Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / İDEAE 206 - İNGİLİZ DİLİ EĞİTİMİ ANABİLİM DALI

Kodu: İDEAE 206 Adı: DİLBİLİMİ 2 Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü İNGİLİZ DİLİ EĞİTİMİ ANABİLİM DALI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SAMET TAŞÇI (samettasci@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili İngilizce
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı Dilbilimin birbiriyle ilişkili alanlarını (pragmatik, söylem analizi, toplumdilbilim ve psikodilbilim) açıklama, insan zihninin, dil işlemenin ve üretiminin temel operasyonel ilkelerini tanımlama ve açıklamadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Dil hakkındaki doğru ve yanlış inançları listeleyip açıklar. PÇ-4 İngilizce dersi öğretim programlarını yorumlar ve bunlara uygun günlük ders planları oluşturur.
PÇ-6 Teorik ve uygulamalı dilbilim ile ilgili temel kavramları ve ilkeleri tanımlar ve bunları dil öğretim teorileriyle ilişkilendirerek uygular.
PÇ-11 Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için iş birliği yaparak uygun yöntem ve teknikleri kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Edimbilim, söylem çözümlemesi, dil tarihçesi, dil değişimi, dil değişkeleri ve toplumsal dilbilim kavramlarını tanımlar ve açıklar. PÇ-6 Teorik ve uygulamalı dilbilim ile ilgili temel kavramları ve ilkeleri tanımlar ve bunları dil öğretim teorileriyle ilişkilendirerek uygular.
PÇ-11 Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için iş birliği yaparak uygun yöntem ve teknikleri kullanır.
PÇ-14 Alanı ile ilgili geçmiş ve güncel yayınları ve akımları analiz eder, değerlendirir ve öğrenme ve öğretme süreçlerini geliştirmek üzere uygular.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Makrodilbilimin alt dallarındaki önemli kavramlari sunulan veriyle ilişkilendirebilecektir. PÇ-6 Teorik ve uygulamalı dilbilim ile ilgili temel kavramları ve ilkeleri tanımlar ve bunları dil öğretim teorileriyle ilişkilendirerek uygular.
PÇ-11 Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için iş birliği yaparak uygun yöntem ve teknikleri kullanır.
PÇ-12 Dil edinimi teorilerini analiz eder ve bu bilgiyi dil öğretim yöntemlerini ve uygulamalarını geliştirmek için kullanır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Dil öğrencilerinin verileri üzerine yanlış çözümlemesi, durum çalışması ve karşılaştırmalı anadil ve yabancı dil analizleri ve dilin doğasına, yapısına ve kullanımına ilişkin kavramlar; biçimbilgisi: bağımlı ve bağımsız biçimbirim, karmalar, çekim ve türetim biçimbirimleri, biçimbirimsel analiz, biçimbilgisel dil tiplendirmesi, sözcüklerin hiyerarşik iç yapılarının incelemesi, biçimbilimsel sesbilim değişkenliği; sözdizimi: sözcük ulamları, öbek, tümcecik, tümce yapıları, dönüşümlü üretimsel dilbilgisi, yönetim ve bağlama, minimalist program, üye yapısı, rol; edimbilim: gösterim, sezdirim, konuşma ilkeleri, sözeylem ve incelik; toplumdilbilim; ağız, kesit, biçem; söylem: metinsellik ölçütleri, bağlaşıklık öğeleri, söylem bağlantıları, işlevler, söylem durumu, kurumsal söylem, ve bunlar gibi konular.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Introduction to the course. Facts and fallacies about language Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
2 Pragmatics I: Implied meaning, types of context, deixis, reference, anaphora Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
3 Pragmatics I: Implied meaning, types of context, deixis, reference, anaphora Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
4 Presupposition, speech acts, politeness Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
5 Discourse Analysis I: Discourse, cohesion, coherence Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
6 Discourse Analysis I: Discourse, cohesion, coherence Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
7 Discourse Analysis II: Gricean maxims, schemata, scripts Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Language families, cognates, comparative reconstruction, sound changes in English and Turkish Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
10 Language History and Change II: Lexical and syntactic changes in English and Turkish Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
11 Language Varieties I: Accents, dialects, regional variation, isoglosses, dialect boundaries, dialect continuum Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
12 Language Varieties II: Bilingualism, language planning, lingua francas, pidgins and creoles Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
13 Language, Society and Culture I: Sociolinguistics; varieties based on social class, education, age, gender and ethnic background Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
14 Language, Society and Culture II: Idiolect, style, register, jargon, diglossia Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
15 TEKRAR Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Yule, G. (2020). The study of language. Cambridge University Press.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 7 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 14 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 8 1 8
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 8 1 8
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 90