|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | İNGİLİZ DİLİ EĞİTİMİ ANABİLİM DALI | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | SAMET TAŞÇI (samettasci@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | İngilizce | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı, öğrencilerin sesbilgisi, biçimbilgisi, sözdizimi, anlambilim ve edimbilimin temel kavramlar hakkında bilgi sahibi olması ve dilbilimsel bir bakış kazanması. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | İnsan dilinin temel özelliklerini tanımlayabilecektir. |
PÇ-5 Teorik ve uygulamalı dilbilim kavramlarını ve ilkelerini açıklar. PÇ-8 Türkçe ve İngilizce temel dil becerilerini açıklar ve uygular. PÇ-22 Türk Dili ve yabancı dil temel dilbilgisi kurallarını tanımlar, İngilizce temel dil becerilerini kazanır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Çeşitli dillerde kendisine sunulan örnekleri dilbilimin araçlarını kullanarak inceleyebilecektir. |
PÇ-1 Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları ve ilkeleri tanımlar ve bu bilgiyi okul ortamında uygular.
PÇ-6 Teorik ve uygulamalı dilbilim ile ilgili temel kavramları ve ilkeleri tanımlar ve bunları dil öğretim teorileriyle ilişkilendirerek uygular. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Dilbilimin bilimsel yönteminin özelliklerini betimler. |
PÇ-2 Bilimsel araştırma ile ilgili temel kavramları ve ilkeleri tanımlar. PÇ-3 Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri tartışarak amaç ve hedeflerine uygun yöntemleri seçme becerisini gösterir. PÇ-6 Teorik ve uygulamalı dilbilim ile ilgili temel kavramları ve ilkeleri tanımlar ve bunları dil öğretim teorileriyle ilişkilendirerek uygular. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Dilbilimsel analizin temel kavramları; farkındalık yaratma, dil öğrencilerinin verileri üzerine yanlış çözümlemesi, durum çalışması ve karşılaştırmalı anadil ve yabancı dil analizlerinin yardımı ile dilin doğasına, yapısına ve kullanımına ilişkin kavramlar; bir sistem olarak dilin bileşenleri; dilbilimsel edinç ve edim, dilbilimin alt dalları, dilbilgisi türleri, dil evrenselleri, dilsel yaratıcılık, dilbilimsel nedensizlik, işaret dilleri, yapay diller ve canlılar arası iletişim; beyin ve dil, yanallaşma ve ellilik, dilin evrimi, insan dili işleyiş modelleri, dil kullanımı ve dil bozuklukları ile ilgili araştırmalar (örn.: eş zamanlı dinleme testi, bölünmüş beyin, WADA testi); sesbilgisi, akustik, duyuşsal ve söyleyiş sesbilgisi, konuşma organları, sesbirim, ünlü ve ünsüz harfler, uluslararası sesbilim alfabesi, çift ünlü, üçlü ünlü, söyleyiş şekli ve yeri; sesbilim, ses örnekleri, benzeşim, benzeşmezlik, bağlama, ünsüz harf kümeleri, sessiz harfler, parçalarüstü, vurgu ve ezgi; anlambilimi, anlam bileşenleri çözümlemesi, anlamsal ilişkiler, anlamsal ilinti, anlam ve gönderme, eşdizimlilik. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Ders Tanıtımı | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 2 | The origins of Language 1.1 The divine source 1.2 The genetic source 1.3 the natural sound source | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 3 | The development of writing 2.1 Pictograms, idiograms 2.2 Syllabic writing 2.3 Written English | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 4 | The properties of language 3.1 Displacement 3.2 Arbitrariness 3.3 Productivity 3.4 Discreteness 3.5. Duality | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 5 | Animals and human language | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 6 | The sound of language 5.1 Phonetics 5.2 Articulation 5.3 Place of articulation 5.4 Manner of articulation 5.5 Vowels | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 7 | The sound patterns of language 6.1 phonology 6.2 Minimal pairs and sets 6.3 Assimilation | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Words and word formation process 7.1 Coinage 7.2 Barrowing 7.3 Compounding 7.4 Blending | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 10 | Morphology 8.1 Morphemes 8.2 Derivational vs inflectional | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 11 | Phrases and sentences: grammar 9.1 Types of grammar 9.2 Traditional grammar 9.3 the prescriptive approach 9.4 the descriptive approach | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 12 | Syntax 10.1 Generative grammar 10.2Deep and surface structure 10.3 Structural ambiguity | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 13 | Syntax 11.1 Tree diagrams | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 14 | Ders Tekrarı | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 15 | Ders Tekrarı | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Fasold, R. W., & Connor-Linton, J. (2006). Language and Linguistics. Cambridge: Cambridge University Pres. | |
| 2 | Roach, P. (2000) (Third Edition) English Phonetics and Phonology: A Practical Course. Cambridge: CUP. | |
| 3 | Yule, G. (2020). The study of language. Cambridge university press. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Yule, G. (2016). The study of language. Cambridge university press. | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 7 | 2 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 14 | 2 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 8 | 1 | 8 |
| Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 1 | 8 |
| Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 90 | ||