Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

OSD FAKÜLTESİ / OSDÇTL 306 - ORTAK SEÇMELİ DERSLER BÖLÜMÜ

Kodu: OSDÇTL 306 Adı: TÜRK LEHÇELERİ II Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ORTAK SEÇMELİ DERSLER BÖLÜMÜ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı TUĞBA BAYRAKDARLAR (tbayrakdarlar@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, Türk boylarının sözlü edebiyat türlerini tanıtmak, türler hakkında genel bilgiler vermek ve seçilen örnekler üzerinden metin inceleme yöntemlerini öğretip analiz etme becerisini geliştirmektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Halk edebiyatı ile ilgili temel kavramları açıklayabilir. PÇ-1 İlgi, yetenek, sosyal duyarlılık ve gönüllülük çerçevesinde kişisel değişime ve gelişime değer katan disiplinler arası alanlarda kendisini geliştirebilir.
DÖÇ-2 Türk Dünyası sözlü kültür ürünleri hakkında genel bilgileri kullanabilir. PÇ-1 İlgi, yetenek, sosyal duyarlılık ve gönüllülük çerçevesinde kişisel değişime ve gelişime değer katan disiplinler arası alanlarda kendisini geliştirebilir.
DÖÇ-3 Türk Dünyası destancılık geleneği üzerine bilgi sahibi olup örnekler üzerinden türün özelliklerini sıralayabilir. PÇ-1 İlgi, yetenek, sosyal duyarlılık ve gönüllülük çerçevesinde kişisel değişime ve gelişime değer katan disiplinler arası alanlarda kendisini geliştirebilir.
DÖÇ-4 Türk Dünyası masal anlatma geleneği üzerine bilgi sahibi olup masal incelemeleri yapabilir. PÇ-1 İlgi, yetenek, sosyal duyarlılık ve gönüllülük çerçevesinde kişisel değişime ve gelişime değer katan disiplinler arası alanlarda kendisini geliştirebilir.
DÖÇ-5 Türk Dünyası fıkra anlatma geleneği üzerine genel bilgi sahibi olup türü analiz edebilir. PÇ-1 İlgi, yetenek, sosyal duyarlılık ve gönüllülük çerçevesinde kişisel değişime ve gelişime değer katan disiplinler arası alanlarda kendisini geliştirebilir.
DÖÇ-6 Türk boylarının sözlü kültür ürünlerindeki benzerlik ve farklılıkları açıklayabilir. PÇ-1 İlgi, yetenek, sosyal duyarlılık ve gönüllülük çerçevesinde kişisel değişime ve gelişime değer katan disiplinler arası alanlarda kendisini geliştirebilir.
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders, Türk Dünyası sözlü edebiyat türleri üzerine genel bilgiler verme, Türk boylarının halk edebiyatı ürünlerini gelenek bağlamında tanıtma, türleri yapı-içerik özellikleri açısından inceleme ve muhakeme edebilme kazanımına yönelik temel bilgileri içermektedir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Türk Dünyasında sözlü edebiyat türleri Konu anlatımı
2 Türk boylarında destan kavramı Konu anlatımı
3 Güney-Batı (Türkiye, Azerbaycan, Gagavuz, Türkmen) ve Güney-Doğu (Özbek, Uygur) Sahası Türk boylarında destancılık geleneği Konu anlatımı, Tartışma
4 Güney-Batı (Türkiye, Azerbaycan, Gagavuz, Türkmen) ve Güney-Doğu (Özbek, Uygur) Sahası Türk boylarında destancılık geleneğinden örnekler Okuma, Çözümleme
5 Kuzey-Batı (Kazak, Kırgız, Tatar) ve Kuzey-Doğu (Saha, Altay, Hakas) Sahası Türk boylarında destancılık geleneği Konu anlatımı, Tartışma
6 Kuzey-Batı (Kazak, Kırgız, Tatar) ve Kuzey-Doğu (Saha, Altay, Hakas) Sahası Türk boylarında destancılık geleneğinden örnekler Okuma, Çözümleme
7 Türk boylarında masalcılık geleneği ve masal kavramı Konu anlatımı
8 Ara Sınav
9 Güney-Batı (Türkiye, Azerbaycan, Türkmen ve Gagavuz) ve Güney-Doğu (Özbek, Uygur) Sahası Türk boylarında masalcılık geleneğinden örnekler Okuma, Çözümleme
10 Kuzey-Batı (Kazak, Kırgız, Tatar) ve Kuzey-Doğu Sahası (Saha, Altay, Hakas) Türk boylarında masalcılık geleneğinden örnekler Okuma, Çözümleme
11 Türk boylarında fıkra kavramı Konu anlatımı
12 Türk boylarında fıkra kahramanı olarak Apendi (Nasreddin Hoca) Konu anlatımı, Tartışma
13 Güney-Batı (Türkiye, Azerbaycan, Türkmen ve Gagavuz) ve Güney-Doğu (Özbek, Uygur) Sahası Türk boylarında fıkra tipleri ve fıkra örnekleri Okuma, Çözümleme
14 Kuzey-Batı (Kazak, Kırgız, Tatar) ve Kuzey-Doğu (Saha, Altay, Hakas) Sahası Türk boylarında fıkra tipleri ve fıkra örnekleri Okuma, Çözümleme
15 Türk boylarında âşık tipi ve âşıklık geleneği Konu anlatımı, Tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Ata Yıldız, N. (2015). Türk Dünyası destancılık geleneği. Ankara: Akçağ Yayınları.
2 Türk Dünyası edebiyatı tarihi (2002). C I, II, III, Ankara: AKM Yayınları.
3 Oğuz, Ö. vd. (2015). Türk halk edebiyatı el kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları.
4 Aça, M. (2019). Halk bilimi el kitabı. Ankara: Nobel Yayınları.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 6 12
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 6 12
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 7 21
Final Sınavı 2 1 2
90 0
0
Toplam İş Yükü 90