|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | CİHAN ÖNER (cihanoner@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı, Temel yarıiletken malzeme özelliklerini ve prensiplerini anlamaya ve ayırt edebilmeye yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Yarıiletken cihazların altında yatan fiziksel prensipleri açıklayabilir. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak PÇ-13 Çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Yarıiletkenlerin topluma etkisini kavrayabilir. |
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak PÇ-13 Çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Yarıiletken malzeme özelliklerini kullanarak mikroelektronik cihaz çalışma prensiplerini temelde açıklayabilir. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Yarıiletkenlere Giriş, Yarıiletken Kristal Örgüsü, Kristal Düzlemler ve Miller İndisleri, Külçe Büyütme Teknikleri, Epitaksiyel Büyütme Teknikleri, Yük Taşıyıcıları, Serbest Elektron ve Deşik Konsantrasyonları, Mobilite ve Fermi Seviyesi, n-tipi Yarıiletken Katkılama, p-tipi Yarıiletken Katkılama, n-tipi Fermi Pozisyonu Hesaplanması, p-tipi Fermi Pozisyonu Hesaplanması, Yarıiletkenlerde Kompanzasyon. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Yarıiletkenlere Giriş | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
| 2 | Yarıiletken Kristal Örgüsü | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
| 3 | Yarıiletken Kristal Örgüsü devamı | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
| 4 | Kristal Düzlemler ve Miller İndisleri | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
| 5 | Külçe Büyütme Teknikleri | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
| 6 | Epitaksiyel Büyütme Teknikleri | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
| 7 | Yük Taşıyıcıları | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Serbest Elektron ve Deşik Konsantrasyonları | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
| 10 | Mobilite ve Fermi Seviyesi | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
| 11 | n-tipi Yarıiletken Katkılama | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
| 12 | p-tipi Yarıiletken Katkılama | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
| 13 | n-tipi Fermi Pozisyonu Hesaplanması | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
| 14 | p-tipi Fermi Pozisyonu Hesaplanması | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
| 15 | Yarıiletkenlerde Kompanzasyon | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Yarıiletken Fiziği, Neamen, Aktif Yayınevi, 2017 | |
| 2 | Semiconductor Physics and Devices, Donald A. Neamen, 4th edition, McGraw Hill Higher Education, 2002 | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ders Kitabı, Dizüstü Bilgisayar | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 8 | 1 | 8 |
| Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 1 | 8 |
| Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 90 | ||