Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / GK 510 - GENEL KÜLTÜR SEÇMELİ DERSLERİ

Kodu: GK 510 Adı: KÜLTÜR VE DİL Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü GENEL KÜLTÜR SEÇMELİ DERSLERİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı FAİK ÖMÜR (faikomur@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı dil ve kültür arasındaki diyalektik ilişkiyi; dilin kültürel boyutlarının ve yapısının irdelenmesini; bireyin ses, duygu ve düşünce dünyasını oluşturan anadilin kültürel görevlerini; anadilini doğru kullanmanın ve yabancı dil öğrenmenin gerekliliğine işaret ederek, kültürel zenginlik bilincinin oluşturulmasını kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Türkçenin ve tabancı dilin önemini kavrayabilir. PÇ-2 Disiplinlerarası ve kültürlerarası bakış açısıyla hareket eder.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Kültürün unsurlarını kavrayabilir. PÇ-2 Disiplinlerarası ve kültürlerarası bakış açısıyla hareket eder.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Dil ve kültür arasındaki ilişkiyi analiz edebilir. PÇ-2 Disiplinlerarası ve kültürlerarası bakış açısıyla hareket eder.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-4 Türkçeyi doğru ve güzel kullanmayı öğrenebilir. PÇ-2 Disiplinlerarası ve kültürlerarası bakış açısıyla hareket eder.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-5 Dil ve kültür arasındaki ilişkiyi milli ve evrensel düzeyde değerlendirebilir. PÇ-2 Disiplinlerarası ve kültürlerarası bakış açısıyla hareket eder.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-6 Sözlü ve yazılı Türk kültürü ürünleriyle kültür aktarımını nasıl olacağını bilebilir. PÇ-2 Disiplinlerarası ve kültürlerarası bakış açısıyla hareket eder.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-7 Kültür ve dil kavramlarını açıklayabilir. PÇ-2 Disiplinlerarası ve kültürlerarası bakış açısıyla hareket eder.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-8 Kültürlerarası diyalog için yabancı dilin gereğini bilebilir. PÇ-2 Disiplinlerarası ve kültürlerarası bakış açısıyla hareket eder.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-9 Kültürün dile ve konuşmaya olan etkisini anlayabilir. PÇ-2 Disiplinlerarası ve kültürlerarası bakış açısıyla hareket eder.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği dil ve kültürle ilgili temel kavramlar; kültürün kaynakları ve öğeleri; sözlü ve yazılı kültür; maddi ve manevi kültür; bireysel ve toplumsal açılardan kültür; birleştirici ve ayrıştırıcı olarak kültür; kültürlenme, kültürleşme, kültürel yayılma ve uyum; bilişsel, sembolik, yapısal-işlevsel yaklaşımlar açısından kültür; semboller sistemi olarak dil; bireysel açıdan dil ve dil edinimi; dilin insan bilincine etkisi; kültür, dil, biliş ve realite arasındaki ilişki; dilin bilgiyi ve kültürü taşıma, toplumsal ilişki ve iletişim kurma işlevi; dil ve kültürün gelişimi ve aktarımı; ulusal kimlik ve dil; kültür ve dildeki değişmelerin dinamikleri; kültür ve dildeki değişmelerin karşılıklı etkileşimi tartışmaları; milli kültürler küreselleşme, çok dillilik ve çok kültürlülük gibi konuları kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dilin tanımı ve tarihçesi.İnsan hayatında dilin önemi. Çocuğun insan olma sürecinde dilin önemi. Anadilin önemi. Anlatma, tartışma, soru cevap.
2 Dille toplumun ve kültürün ilişkisi. Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap, Araştırma-İnceleme.
3 Dil ve düşünce. Dil sembol ve işaret ilişkisi. Dil kültürel varlığımız ve toplum.Milli dil ve kültür.Farklı kültürlerin dile yansımaları. Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap.
4 Dil ve dünya görüşü. Dilin imkanları. Dil gerçek ilişkisi. Sözlü kültür ve dil. Medya dili ve sözlü kültür. Sözün gücü ve gücün sözü. Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap.
5 Dil ve bağlam. Dil ve siyaset. Bir kültür ögesi olarak dil. Dilin millet, kültür ve medeniyet varlığı içindeki yeri. Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap.
6 Dilin bakımı ve gelişmesi. Dili zenginleştirme yolları. Dil ile sosyal yapı arasındaki ilişki. Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap.
7 Dil, kültür ve çeviri. Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap.
8 Ara Sınav
9 Dil, kültür, edebiyat arasındaki ilişki, bağlantı. dilin oluşmasını sağlayan söz varlığı. tarih medeniyet ilişkisi Medeniyet kültür ilişkisi. Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap.
10 Mankurtlaşma. Yabancı dille eğitim ve kültür. Tasfiyecilik. Sunum. Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap.
11 Küreselleşme, internet ve Türkçe. Bilim dili ve Türkçe. Dilde yabancılaşma ve aşağılık duygusu. Dil kirlenmesi. Sunum. Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap
12 İletişim, dil ve kültür. İletişim ve ögeleri.Sunum. Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap
13 İletişim teknolojileri ve kültür. Televizyon ve kültür.Bilgisayar, internet ve kültür. Sunum. Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap
14 Enformatik kültür. Çok kültürlülük. Medeniyet ve modernizm. Medeniyetler çatışması.Sunum. Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap
15 Dil ve kültür bilinci. Sunum. Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Ünalan, Ş. (2014). Dil ve kültür. Ankara: Nobel Yayınları.
2 Kaplan, M. (2016). Kültür ve dil. İstanbul: Dergah Yayınları
3 Akarsu, B. (1998). Dil- kültür bağlantısı. İstanbul: İnkılap Yayınları.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 1 6 6
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 7 14
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 92