|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Doktora | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ARKEOLOJİ (DOKTORA) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | TAYFUN CAYMAZ (tayfuncaymaz@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
TAYFUN CAYMAZ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Kalkolitik Çağ'da Anadolu'nun kültürel gelişim ve oluşumları öğrenir. |
PÇ-1 Alan ile ilgili spesifik bir konuda bilimsel normlara uygun detaylı araştırma yapabilme ve sunabilir. PÇ-2 Uygulamada ve teorik çalışmada karşılaştığı sorunlara analitik yaklaşabilir. PÇ-3 Alanı ile ilgili spesifik bir konuda uzmanlık düzeyinde bilgi sahibi olabilir. PÇ-4 Alanında edindiği bilgi ve becerileri öğretebilir. |
Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Anadolu Kalkolitik Çağ kronolojisinin öğrenilmesi. |
PÇ-1 Alan ile ilgili spesifik bir konuda bilimsel normlara uygun detaylı araştırma yapabilme ve sunabilir. PÇ-2 Uygulamada ve teorik çalışmada karşılaştığı sorunlara analitik yaklaşabilir. PÇ-3 Alanı ile ilgili spesifik bir konuda uzmanlık düzeyinde bilgi sahibi olabilir. PÇ-4 Alanında edindiği bilgi ve becerileri öğretebilir. |
Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Kalkolitik Çağ keramik kültürü hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-13 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilir. PÇ-14 Alanındaki güncel gelişmeleri izlemenin gerekli olduğunun bilincine sahip olarak Türkçe ve yabancı dillerdeki kaynakları tarayabilme (kütüphane ve bilişim), kullanabilme ve yaşam boyu öğrenme alışkanlığı kazanabilir. PÇ-15 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilir. PÇ-16 Arkeolojik sorunların çözümünde bireysel çalışma ve bağımsız karar verme yetisine sahip olabilir. |
Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Trakya'da Aşağıpınar V-I süreci. Vinça A ve Karanovo III kültürleriyle paralellikler. MÖ 6.binyılda Balkan-Anadolu ilişkileri. | Anlatma. |
2 | Doğu Marmara'da Ilıpınar VII sonrası gelişmeler. MÖ 6.bin ortalarında yeni bir keramik kültürüne sahip tarımcı topluluk. Balkan kültürleriyle paralellikler. | Anlatma. |
3 | Orta Batı Anadolu’da Neolitik yerleşimlerin sona ermesinden sonra farklı kültüre sahip toplulukların orta çıkması. Ulucak III, Ege Gübre II ve Çine-Tepecik IV tabakalarında Ilıpınar VB ile benzerlikler gösteren keramik | Anlatma |
4 | Orta Batı Anadolu'da Ulucak III'ü takip eden süreçte keramik kültüründe yüzey işlenişi ve bazı tipik formlar itibarıyla gelenekselleşme. Kalkolitik toplulukların Batı Anadolu bütününe yayılması. Kuzeybatıda Beşik-Sivritepe, Kumtepe IA, Orta Batıda Çakallar, Asopos, Güneybatıda Karain, Tlos | Anlatma |
5 | Eskişehir bölgesinde Fikirtepe kültürü sonrasındaki gelişmeler. Orman Fidanliğı I-IV süreci. Anadolu ve Balkanlar'la paralellikler. | |
6 | Orta Anadolu'da koyu yüzlü Gelveri keramiği. MÖ 6.binyılın 2 ve 3.çeyreklerindeki gelişmeler hakkında veri yetersizliği. MÖ 5200-4800 arasında Güvercinkayası kültürü. | Anlatma |
7 | Güney Anadolu'da Çukurova, Antakya ve Mara bölgelerinde MÖ 6 ve 5.binyıllarda Mezopotamya kültürel etkileri. | Anlatma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Batı Anadolu kıyı kesiminde MÖ 5.bin ortalarına doğru Kalkolitik yerleşimlerin artması. Sepet kulplu kapların karakteristik olduğu keramik kültürü. Uzmanlaşmış yerleşimler. Çakmaktepe'de cıva çıkaran , Kulaksızlar'da mermer idol ve kap imal eden topluluklar. Kilya tipi idollerde ifade bulan kült sistemi. | Anlatma |
10 | MÖ 5.binyılda Doğu Ege adalarında anakarayla paralel gelişmeler. Sakız'da Emporio X-VIII, Sisam'daTigani II-III, Gökçeada'da Uğurlu yerleşimleri. | Anlatma |
11 | Güneydoğu Anadolu’da MÖ 6 ve 5.yüzyıllarda Mezopotamya ile paralellikler içeren kültürel gelişmeler. Yerel karakter ve dış etkilerin rolü. Hassuna, Halaf, Samarra ve Ubaid dönemlerinde bölgenin kültürel yapısı. Mezopotamya kültürel etkilerinin Doğu ve Orta Anadolu’ya kadar yayılımı. Güvercinkayası’nda Post-Ubaid yerleşimi. | Anlatma |
12 | Güneydoğu Anadolu'da MÖ 4.binyılda Uruk kültürü etkisi. Bu etkinin Toroslar'ın kuzeyine yayılması. Çukurova'da da benzer etkiler. Orta Anadolu'da veri azlığı. | Anlatma |
13 | Karadeniz ve Doğu Anadolu bölgelerinde MÖ 6-5.binyıllara ait veri azlığı. Samsun bölgesinde MÖ 4.bin sonlarında Balkanlar ile ilişkili görülen keramik kültürü. | Anlatma |
14 | MÖ 4.binde Batı Anadolu kıyı ve iç kesimlerinde tarım ve metalurjide gelişme. Baklatepe'de tarımsal ürünleri nemden korumak için ızgara tabanlı yapılar ve taş döşeli depolar. Mat beyaz boyalı keramik karakteristik. | |
15 | Genel değerlendirme. MÖ yaklaşık 5700’den 4.bin sonlarına uzanan uzun süreçte geniş Anadolu coğrafyasındaki kültürel gelişmelerin karşılaştırılması. Bölgelerin birbirleriyle ilişkilerinin derece ve kapsamı. Bölgesel gelişme farklılıkları | Anlatma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | John Garstang, (1953), Prehistoric Mersin, Oxford | |
2 | Hetty Goldman, (1956), Excavations at Gözlü Kule, Tarsus, New Jersey. | |
3 | Robert J.Braidwood and Linda S.Braidwood, (1960), Excavations in the Plain of Antioch. I: The Earlier Assemblages Phases A-J, Chicago. | |
4 | Tayfun Caymaz, (2013), Yeni Veriler Işığında Orta Batı Anadolu Kalkolitik Çağ Kültürü”, Arkeoloji Dergisi, XVIII, 39-112. | |
5 | Necmi Karul, Zeynep Eres, Mehmet Özdoğan und Hermann Parzinger, (2003), Aşağı Pınar I, Mainz am Rhein. | |
6 | Sevil Gülçur, (1997), “Güvercinkayası Kazısı ve Çevre Araştırmaları”, Arkeoloji ve Sanat, 78, 2-24. | |
7 | Jacob Roodenberg and Songül Alpaslan Roodenberg, (2008), The Ilıpınar Excavations, Vol.III, Belgium. | |
8 | Turan Efe, (2001), Orman Fidanlığı, İstanbul. | |
9 | Turan Takaoğlu, (2006), “The Late Neolithic in the Eastern Aegean, Excavation at Gülpınar in the Troad”, Hesperia, 75, pp. 289-315. | |
10 | Rafet Dinç, (1996), “1994 Yılı Akhisar-Kulaksızlar Mermer Atölyesi Yüzey Araştırması”, XIII.Araştırma Sonuçları Toplantısı, Vol. 2, pp. 11-31. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 50 | |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | 3-15 | ||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 50 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 7 | 7 | 49 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 7 | 7 | 49 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 1 | 14 | 14 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 4 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 4 | 12 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |