla ilgili bilgileri ve bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır. PÇ-10 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. PÇ-20 Edindiği bilgiler doğrultusunda stratejiler geliştirme, eğitim programları oluşturma, materyal hazırlama bilgisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Karakter ve Değerler eğitiminin temel süreç ve ilkelerini açıklayabilir |
PÇ-2 Alanıyla ilgili bilgileri ve bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır. PÇ-20 Edindiği bilgiler doğrultusunda stratejiler geliştirme, eğitim programları oluşturma, materyal hazırlama bilgisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-8 | Karakter ve Değerler eğitimi yaklaşım, yöntem ve tekniklerini açıklayabilir ve uygulayabilir |
PÇ-1 Kazanımları dikkate alarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini, ölçme ve değerlendirme uygulamalarını öğrenci gelişim özelliklerine, bireysel farklılık ve ihtiyaçlarına göre uyarlayarak kullanır. PÇ-6 Sosyal bilimler ve onların ürettiği sosyal bilgiler eğitimine ilişkin bulgu, kuram ve uygulama bilgileri ışığında, eğitim amaçları ve öğrenci gereksinimlerine uygun planlama, düzenleme ve değerlendirme yapar. PÇ-20 Edindiği bilgiler doğrultusunda stratejiler geliştirme, eğitim programları oluşturma, materyal hazırlama bilgisine sahiptir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
DÖÇ-9 | Türk eğitim ve kültüründeki karakter ve değer eğitimiyle ilgili örnekleri, uygulamaları ve araştırmaları açıklayabilir ve uygulayabilir |
PÇ-2 Alanıyla ilgili bilgileri ve bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır. PÇ-6 Sosyal bilimler ve onların ürettiği sosyal bilgiler eğitimine ilişkin bulgu, kuram ve uygulama bilgileri ışığında, eğitim amaçları ve öğrenci gereksinimlerine uygun planlama, düzenleme ve değerlendirme yapar. PÇ-20 Edindiği bilgiler doğrultusunda stratejiler geliştirme, eğitim programları oluşturma, materyal hazırlama bilgisine sahiptir. |
Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders "Kavramsal çerçeve: Karakter, kişilik/şahsiyet, değer, erdem, ahlak, huy, mizaç vd.; karakter gelişimi ve eğitimi; karakter gelişiminde ve eğitiminde aile, çevre ve okul; değerlerin tanımı ve sınıflandırılması; 14 değerlerin kaynakları ve bireysel, toplumsal, kültürel, dini, ahlaki temelleri; karakter ve değer eğitimi yaklaşım ve uygulamaları; karakter ve değer eğitiminde kültürlerarası farklılaşma ve birlikte yaşama kültürü; eğitim felsefesi ve hedefleri yönünden karakter ve değer eğitimi; karakter/değer eğitiminde öğretim yöntemleri ve teknikleri; modern ve çok kültürlü toplumlarda değerler krizi ve eğitim; insani-kültürel kalkınma sürecinde değer eğitimi; Türk eğitim ve kültür tarihinden değer eğitimiyle ilgili örnekler, Türkiye’de değerler eğitimi uygulamaları ve araştırmaları; karakter ve değer eğitiminde rol model olarak öğretmen" konularını kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Giriş: Kavramsal çerçeve: Karakter, kişilik/şahsiyet, değer, erdem, ahlak, huy, mizaç vd. | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösteri Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi |
2 | Karakter gelişimi ve eğitimi; karakter gelişiminde ve eğitiminde aile, çevre ve okulun etkileri | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösteri Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi |
3 | Değer/değerler nedir? Değerlerin kişilik ve karakterle ilişkisi; Değerlerin özellikleri, işlevleri, birey ve toplum açısından önemi | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösteri Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi |
4 | Değerlerin sınıflandırılması/gruplandırılması | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösteri Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi |
5 | Değerlerin oluşumu ve bireysel, toplumsal, kültürel, dini, ahlaki temelleri | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösteri Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi |
6 | Karakter ve Değerler Eğitimi: 1- Amacı, önemi ve kapsamı; 2- karakter ve değer eğitiminde kültürlerarası farklılaşma ve birlikte yaşama kültürü; 3- eğitim felsefesi ve hedefleri yönünden karakter ve değer eğitimi | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösteri Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi |
7 | Karakter ve Değerler Eğitimi: 1- Modern ve çok kültürlü toplumlarda değerler krizi ve eğitim; 2- İnsani-kültürel kalkınma sürecinde değer eğitimi; 3- Türk eğitim ve kültür tarihinden değer eğitimiyle ilgili örnekler; 4- Eğitim sistemimizde kazandırılması amaçlanan değerler. | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösteri Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Karakter ve Değerler eğitiminde temel süreç ve ilkeler; karakter ve değer eğitiminde rol model olarak öğretmen | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösteri Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi |
10 | Türkiye’de karakter ve değerler eğitimi uygulamaları ve araştırmaları; karakter ve değer eğitimi yaklaşım ve uygulamaları | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösteri Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi |
11 | Doğrudan öğretim yaklaşımları: 1- Davranış değiştirme ve geliştirme yaklaşımı ve uygulama örnekleri; 2- Değer telkini (aşılama) yaklaşımı ve uygulama örnekleri | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösteri Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Beceri Geliştirme Çalışması, Örnek Olay Yöntemi |
12 | Düşünme ve sorgulamaya dayalı yaklaşımlar: Değerlerin açıklanması, Değer analizi ve Ahlaki ikilem yaklaşımları ve uygulama örnekleri | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösteri Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Beceri Geliştirme Çalışması, Örnek Olay Yöntemi |
13 | Düşünme ve sorgulamaya dayalı yaklaşımlar: Eylem ve gözlem yoluyla öğretim yaklaşımı; Değer bilinçlendirme yaklaşımı ve uygulama örnekleri | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösteri Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Beceri Geliştirme Çalışması, Örnek Olay Yöntemi |
14 | Bütüncül yaklaşımlar: 1- Örtük program aracılığı ile değer öğretimi; 2- Adil topluluk okulları; 3- Tüm okul yaklaşımı ve uygulama örnekleri | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösteri Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Beceri Geliştirme Çalışması, Örnek Olay Yöntemi |
15 | Karakter ve değer eğitiminde öğretim yöntem ve teknikleri | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösteri Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Beceri Geliştirme Çalışması, Örnek Olay Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Ulusoy, K. (2019). Karakter, Değerler ve Ahlak Eğitimi. Ankara: PEGEM | |
2 | Oğuz Namdar A. (2020). İlkokulda Drama ile Değerler Eğitim Uygulamaları. Ankara: PEGEM | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitapları, Akıllı Tahta, etkinlik ve uygulama kağıtları, ders notları, Türkiye’de yayımlanan tez ve makaleler. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | 16 | 2 | 30 |
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | 16 | 2 | 30 |
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 13 | 13 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 13 | 26 |
c) Performans Ödevi | 5 | 1 | 5 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 5 | 1 | 5 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 0 | ||
Final Sınavı | 0 | ||
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 89 |