|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Doktora | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ARKEOLOJİ (DOKTORA) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | HANDAN YILDIZHAN (handanyildizhan@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Öğrencilerin Lydia ve Phrygia kültürüne ait arkeolojik buluntulardan yola çıkarak bölgesel özellikleri ayırt edebilmeleri ve analiz edebilmelerine yardımcı olmayı sağlamak dersin amacıdır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Tarih, coğrafya, sosyoloji, ekonomi, antropoloji ve mimari ile ilgili verileri kullanarak bir problemi çözebilir veya tartışabilir. |
PÇ-1 Alan ile ilgili spesifik bir konuda bilimsel normlara uygun detaylı araştırma yapabilme ve sunabilir. PÇ-2 Uygulamada ve teorik çalışmada karşılaştığı sorunlara analitik yaklaşabilir. PÇ-12 Tarih, coğrafya, ekonomi, antropoloji, mimari vb. farklı bilimsel disiplinlerin verilerini Arkeoloji bilimi sorunlarını çözmede kullanabilir. PÇ-13 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Araştırma yaparak sonuçlarını bilimsel ve etik kurallara uygun olarak sunabilir. |
PÇ-1 Alan ile ilgili spesifik bir konuda bilimsel normlara uygun detaylı araştırma yapabilme ve sunabilir. PÇ-3 Alanı ile ilgili spesifik bir konuda uzmanlık düzeyinde bilgi sahibi olabilir. PÇ-5 Alanında bilimsel kriterlere uygun sözlü ve yazılı yayın yapabilir. PÇ-7 Bireysel olarak proje oluşturabilme ve proje yürütebilir. PÇ-14 Alanındaki güncel gelişmeleri izlemenin gerekli olduğunun bilincine sahip olarak Türkçe ve yabancı dillerdeki kaynakları tarayabilme (kütüphane ve bilişim), kullanabilme ve yaşam boyu öğrenme alışkanlığı kazanabilir. PÇ-15 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilir. PÇ-16 Arkeolojik sorunların çözümünde bireysel çalışma ve bağımsız karar verme yetisine sahip olabilir. |
|
DÖÇ-3 | Temelinde literatür araştırması bulunan bir araştırma raporunu planlayabilme ve sorumluluğunu alabilme. |
PÇ-1 Alan ile ilgili spesifik bir konuda bilimsel normlara uygun detaylı araştırma yapabilme ve sunabilir. PÇ-4 Alanında edindiği bilgi ve becerileri öğretebilir. PÇ-5 Alanında bilimsel kriterlere uygun sözlü ve yazılı yayın yapabilir. PÇ-7 Bireysel olarak proje oluşturabilme ve proje yürütebilir. PÇ-14 Alanındaki güncel gelişmeleri izlemenin gerekli olduğunun bilincine sahip olarak Türkçe ve yabancı dillerdeki kaynakları tarayabilme (kütüphane ve bilişim), kullanabilme ve yaşam boyu öğrenme alışkanlığı kazanabilir. PÇ-15 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilir. PÇ-16 Arkeolojik sorunların çözümünde bireysel çalışma ve bağımsız karar verme yetisine sahip olabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Mimari ve seramik eserlerindeki kültürlerarası etkileşimleri analiz edebilir. |
PÇ-3 Alanı ile ilgili spesifik bir konuda uzmanlık düzeyinde bilgi sahibi olabilir. PÇ-8 Arkeolojik verilerin ve materyalin dönem, stil ve kronoloji sorunlarını ayırt edebilme ve çözümleyebilir. PÇ-14 Alanındaki güncel gelişmeleri izlemenin gerekli olduğunun bilincine sahip olarak Türkçe ve yabancı dillerdeki kaynakları tarayabilme (kütüphane ve bilişim), kullanabilme ve yaşam boyu öğrenme alışkanlığı kazanabilir. PÇ-16 Arkeolojik sorunların çözümünde bireysel çalışma ve bağımsız karar verme yetisine sahip olabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Arkeolojik verileri yorumlayabilir ve kritik edebilir |
PÇ-1 Alan ile ilgili spesifik bir konuda bilimsel normlara uygun detaylı araştırma yapabilme ve sunabilir. PÇ-3 Alanı ile ilgili spesifik bir konuda uzmanlık düzeyinde bilgi sahibi olabilir. PÇ-4 Alanında edindiği bilgi ve becerileri öğretebilir. PÇ-6 Uzmanlık alanında arkeoloji bilimine yeni katkılar sağlayacak çalışma yapabilir. PÇ-8 Arkeolojik verilerin ve materyalin dönem, stil ve kronoloji sorunlarını ayırt edebilme ve çözümleyebilir. PÇ-13 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Bağımsız düşünebilir ve Bunu gösterebilir. |
PÇ-1 Alan ile ilgili spesifik bir konuda bilimsel normlara uygun detaylı araştırma yapabilme ve sunabilir. PÇ-2 Uygulamada ve teorik çalışmada karşılaştığı sorunlara analitik yaklaşabilir. PÇ-3 Alanı ile ilgili spesifik bir konuda uzmanlık düzeyinde bilgi sahibi olabilir. PÇ-4 Alanında edindiği bilgi ve becerileri öğretebilir. PÇ-5 Alanında bilimsel kriterlere uygun sözlü ve yazılı yayın yapabilir. PÇ-6 Uzmanlık alanında arkeoloji bilimine yeni katkılar sağlayacak çalışma yapabilir. PÇ-7 Bireysel olarak proje oluşturabilme ve proje yürütebilir. PÇ-9 Arkeolojik materyalin korunmasını ve toplum nezdinde tanıtımını, turizm ve çevre ile ilişkisi içinde çözebilir. PÇ-16 Arkeolojik sorunların çözümünde bireysel çalışma ve bağımsız karar verme yetisine sahip olabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Gordion ve Sardis’deki tabakaların kronolojik dizisini kavrayabilir ve sorunlarını tartışabilir. |
PÇ-1 Alan ile ilgili spesifik bir konuda bilimsel normlara uygun detaylı araştırma yapabilme ve sunabilir. PÇ-2 Uygulamada ve teorik çalışmada karşılaştığı sorunlara analitik yaklaşabilir. PÇ-3 Alanı ile ilgili spesifik bir konuda uzmanlık düzeyinde bilgi sahibi olabilir. PÇ-4 Alanında edindiği bilgi ve becerileri öğretebilir. PÇ-6 Uzmanlık alanında arkeoloji bilimine yeni katkılar sağlayacak çalışma yapabilir. PÇ-8 Arkeolojik verilerin ve materyalin dönem, stil ve kronoloji sorunlarını ayırt edebilme ve çözümleyebilir. PÇ-14 Alanındaki güncel gelişmeleri izlemenin gerekli olduğunun bilincine sahip olarak Türkçe ve yabancı dillerdeki kaynakları tarayabilme (kütüphane ve bilişim), kullanabilme ve yaşam boyu öğrenme alışkanlığı kazanabilir. PÇ-16 Arkeolojik sorunların çözümünde bireysel çalışma ve bağımsız karar verme yetisine sahip olabilir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Anadolu’nun iki önemli ve güçlü krallığı olan Lidya ve Phrygia krallıklarının sanatı öncelikle modern kazı buluntularının bize verdiği veriler ışığında araştırılacaktır. Seramik, mimari, fildişi ve metal eserler üzerindeki yöresel özelliklerin tespit edilmesinin ardından bu sanat eserleri üzerindeki yabancı etkilerin varlığı ve bu önemli komşu kültür arasında etkileşimin olup olmadığı incelenecektir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Tanışma ve ders kapsamının tanıtımı | Soru -Cevap |
2 | Phrygia ve Lydia arkeolojisine genel bir bakış | Anlatma Yöntemi |
3 | Gordion’daki kronoloji ve stratigrafi | Kaynak incelemesi: Rose, C.B. and G. Darbyshire (eds.). 2011. The New Chronology of Iron Age Gordion. Philadelphia, PA: University of Pennsylvania Museum of Archeology and Anthropology |
4 | Gordion'daki yeni ve eski kronolojinin detaylı tartışılması | Tartışma |
5 | Sardis'teki kronoloji ve stratigrafi | Kitap İncelemesi: Hanfmann, G. M. A. - Mierse, W. E., Sardis from Prehistoric to Roman Times. Results of the Archaeological Explorations of Sardis 1958-1975,Cambridge, Massachusetts, 1983. |
6 | Sardis'deki Lydia mimarisi ve Gordion’daki Phrygia mimarisi | Sözlü sunum |
7 | Lydia ve Phrygia kültürlerindeki ölü gömme adetleri ve mezar tipler | Sözlü sunum |
8 | Ara Sınav | |
9 | Lydia ve Phryg seramiklerinde etkileşimler | Sözlü sunum |
10 | Phryg Metal Sanatı | Sözlü sunum |
11 | Gordion ve Sardis buluntuları ışığında mimari terrakottalar | Sözlü sunum |
12 | Akhaemenid Dönemde Lydia ve Phrygia | Sözlü sunum |
13 | Anadolu’da Kybele Kültü: Lydia ve Phryg kültürlerindeki yansımaları | Sözlü sunum |
14 | Phrygia ve Lydia kültürlerinde yeme-içme kültürü | Sözlü sunum |
15 | Akhaemenid Döneminde Elit Gömü Anlayışı: Tatarlı, İkiztepe, Karaburun ve Harta tümülüslerinin karşılaştırılması | Sözlü sunum |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Akurgal, E., Phrygische Kunst, Ankara, 1955 | |
2 | Algan, E.-İ. Ongar, Kral Midas'ın Ülkesi Frigya, İstanbul | |
3 | Anderson, G. E. 1980. The Common Cemetery at Gordion. Ph.D. diss., Bryn Mawr College, Philadelphia. | |
4 | Anderson, G. E., 2012, In the Shadow of Tumulus MM: The Common Cemetery and Middle Phrygian Houses at Gordion, 171-188. | |
5 | Baughan, E.P., 2013. Couched in Death: Klinai and Identity in Anatolia and Beyond. University of Wisconsin Press | |
6 | Bilgin, A.I., R. Dinç and M. Önder 1996. Lydia’daki İki Tümülüs’te Temizlik Kazısı Çalışmaları. Arkeoloji Dergisi 4: 207-222. | |
7 | Bossert, E.M., Die Keramik Phrygischer Zeit von Boğazköy. Boğazköy-Hattusa Ergebnisse der Ausgrabungen XVIII, Mainz am Rhein 2000 | |
8 | Cahill. N. 2002. Lydian Houses and Domestic Assemblages, and Household Size, Annual of the American Schools of Oriental Research 57: 173-185. | |
9 | Cahil, N. D.(editör), Lydialılar ve Dünyaları. The Lydians and their World, İstanbul, 2010. | |
10 | C. R. Roosevelt, The Archaeology of Lydia, from Gyges to Alexander, Cambridge, 2009 | |
11 | -Kealhofer, L. (editor), The Archaeology of Midas and the Phrygians. Recent Work at Gordion, Philadelphia, 2005. | |
12 | Haspels, C.H.E., The Highlands of Phrygia. Sites and Monuments I: The Text, II: The Plates, Princeton 1971 | |
13 | Bossert, E.M., Die Keramik Phrygischer Zeit von Boğazköy. Boğazköy-Hattusa Ergebnisse der Ausgrabungen XVIII, Mainz am Rhein 2000 | |
14 | -N. D. Cahil (editör), Lydialılar ve Dünyaları. The Lydians and their World, İstanbul, 2010. | |
15 | -Hanfmann, G. M. A. - Waldbaum, J. C., A Survey of Sardis and the Major Monuments Outside the City Walls, Cambridge- Massachusetts, London, 1975 | |
16 | - Hanfmann, G. M. A. - Mierse, W. E., Sardis from Prehistoric to Roman Times. Results of the Archaeological Explorations of Sardis 1958-1975,Cambridge, Massachusetts, 1983. | |
17 | DeVries, K. 1988. “Gordion and Phrygia in the Sixth Century B.C.”, Source. Notes in the History of Art. Volume 7: 51-59. | |
18 | DeVries, K. 2005. Greek Pottery and Gordion Chronology. In, L. Kealhofer (ed.), The Archaeology of Midas and the Phrygians. Recent Work at Gordion. Philadelphia, PA: University of Pennsylvania Museum of Archeology and Anthropology: 36-55. | |
19 | DeVires,K.,s, K., Kuniholm, P. I., Sams, K. G. and Voigt, M. M. 2003. New Dates for Iron Age Gordion. Antiquity 77: 296 | |
20 | Dusinberre, E.R.M. 1999. Satrapal Sardis: Achaemenid Bowls in an Achaemenid Capital. American Journal of Archaeology 103: 73-102. | |
21 | Dusinberre, E.R.M, Aspects of Empire in Achaemenid Sardis. Cambridge University Press. | |
22 | Dusinberre, E.R.M,ordion Seals and Sealings: Individuals and Society. Philadelphia, PA: University of Pennsylvania Museum of Archeology and Anthropology. University Museum Monograph 124. | |
23 | Dussinberre, E., 2013. Empire, Authority, and Autonomy in Achaemenid Anatolia. Cambridge University Press | |
24 | Greenewalt, C.H., Jr. 1966. “Lydian Pottery of the Sixth Century B. C. The Lydion and Marbled Ware.” Ph.D. diss., University of Pennsylvania | |
25 | Greenewalt, C. H. Jr. . Lydian Vases from Asia Minor. California Studies in Classical Antiquity. Volume 1: 139-154. | |
26 | Greenewalt C.H. Jr.., 1970. Orientalizing Pottery from Sardis: The Wild Goat Style. California Studies in Classical Antiquity. Volume 3: 55-89 | |
27 | Greenewalt, C.H., Jr,1971. Fikellura and ‘Early Fikellura’ Pottery from Sardis. California Studies in Classical Antiquity. Volume 4: 153-80. | |
28 | Greenewalt, C.H., Jr.,1972. Two Lydian Graves at Sardis. California Studies in Classical Antiquity. Volume 5: 113-145. | |
29 | Greenewalt, C.H., Jr.1973.Ephesian Ware, California Studies in Ancient Antiquity. Volume 6: 91- 122. | |
30 | Greenewalt, C.H., Jr.,1978a. Ritual Dinners in Early Historic Sardis. University of California Press. | |
31 | Greenewalt, C.H., Jr.,1978b., Lydian Elements in the Material Culture of Sardis. In, E. Akurgal (ed.), The Proceedings of the Xth International Congress of Classical Archaeology. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi: 37-45. | |
32 | Greenewalt, C.H., Jr.,2002. “Lydian Painted Pottery at Daskyleion.” Anatolian Studies 52:111–43. | |
33 | Greenewalt, C.H., Jr.,2007. “Provincial Production of Lydian Painted Pottery.47–77.Anatolian Iron Ages 6, The Proceedings of the Sixth Anatolian Iron Ages Colloquium Held at Eskişehir, 16–20 August 2004,” , 47–77. | |
34 | Greenewalt, C.H., Jr. 2013. Lydian Art: Diversity and Cultural Interaction on an Anatolian Kingdom. Arkeoloji Sanat Dergisi 143: 87-102. | |
35 | Greenewalt, C.H., Jr.,2014. Phrygian Aspects of Lydian Painted Pottery from Sardis. American Journal of Archaeology Vol. 118, No. 2: 223-239 | |
36 | Hanfmann, G. M. A. - Waldbaum, J. C., A Survey of Sardis and the Major Monuments Outside the City Walls, Cambridge- Massachusetts, London, 1975 | |
37 | Hanfmann, G. M. A. - Mierse, W. E., Sardis from Prehistoric to Roman Times. Results of the Archaeological Explorations of Sardis 1958-1975,Cambridge, Massachusetts, 1983. | |
38 | Haspels, C.H.E., The Highlands of Phrygia. Sites and Monuments I: The Text, II: The Plates, Princeton 1971 | |
39 | Rose, C.B. and G. Darbyshire (eds.). 2011. The New Chronology of Iron Age Gordion. Philadelphia, PA: University of Pennsylvania Museum of Archeology and Anthropology. | |
40 | Rose, C.B., 2012. Introduction: The Archaeology of Phrygian Gordion. In, B. Rose (ed.), The Archaeology of Phrygian Gordion. The Royal City of Midas. Philadelphia, PA: University of Pennsylvania Museum of Archeology and Anthropology: 1-19. | |
41 | Rose, C.B., 2017. Fieldwork at Phrygian Gordion, 2013-2015. American Journal of Archaeology 121.1: 135-178. | |
42 | Sams, K.G. 1977. Beer in the City of Midas. Archaeology 30: 108-115. | |
43 | Sams, k.G., 1978. Schools of Geometric Painting in Early Iron Age Anatolia. In, E. Akurgal (ed.), The Proceedings of the Xth International Congress of Classical Archaeology. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi: 227-36. | |
44 | Sams, K.G.,1994. The Gordion Excavations, 1950-1973: Final Reports Volume IV. The Early Phrygian Pottery. Philadelphia, PA: University of Pennsylvania Museum of Archeology and Anthropology | |
45 | Sams, K.G., 2005. Gordion: Exploration over a Century. In, L. Kealhofer (ed.), The Archaeology of Midas and the Phrygians. Recent Work at Gordion. Philadelphia, PA: University of Pennsylvania Museum of Archeology and Anthropology: 10-21 | |
46 | Sams, K.G.,2011. Artifacts. In, C.B. Rose and G. Darbyshire (eds.) 2011. The New Chronology of Iron Age Gordion. Philadelphia, PA: University of Pennsylvania Museum of Archeology and Anthropology: 59-78. The Cambridge Ancient History. Volume III, Part 3. | |
47 | Voigt, M., and T.C. Young, Jr. 1999. From Phrygian Capital to Achaemenid Entrepot: Middle and Late Phrygian Gordion. Iranica Antiqua 34: 191–242 | |
48 | Voigt, M. and K. DeVries, 2011. Emerging problems and doubts. In, C.B. Rose and G. Darbyshire (eds.) 2011. The New Chronology of Iron Age Gordion. Philadelphia, PA: University of Pennsylvania Museum of Archeology and Anthropology: 23-48. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Yardımcı kitaplar ve projeksiyon makinası |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 3 | 35 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | 2 | 2 | 10 |
5.Rapor | |||
6.Seminer | 3 | 2 | 20 |
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | 9 | 3 | 35 |
9.Proje | |||
Final Sınavı | 15 | 3 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 16 | 48 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 3 | 5 | 15 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 8 | 1 | 8 |
Ara Sınav | 3 | 1 | 3 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 1 | 8 |
Final Sınavı | 4 | 2 | 8 |
Derse Katılım | 3 | 14 | 42 |
Makale Kritik Etme | 2 | 3 | 6 |
Toplam İş Yükü | 180 |