Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / İDEAE 205 - İNGİLİZ DİLİ EĞİTİMİ ANABİLİM DALI

Kodu: İDEAE 205 Adı: DİLBİLİMİ 1 Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü İNGİLİZ DİLİ EĞİTİMİ ANABİLİM DALI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SAMET TAŞÇI (samettasci@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili İngilizce
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilerin sesbilgisi, biçimbilgisi, sözdizimi, anlambilim ve edimbilimin temel kavramlar hakkında bilgi sahibi olması ve dilbilimsel bir bakış kazanması.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 İnsan dilinin temel özelliklerini tanımlayabilecektir. PÇ-5 Teorik ve uygulamalı dilbilim kavramlarını ve ilkelerini açıklar.
PÇ-8 Türkçe ve İngilizce temel dil becerilerini açıklar ve uygular.
PÇ-22 Türk Dili ve yabancı dil temel dilbilgisi kurallarını tanımlar, İngilizce temel dil becerilerini kazanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Çeşitli dillerde kendisine sunulan örnekleri dilbilimin araçlarını kullanarak inceleyebilecektir. PÇ-1 Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları ve ilkeleri tanımlar ve bu bilgiyi okul ortamında uygular.
PÇ-6 Teorik ve uygulamalı dilbilim ile ilgili temel kavramları ve ilkeleri tanımlar ve bunları dil öğretim teorileriyle ilişkilendirerek uygular.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Dilbilimin bilimsel yönteminin özelliklerini betimler. PÇ-2 Bilimsel araştırma ile ilgili temel kavramları ve ilkeleri tanımlar.
PÇ-3 Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri tartışarak amaç ve hedeflerine uygun yöntemleri seçme becerisini gösterir.
PÇ-6 Teorik ve uygulamalı dilbilim ile ilgili temel kavramları ve ilkeleri tanımlar ve bunları dil öğretim teorileriyle ilişkilendirerek uygular.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Dilbilimsel analizin temel kavramları; farkındalık yaratma, dil öğrencilerinin verileri üzerine yanlış çözümlemesi, durum çalışması ve karşılaştırmalı anadil ve yabancı dil analizlerinin yardımı ile dilin doğasına, yapısına ve kullanımına ilişkin kavramlar; bir sistem olarak dilin bileşenleri; dilbilimsel edinç ve edim, dilbilimin alt dalları, dilbilgisi türleri, dil evrenselleri, dilsel yaratıcılık, dilbilimsel nedensizlik, işaret dilleri, yapay diller ve canlılar arası iletişim; beyin ve dil, yanallaşma ve ellilik, dilin evrimi, insan dili işleyiş modelleri, dil kullanımı ve dil bozuklukları ile ilgili araştırmalar (örn.: eş zamanlı dinleme testi, bölünmüş beyin, WADA testi); sesbilgisi, akustik, duyuşsal ve söyleyiş sesbilgisi, konuşma organları, sesbirim, ünlü ve ünsüz harfler, uluslararası sesbilim alfabesi, çift ünlü, üçlü ünlü, söyleyiş şekli ve yeri; sesbilim, ses örnekleri, benzeşim, benzeşmezlik, bağlama, ünsüz harf kümeleri, sessiz harfler, parçalarüstü, vurgu ve ezgi; anlambilimi, anlam bileşenleri çözümlemesi, anlamsal ilişkiler, anlamsal ilinti, anlam ve gönderme, eşdizimlilik.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ders Tanıtımı Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
2 The origins of Language 1.1 The divine source 1.2 The genetic source 1.3 the natural sound source Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
3 The development of writing 2.1 Pictograms, idiograms 2.2 Syllabic writing 2.3 Written English Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
4 The properties of language 3.1 Displacement 3.2 Arbitrariness 3.3 Productivity 3.4 Discreteness 3.5. Duality Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
5 Animals and human language Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
6 The sound of language 5.1 Phonetics 5.2 Articulation 5.3 Place of articulation 5.4 Manner of articulation 5.5 Vowels Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
7 The sound patterns of language 6.1 phonology 6.2 Minimal pairs and sets 6.3 Assimilation Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Words and word formation process 7.1 Coinage 7.2 Barrowing 7.3 Compounding 7.4 Blending Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
10 Morphology 8.1 Morphemes 8.2 Derivational vs inflectional Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
11 Phrases and sentences: grammar 9.1 Types of grammar 9.2 Traditional grammar 9.3 the prescriptive approach 9.4 the descriptive approach Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
12 Syntax 10.1 Generative grammar 10.2Deep and surface structure 10.3 Structural ambiguity Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
13 Syntax 11.1 Tree diagrams Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
14 Ders Tekrarı Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
15 Ders Tekrarı Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Fasold, R. W., & Connor-Linton, J. (2006). Language and Linguistics. Cambridge: Cambridge University Pres.
2 Roach, P. (2000) (Third Edition) English Phonetics and Phonology: A Practical Course. Cambridge: CUP.
3 Yule, G. (2020). The study of language. Cambridge university press.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Yule, G. (2016). The study of language. Cambridge university press.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 7 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 14 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 8 1 8
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 8 1 8
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 90