Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / GK569 - GENEL KÜLTÜR SEÇMELİ DERSLERİ

Kodu: GK569 Adı: ÇOCUKLARDA DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü GENEL KÜLTÜR SEÇMELİ DERSLERİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MURAT ŞENGÜL (muratsengul@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
KÜBRA ŞENGÜL,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, çocuklarda dil ve konuşma bozuklarına ilişkin görülen sorunları tanıtmak, dil ve konuşma bozukluklarının çeşitlerini, belirti ve nedenlerini tanımak ve dil ve konuşma bozukluklarına ilişkin bilgi ve beceri kazandırmak amaçlanmaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Normal dil ve konuşma gelişimi özelliklerini açıklayabilir. PÇ-
Yazılı Sınav
Kısa Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-2 Çocuklarda işitme sorunlarını ve dil gelişimini açıklayabilir. PÇ-1 Saygı, eleştirel ve yaratıcı düşünme, etik ve toplumsal sorumluluk, problem çözme, bağımsız ve takım halinde çalışma, sorumluluk alma ve yaşam boyu öğrenme beceri ve değerlerini bireysel ve sosyal yaşantısına yansıtır.
PÇ-2 Disiplinlerarası ve kültürlerarası bakış açısıyla hareket eder.
Yazılı Sınav
Kısa Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-3 Konuşmanın özelliklerini ve konuşma bozukluklarını açıklayabilir. PÇ-1 Saygı, eleştirel ve yaratıcı düşünme, etik ve toplumsal sorumluluk, problem çözme, bağımsız ve takım halinde çalışma, sorumluluk alma ve yaşam boyu öğrenme beceri ve değerlerini bireysel ve sosyal yaşantısına yansıtır.
PÇ-2 Disiplinlerarası ve kültürlerarası bakış açısıyla hareket eder.
Yazılı Sınav
Kısa Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-4 Afazi sendromlarını açıklayabilir. PÇ-1 Saygı, eleştirel ve yaratıcı düşünme, etik ve toplumsal sorumluluk, problem çözme, bağımsız ve takım halinde çalışma, sorumluluk alma ve yaşam boyu öğrenme beceri ve değerlerini bireysel ve sosyal yaşantısına yansıtır.
PÇ-2 Disiplinlerarası ve kültürlerarası bakış açısıyla hareket eder.
Yazılı Sınav
Kısa Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-5 Dil ve konuşma terapisinin özelliklerini açıklayabilir. PÇ-1 Saygı, eleştirel ve yaratıcı düşünme, etik ve toplumsal sorumluluk, problem çözme, bağımsız ve takım halinde çalışma, sorumluluk alma ve yaşam boyu öğrenme beceri ve değerlerini bireysel ve sosyal yaşantısına yansıtır.
PÇ-2 Disiplinlerarası ve kültürlerarası bakış açısıyla hareket eder.
Yazılı Sınav
Kısa Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Dil gelişimine ilişkin temel kavramlar, dil edinimi ve dil öğrenimine ilişkin özellikler, beynin dil edinim ve öğrenme alanları, dil ve konuşma bozuklukları çeşitleri
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tanışma, dersin genel amaçları ve içeriği hakkında bilgi verme, Ders kaynakları hakkında bilgi verme Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi
2 Normal dil ve konuşma gelişimi Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi
3 Çocuklarda işitme sorunları ve dil gelişimi Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi
4 Konuşma, özellikleri ve bozuklukları Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi
5 Gelişimsel dil bozuklukları Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi
6 Bazı özel durumlarda dil ve konuşma gelişimi Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi
7 Bazı gelişimsel ve edinsel nörolojik hastalıklara özgü konuşma/dil sorunları Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi
8 Ara Sınav
9 Afazi sendromları Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi
10 Bazı nöropsikolojik testler ve biyolojik inceleme yöntemleri Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi
11 Dil ve konuşma terapisi Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi
12 Sözel olmayan iletişim ve toplumsal bilişin nörolojisi Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi
13 Dil gelişimine ait bazı kuramsal sorunlar Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi
14 Türkçe ve Türkçenin bazı özellikleri Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi
15 Genel tekrar Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Topbaş, S.S. (2011). Dil ve kavram gelişimi. Ankara: Kök Yayıncılık.
2 Korkmaz, B. (2005). Dil ve beyin: Çocuklarda dil ve konuşma bozuklukları. İstanbul: Yüce Yayınları
3 Güvendir, E. ve Yıldız, I. G. (2014). Dil edinimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
4 Diken, Ö. (Ed.) (2023). Dil ve konuşma bozuklukları - Okul öncesinden okul dönemine sınıf ortamında destek sunma yolları - Ankara: Pegem Akademi.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 1 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz) 1 1
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 1
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi 1 1
8.Dönem Ödevi 1 1
9.Proje 1 1
Final Sınavı 1 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 14 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 2 3 6
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 3 6
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 2 2 4
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 2 1 2
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 7 7
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90