Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / ARKD-615 - ARKEOLOJİ (DOKTORA)

Kodu: ARKD-615 Adı: TARİH ÖNCESİ İNSANLARI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Doktora
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ARKEOLOJİ (DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı CESUR PEHLEVAN (cesurpehlevan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
YENER BEKTAŞ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu ders, insan geçmişinin antropolojik yorumunun dünya çapında genel olarak incelemesini sağlamasının yanında arkeologların evrimi, kültürü ve maddi dünyayı analiz etmek için kullandıkları metodolojik teknikleri ve felsefi perspektifleri tanıtır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme. PÇ-1 Alan ile ilgili spesifik bir konuda bilimsel normlara uygun detaylı araştırma yapabilme ve sunabilir.
PÇ-2 Uygulamada ve teorik çalışmada karşılaştığı sorunlara analitik yaklaşabilir.
PÇ-3 Alanı ile ilgili spesifik bir konuda uzmanlık düzeyinde bilgi sahibi olabilir.
PÇ-5 Alanında bilimsel kriterlere uygun sözlü ve yazılı yayın yapabilir.
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Alanındaki güncel Dünyadaki gelişmeleri izleme ve bunu çalışmalarına aktarma bilinci. PÇ-14 Alanındaki güncel gelişmeleri izlemenin gerekli olduğunun bilincine sahip olarak Türkçe ve yabancı dillerdeki kaynakları tarayabilme (kütüphane ve bilişim), kullanabilme ve yaşam boyu öğrenme alışkanlığı kazanabilir.
PÇ-15 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilir.
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Arkeoloji alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. PÇ-9 Arkeolojik materyalin korunmasını ve toplum nezdinde tanıtımını, turizm ve çevre ile ilişkisi içinde çözebilir.
PÇ-10 Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alabilir.
PÇ-11 Arkeolojik uygulamalar için gerekli çağdaş teknikleri ve araçları kullanabilir.
PÇ-15 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilir.
PÇ-16 Arkeolojik sorunların çözümünde bireysel çalışma ve bağımsız karar verme yetisine sahip olabilir.
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders, tarih öncesinden günümüze maddi kültür ve hominid evrimi üzerine antropolojik araştırmaları tanıtmakta, arkeoloji biliminin temel bulgularını özetlemekte ve arkeoloji ve biyolojik antropolojinin çağdaş sosyal ve maddi dünyayı nasıl aydınlattığını incelemektedir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Derse Giriş: Antropologlar ne bilmek isterler, nasıl karar verirler? Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
2 Geçmişi açığa çıkarmak Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
3 Değişim Mekanizmaları Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
4 Paleontoloji Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
5 İnsan kökenlerinin arkeolojisi: İnsanlar nereden geldi? Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
6 Antropoid primatların ortaya çıkışı Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
7 Hominoidlere ilişkin fosil bulgular Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
8 Ara Sınav
9 İlk hominidlerin ortaya çıkışı Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
10 Ardipithecus genusu ve özellikleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
11 Homo genusunun ortaya çıkışı ve gelişim evreleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
12 Neandarthaller Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
13 Homo Sapienslerin ortaya çıkışı Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
14 Moleküler kanıtlar Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
15 Genel değerlendirme Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Larsen, C.2021. Essentials of Biological Anthropology, W. W. Norton & Company
2 Stanford, C., Allen, J.S., Anton, S.C. 2013, Biological Anthropology: The natural history of humankind, Pearson
3 Lewin, R. 2005, Modern İnsanın Kökeni, Say Yayınları.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 13 26
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 0
Ara Sınav 3 14 42
Final Sınavı İçin Hazırlık 0
Final Sınavı 3 14 42
0
0
Toplam İş Yükü 180