Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / SOSAE 406 - SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: SOSAE 406 Adı: KARAKTER VE DEĞER EĞİTİMİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MUSTAFA TAHİROĞLU (mtahiroglu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu derste karakter, kişilik/şahsiyet, değer, erdem, ahlak, huy, mizaç vd.; karakter gelişimi ve eğitimi; karakter gelişiminde ve eğitiminde aile, çevre ve okul; değerlerin tanımı ve sınıflandırılması; değerlerin kaynakları ve bireysel, toplumsal, kültürel, dini, ahlaki temelleri; karakter ve değer eğitimi yaklaşım ve uygulamaları; karakter ve değer eğitiminde kültürlerarası farklılaşma ve birlikte yaşama kültürü; eğitim felsefesi ve hedefleri yönünden karakter ve değer eğitimi; karakter/değer eğitiminde öğretim yöntemleri ve teknikleri; modern ve çok kültürlü toplumlarda değerler krizi ve eğitim; insani-kültürel kalkınma sürecinde değer eğitimi; Türk eğitim ve kültür tarihinden değer eğitimiyle ilgili örnekler, Türkiye’de değerler eğitimi uygulamaları ve araştırmaları; karakter ve değer eğitiminde rol model olarak öğretmenin yerinin kavratılması hedeflenmektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Karakter, kişilik/şahsiyet, değer, erdem, ahlak, huy, mizaç vb. kavramları açıklayabilir PÇ-2 Alanıyla ilgili bilgileri ve bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır.
PÇ-21 Öğrencilerin gelişimsel özellikleri, davranış yönetimi, öğrenme biçimleri ve güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Karakter gelişiminde ve değer eğitiminde aile, çevre ve okulun önemini ve yerini açıklayabilir PÇ-2 Alanıyla ilgili bilgileri ve bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır.
PÇ-21 Öğrencilerin gelişimsel özellikleri, davranış yönetimi, öğrenme biçimleri ve güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Değerlerin özelliklerini, işlevlerini, birey ve toplum açısından önemini açıklayabilir PÇ-2 Alanıyla ilgili bilgileri ve bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır.
PÇ-13 Öğrenim düzeyi ve sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür formasyonuna sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Değerlerin kaynaklarını ve bireysel, toplumsal, kültürel, dini, ahlaki temellerini açıklayabilir PÇ-2 Alanıyla ilgili bilgileri ve bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır.
PÇ-13 Öğrenim düzeyi ve sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür formasyonuna sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Değerlerin sınıflandırmasını/gruplandırmasını yapabilir PÇ-2 Alanıyla ilgili bilgileri ve bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır.
PÇ-10 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Karakter ve Değerler eğitiminin önemi, amacı, kapsamı ve sınırlılıklarını açıklayabilir PÇ-2 Alanıyla ilgili bilgileri ve bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır.
PÇ-10 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-20 Edindiği bilgiler doğrultusunda stratejiler geliştirme, eğitim programları oluşturma, materyal hazırlama bilgisine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Karakter ve Değerler eğitiminin temel süreç ve ilkelerini açıklayabilir PÇ-2 Alanıyla ilgili bilgileri ve bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır.
PÇ-20 Edindiği bilgiler doğrultusunda stratejiler geliştirme, eğitim programları oluşturma, materyal hazırlama bilgisine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-8 Karakter ve Değerler eğitimi yaklaşım, yöntem ve tekniklerini açıklayabilir ve uygulayabilir PÇ-1 Kazanımları dikkate alarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini, ölçme ve değerlendirme uygulamalarını öğrenci gelişim özelliklerine, bireysel farklılık ve ihtiyaçlarına göre uyarlayarak kullanır.
PÇ-6 Sosyal bilimler ve onların ürettiği sosyal bilgiler eğitimine ilişkin bulgu, kuram ve uygulama bilgileri ışığında, eğitim amaçları ve öğrenci gereksinimlerine uygun planlama, düzenleme ve değerlendirme yapar.
PÇ-20 Edindiği bilgiler doğrultusunda stratejiler geliştirme, eğitim programları oluşturma, materyal hazırlama bilgisine sahiptir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
DÖÇ-9 Türk eğitim ve kültüründeki karakter ve değer eğitimiyle ilgili örnekleri, uygulamaları ve araştırmaları açıklayabilir ve uygulayabilir PÇ-2 Alanıyla ilgili bilgileri ve bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır.
PÇ-6 Sosyal bilimler ve onların ürettiği sosyal bilgiler eğitimine ilişkin bulgu, kuram ve uygulama bilgileri ışığında, eğitim amaçları ve öğrenci gereksinimlerine uygun planlama, düzenleme ve değerlendirme yapar.
PÇ-20 Edindiği bilgiler doğrultusunda stratejiler geliştirme, eğitim programları oluşturma, materyal hazırlama bilgisine sahiptir.
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders "Kavramsal çerçeve: Karakter, kişilik/şahsiyet, değer, erdem, ahlak, huy, mizaç vd.; karakter gelişimi ve eğitimi; karakter gelişiminde ve eğitiminde aile, çevre ve okul; değerlerin tanımı ve sınıflandırılması; 14 değerlerin kaynakları ve bireysel, toplumsal, kültürel, dini, ahlaki temelleri; karakter ve değer eğitimi yaklaşım ve uygulamaları; karakter ve değer eğitiminde kültürlerarası farklılaşma ve birlikte yaşama kültürü; eğitim felsefesi ve hedefleri yönünden karakter ve değer eğitimi; karakter/değer eğitiminde öğretim yöntemleri ve teknikleri; modern ve çok kültürlü toplumlarda değerler krizi ve eğitim; insani-kültürel kalkınma sürecinde değer eğitimi; Türk eğitim ve kültür tarihinden değer eğitimiyle ilgili örnekler, Türkiye’de değerler eğitimi uygulamaları ve araştırmaları; karakter ve değer eğitiminde rol model olarak öğretmen" konularını kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Giriş: Kavramsal çerçeve: Karakter, kişilik/şahsiyet, değer, erdem, ahlak, huy, mizaç vd. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösteri Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi
2 Karakter gelişimi ve eğitimi; karakter gelişiminde ve eğitiminde aile, çevre ve okulun etkileri Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösteri Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi
3 Değer/değerler nedir? Değerlerin kişilik ve karakterle ilişkisi; Değerlerin özellikleri, işlevleri, birey ve toplum açısından önemi Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösteri Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi
4 Değerlerin sınıflandırılması/gruplandırılması Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösteri Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi
5 Değerlerin oluşumu ve bireysel, toplumsal, kültürel, dini, ahlaki temelleri Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösteri Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi
6 Karakter ve Değerler Eğitimi: 1- Amacı, önemi ve kapsamı; 2- karakter ve değer eğitiminde kültürlerarası farklılaşma ve birlikte yaşama kültürü; 3- eğitim felsefesi ve hedefleri yönünden karakter ve değer eğitimi Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösteri Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi
7 Karakter ve Değerler Eğitimi: 1- Modern ve çok kültürlü toplumlarda değerler krizi ve eğitim; 2- İnsani-kültürel kalkınma sürecinde değer eğitimi; 3- Türk eğitim ve kültür tarihinden değer eğitimiyle ilgili örnekler; 4- Eğitim sistemimizde kazandırılması amaçlanan değerler. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösteri Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Karakter ve Değerler eğitiminde temel süreç ve ilkeler; karakter ve değer eğitiminde rol model olarak öğretmen Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösteri Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi
10 Türkiye’de karakter ve değerler eğitimi uygulamaları ve araştırmaları; karakter ve değer eğitimi yaklaşım ve uygulamaları Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösteri Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi
11 Doğrudan öğretim yaklaşımları: 1- Davranış değiştirme ve geliştirme yaklaşımı ve uygulama örnekleri; 2- Değer telkini (aşılama) yaklaşımı ve uygulama örnekleri Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösteri Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Beceri Geliştirme Çalışması, Örnek Olay Yöntemi
12 Düşünme ve sorgulamaya dayalı yaklaşımlar: Değerlerin açıklanması, Değer analizi ve Ahlaki ikilem yaklaşımları ve uygulama örnekleri Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösteri Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Beceri Geliştirme Çalışması, Örnek Olay Yöntemi
13 Düşünme ve sorgulamaya dayalı yaklaşımlar: Eylem ve gözlem yoluyla öğretim yaklaşımı; Değer bilinçlendirme yaklaşımı ve uygulama örnekleri Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösteri Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Beceri Geliştirme Çalışması, Örnek Olay Yöntemi
14 Bütüncül yaklaşımlar: 1- Örtük program aracılığı ile değer öğretimi; 2- Adil topluluk okulları; 3- Tüm okul yaklaşımı ve uygulama örnekleri Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösteri Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Beceri Geliştirme Çalışması, Örnek Olay Yöntemi
15 Karakter ve değer eğitiminde öğretim yöntem ve teknikleri Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösteri Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Beceri Geliştirme Çalışması, Örnek Olay Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Ulusoy, K. (2019). Karakter, Değerler ve Ahlak Eğitimi. Ankara: PEGEM
2 Oğuz Namdar A. (2020). İlkokulda Drama ile Değerler Eğitim Uygulamaları. Ankara: PEGEM
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitapları, Akıllı Tahta, etkinlik ve uygulama kağıtları, ders notları, Türkiye’de yayımlanan tez ve makaleler.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor 16 2 30
6.Seminer
7.Performans Ödevi 16 2 30
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 13 13
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 13 26
       c) Performans Ödevi 5 1 5
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 5 1 5
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 5 10
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 0
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 89