|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | EMİN ERDEM KAYA (erdemkaya@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı; Türk sanat müziğinde kullanılan tür ve biçimleri üzerine bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Türk Sanat Müziğinde üslup kavramını açıklayabilir. |
PÇ-8 Müzik topluluklarında çalar ve onları yönetir. PÇ-11 Türk Müziği formları, besteleme kuralları ve besteleme teknikleri hakkında gerekli bilgiye sahiptir. PÇ-12 Geleneksel Türk Sanat Müziği’nde kullanılan temel makam ve usullere ilişkin kuramsal bilgilere sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Türk Sanat müziği usullerini uygulayabilir. |
PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini,
değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve
aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik
bilgilerine sahiptir. PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir. PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir. PÇ-11 Türk Müziği formları, besteleme kuralları ve besteleme teknikleri hakkında gerekli bilgiye sahiptir. PÇ-12 Geleneksel Türk Sanat Müziği’nde kullanılan temel makam ve usullere ilişkin kuramsal bilgilere sahiptir. PÇ-23 Mesleğe yönelik gerekli alt yapıya sahiptir. |
Yazılı Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-3 | Çalgısal eserlerin analizini yapabilir. |
PÇ-1 Müzik öğretmenliği programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, programları ile ilgili temel kavramları tanırlar PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini, değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik bilgilerine sahiptir. PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir. PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir. PÇ-8 Müzik topluluklarında çalar ve onları yönetir. PÇ-11 Türk Müziği formları, besteleme kuralları ve besteleme teknikleri hakkında gerekli bilgiye sahiptir. PÇ-12 Geleneksel Türk Sanat Müziği’nde kullanılan temel makam ve usullere ilişkin kuramsal bilgilere sahiptir. PÇ-14 Çok sesli müzik dağarının dönem dönem kullanıldığı armoni kurallarını ve bu kurallarla üretilmiş eserleri örnekleri ile birlikte inceler. PÇ-21 Müzik öğretmenliği mesleğine özgü bilgi, beceri ve tutumları kazanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Sözlü eserlerin analizini yapabilir. |
PÇ-1 Müzik öğretmenliği programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, programları ile ilgili temel kavramları tanırlar PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir. PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir. PÇ-10 Alanı ile ilgili karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-11 Türk Müziği formları, besteleme kuralları ve besteleme teknikleri hakkında gerekli bilgiye sahiptir. PÇ-12 Geleneksel Türk Sanat Müziği’nde kullanılan temel makam ve usullere ilişkin kuramsal bilgilere sahiptir. PÇ-15 Müzik eğitimi alanında bilimsel çalışmalar yapar. PÇ-17 Alanındaki ve toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim imkanlarını kullanarak ileri düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar. |
Yazılı Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-5 | Eserleri müzikal olarak değerlendirebilir. |
PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini,
değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve
aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik
bilgilerine sahiptir. PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir. PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir. PÇ-6 İlgili olduğu bilim dallarının gerekleri doğrultusunda; konuşurken ve şarkı söylerken sesini, anatomik ve fizyolojik yapısına uygun olarak doğru ve etkili bir biçimde kullanır. PÇ-8 Müzik topluluklarında çalar ve onları yönetir. PÇ-11 Türk Müziği formları, besteleme kuralları ve besteleme teknikleri hakkında gerekli bilgiye sahiptir. PÇ-12 Geleneksel Türk Sanat Müziği’nde kullanılan temel makam ve usullere ilişkin kuramsal bilgilere sahiptir. PÇ-14 Çok sesli müzik dağarının dönem dönem kullanıldığı armoni kurallarını ve bu kurallarla üretilmiş eserleri örnekleri ile birlikte inceler. PÇ-17 Alanındaki ve toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim imkanlarını kullanarak ileri düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar. PÇ-20 Sanatsal ve kreatif konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir. PÇ-25 Eğitim müziği ile ilgili geniş bir dağarcığa sahiptir; bu dağarcığı amaca uygun kullanarak ve gelişen teknolojiyi takip ederek müzik öğretimine yansıtır. |
Yazılı Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-6 | Tüm eserleri tür ve biçim açısından karşılaştırabilir. |
PÇ-1 Müzik öğretmenliği programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, programları ile ilgili temel kavramları tanırlar PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini, değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik bilgilerine sahiptir. PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir. PÇ-11 Türk Müziği formları, besteleme kuralları ve besteleme teknikleri hakkında gerekli bilgiye sahiptir. |
Yazılı Sınav Uygulama Sınavı |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Türk Sanat Müziğinde üslup kavram, usul ve ritim, çalgı eserlerinin yapısal analizi, sözlü eserlerin yapısal analizi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Türk Sanat müziğinde üslup. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
2 | Türk Sanat müziğinde usul ve ritm. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
3 | Türk Sanat müziği saz eserleri, Peşrev. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
4 | Türk Sanat müziği saz eserleri, Saz Semaisi. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
5 | Türk Sanat müziği saz eserleri, Tasvir. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
6 | Türk Sanat müziği saz eserleri, Methal. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
7 | Türk Sanat müziği saz eserleri, Taksim. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Türk Sanat müziği saz eserleri, Ara Nağme. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
10 | Türk Sanat müziği saz eserleri, Oyun Havaları. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
11 | Türk Sanat müziği saz eserleri, Sirto ve Longa. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
12 | Türk Sanat müziği sözlü eserler, Kâr. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
13 | Türk Sanat müziği sözlü eserler, Beste. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
14 | Türk Sanat müziği sözlü eserler, Yürük Semai. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
15 | Türk Sanat müziği sözlü eserler, Şarkı. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Oransay, G., (1977) Müzik Tarihi II, Ankara: Yaygın Yükseköğretim Kurumu Yayınları. | |
2 | Gazimihal, M. R., (1955) Türk Askeri Muzıkaları Tarihi, İstanbul: Maarif Basımevi. | |
3 | Kaygısız, M., (2000) Türklerde Müzik, İstanbul: Kaynak Yayınları. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders notları, bilgisayar ve enstrüman |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 10 | 30 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 10 | 20 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 10 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 120 |