|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | GENEL KÜLTÜR SEÇMELİ DERSLERİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MURAT ŞENGÜL (muratsengul@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
KÜBRA ŞENGÜL, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, çocuklarda dil ve konuşma bozuklarına ilişkin görülen sorunları tanıtmak, dil ve konuşma bozukluklarının çeşitlerini, belirti ve nedenlerini tanımak ve dil ve konuşma bozukluklarına ilişkin bilgi ve beceri kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Normal dil ve konuşma gelişimi özelliklerini açıklayabilir. |
PÇ- |
Yazılı Sınav Kısa Sınav Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-2 | Çocuklarda işitme sorunlarını ve dil gelişimini açıklayabilir. |
PÇ-1 Saygı, eleştirel ve yaratıcı düşünme, etik ve toplumsal sorumluluk, problem çözme, bağımsız ve takım halinde çalışma, sorumluluk alma ve yaşam boyu öğrenme beceri ve değerlerini bireysel ve sosyal yaşantısına yansıtır. PÇ-2 Disiplinlerarası ve kültürlerarası bakış açısıyla hareket eder. |
Yazılı Sınav Kısa Sınav Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-3 | Konuşmanın özelliklerini ve konuşma bozukluklarını açıklayabilir. |
PÇ-1 Saygı, eleştirel ve yaratıcı düşünme, etik ve toplumsal sorumluluk, problem çözme, bağımsız ve takım halinde çalışma, sorumluluk alma ve yaşam boyu öğrenme beceri ve değerlerini bireysel ve sosyal yaşantısına yansıtır. PÇ-2 Disiplinlerarası ve kültürlerarası bakış açısıyla hareket eder. |
Yazılı Sınav Kısa Sınav Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-4 | Afazi sendromlarını açıklayabilir. |
PÇ-1 Saygı, eleştirel ve yaratıcı düşünme, etik ve toplumsal sorumluluk, problem çözme, bağımsız ve takım halinde çalışma, sorumluluk alma ve yaşam boyu öğrenme beceri ve değerlerini bireysel ve sosyal yaşantısına yansıtır. PÇ-2 Disiplinlerarası ve kültürlerarası bakış açısıyla hareket eder. |
Yazılı Sınav Kısa Sınav Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-5 | Dil ve konuşma terapisinin özelliklerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Saygı, eleştirel ve yaratıcı düşünme, etik ve toplumsal sorumluluk, problem çözme, bağımsız ve takım halinde çalışma, sorumluluk alma ve yaşam boyu öğrenme beceri ve değerlerini bireysel ve sosyal yaşantısına yansıtır. PÇ-2 Disiplinlerarası ve kültürlerarası bakış açısıyla hareket eder. |
Yazılı Sınav Kısa Sınav Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Dil gelişimine ilişkin temel kavramlar, dil edinimi ve dil öğrenimine ilişkin özellikler, beynin dil edinim ve öğrenme alanları, dil ve konuşma bozuklukları çeşitleri | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Tanışma, dersin genel amaçları ve içeriği hakkında bilgi verme, Ders kaynakları hakkında bilgi verme | Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi |
2 | Normal dil ve konuşma gelişimi | Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi |
3 | Çocuklarda işitme sorunları ve dil gelişimi | Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi |
4 | Konuşma, özellikleri ve bozuklukları | Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi |
5 | Gelişimsel dil bozuklukları | Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi |
6 | Bazı özel durumlarda dil ve konuşma gelişimi | Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi |
7 | Bazı gelişimsel ve edinsel nörolojik hastalıklara özgü konuşma/dil sorunları | Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Afazi sendromları | Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi |
10 | Bazı nöropsikolojik testler ve biyolojik inceleme yöntemleri | Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi |
11 | Dil ve konuşma terapisi | Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi |
12 | Sözel olmayan iletişim ve toplumsal bilişin nörolojisi | Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi |
13 | Dil gelişimine ait bazı kuramsal sorunlar | Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi |
14 | Türkçe ve Türkçenin bazı özellikleri | Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi |
15 | Genel tekrar | Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Topbaş, S.S. (2011). Dil ve kavram gelişimi. Ankara: Kök Yayıncılık. | |
2 | Korkmaz, B. (2005). Dil ve beyin: Çocuklarda dil ve konuşma bozuklukları. İstanbul: Yüce Yayınları | |
3 | Güvendir, E. ve Yıldız, I. G. (2014). Dil edinimi. Ankara: Anı Yayıncılık. | |
4 | Diken, Ö. (Ed.) (2023). Dil ve konuşma bozuklukları - Okul öncesinden okul dönemine sınıf ortamında destek sunma yolları - Ankara: Pegem Akademi. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 1 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | 1 | 1 | |
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | 1 | ||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | 1 | 1 | |
8.Dönem Ödevi | 1 | 1 | |
9.Proje | 1 | 1 | |
Final Sınavı | 1 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 2 | 3 | 6 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 3 | 6 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 2 | 2 | 4 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 2 | 1 | 2 |
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |