|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Doktora | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ARKEOLOJİ (DOKTORA) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | TAYFUN CAYMAZ (tayfuncaymaz@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
TAYFUN CAYMAZ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Tunç Çağlarında Ege bölgesi ve çevresini kapsayan sosoyo-ekonomik sistemi öğrenir. |
PÇ-1 Alan ile ilgili spesifik bir konuda bilimsel normlara uygun detaylı araştırma yapabilme ve sunabilir. PÇ-2 Uygulamada ve teorik çalışmada karşılaştığı sorunlara analitik yaklaşabilir. PÇ-4 Alanında edindiği bilgi ve becerileri öğretebilir. PÇ-5 Alanında bilimsel kriterlere uygun sözlü ve yazılı yayın yapabilir. |
Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Minos ve Miken kültürlerinin ilişkili bir süreç içinde gelişimini öğrenir. |
PÇ-11 Arkeolojik uygulamalar için gerekli çağdaş teknikleri ve araçları kullanabilir. PÇ-12 Tarih, coğrafya, ekonomi, antropoloji, mimari vb. farklı bilimsel disiplinlerin verilerini Arkeoloji bilimi sorunlarını çözmede kullanabilir. PÇ-14 Alanındaki güncel gelişmeleri izlemenin gerekli olduğunun bilincine sahip olarak Türkçe ve yabancı dillerdeki kaynakları tarayabilme (kütüphane ve bilişim), kullanabilme ve yaşam boyu öğrenme alışkanlığı kazanabilir. PÇ-16 Arkeolojik sorunların çözümünde bireysel çalışma ve bağımsız karar verme yetisine sahip olabilir. |
Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Batı Anadolu ve Ege kültürleri arasındaki ilişkileri Tunç Çağları süreci çerçevesinde takip etmeyi ve değerlendirmeyi öğrenir. |
PÇ-1 Alan ile ilgili spesifik bir konuda bilimsel normlara uygun detaylı araştırma yapabilme ve sunabilir. PÇ-11 Arkeolojik uygulamalar için gerekli çağdaş teknikleri ve araçları kullanabilir. PÇ-13 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilir. PÇ-14 Alanındaki güncel gelişmeleri izlemenin gerekli olduğunun bilincine sahip olarak Türkçe ve yabancı dillerdeki kaynakları tarayabilme (kütüphane ve bilişim), kullanabilme ve yaşam boyu öğrenme alışkanlığı kazanabilir. |
Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Ege Dünyası'nın coğrafik kapsamı. Kronolojik ve terminolojik sorunlar. | Anlatma, tartışma |
2 | Girit Erken Minos kültürü. Metalurjik gelişmede dış etkilerin rolü. Dönem sonunda nüfus artışı. Tarımsal gelişme. | Anlatma, tartışma |
3 | Girit Eski ve Yeni Saraylar Çağları. Ekonomik, idari ve siyasal sistem. Deniz egemenliği. Adalarda ve Batı Anadolu kıyılarında koloniler. MÖ 2.bin ortalarında volkan patlaması ve tsunami. Girit'te ve Ege'de siyasal egemenliğin Mikenlere geçmesi. | Anlatma, tartışma |
4 | Yunan anakarasında Erken Hellas kültürü. Orta evrede savunma sistemli yerleşimler. MÖ 3.bin sonlarına doğru kuzeyden göçler. Tümülüs gibi yeni kültür öğelerinin ortaya çıkması. | Anlatma, tartışma |
5 | MÖ 2.binyılın üçüncü çeyreğinde Miken kültür ve siyasi gücünün hakimiyeti. Ege'de deniz egemenliğinin ele geçirilmesi. Girit'te Linear B yazısının oluşumu. | Anlatma, tartışma |
6 | MÖ 3.binde Ege adalarında Kiklad kültürü. Usta denizcilik, ada imkanlarını en iyi şekilde değerlendirme, özgün bir kültür yaratma. Mermer figürinlerde ifade bulan kült anlayışı. | Anlatma, tartışma |
7 | MÖ 2.binyılda Ege'de önce Minos, sonra Miken hakimiyeti. Özgün Kiklad kültürünün yozlaşması. | Anlatma, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kuzeybatı Anadolu'da MÖ 3.binyılın başlarından itibaren bölgesel bir otoritenin (Troya) ortaya çıkması. Bu binyılın ortalarında çömlekçi çarkının kullanıma girmesi. Metalurjide büyük gelişme. Troya'da altın, gümüş ve elektrondan eserler içeren hazineler. | Anlatma, tartışma |
10 | MÖ 2.binyılın ilk yarısında Troya'da idari ve siyasal otoritenin güçlenmesi. Kale surlarının genişlemesi. Ekonomik gelişme | Anlatma, tartışma |
11 | MÖ 2.binyılın ikinci yarısında Ege'de güç kavgası. Destansı Troya savaşının bu dönemde yapıldığı iddiaları. Anadolu batısına Balkanlar'dan göçler. Troya'nın bölgesel merkez olma gücünü kaybetmesi. | Anlatma, tartışma |
12 | MÖ 3.binyılda Orta batı Anadolu'da Limantepe gibi bölgesel merkezlerin ortaya çıkması. At nalı formlu büyük kuleleri olan savunma sistemi. Bunların Ege'de ve Yunanistan'da daha ufak boyutlu benzerleri. | Anlatma, tartişma |
13 | MÖ 2.binin ilk yarısında Limantepe'de metal işleme atölyeleri. Anadolu içleriyle benzer keramik kültürü. Diğer yandan Ege ile ticari ve kültürel ilişkiler. MÖ 12.yüzyıl başlarında sistemin zayıflaması. | Anlatma, tartışma |
14 | Güney Batı Anadolu’da Tunç Çağları. Elmalı Karataş’da ve komşu Göller Yöresi’nde izlenen süreç. | Anlatma, tartışma |
15 | Erken, Orta ve Geç Tunç Çağlarındaki kültürel ve siyasal gelişmelerin genel değerlendirmesi. | Anlatma, tartışma. |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Emily Vermeule, (1972), Greece in the Bronze Age, Chicago and London. | |
2 | R.A.Crossland and Ann Birchall (Eds.), (1974), Bronze Age Migrations in the Aegean, London. | |
3 | Jane L.Warner, Elmalı-Karataş II, Bryn Mawr | |
4 | Carl W.Blegen, John L.Caskey, Marion Rawson and Jerome Sperling, (1950). Troy General Introduction The First and Second Setgtlements, Vol.I-1 and I-2, New Jersey. | |
5 | Carl W.Blegen, John L.Caskey and Marion Rawson, (1951). Troy. The Third, Fourth, and Fifth Settlements, Vol.II-1 and II-2,New Jersey | |
6 | Carl W.Blegen, John L.Caskey and Marion Rawson, (1953). Troy. The Sixth Settlement, Vol.III-1 and III-2,New Jersey | |
7 | Carl W.Blegen, Cedric G.Boulter, John L.Caskey and Marion Rawson, (1958). Troy. Settlements VIIa, VIIb and VIII, Vol.IV-1 and IV-2,New Jersey | |
8 | Jörg Rambach, (2000), Kykladen I, Die Frühe Bronzezeit Grab –und Siedlungsbefunde, Bonn. | |
9 | Jörg Rambach, (2000), Kykladen II, Die Frühe Bronzezeit Frühbronzezeitliche Beigabensitten-Kreise auf den Kykladen Relative Chronologie und Verbreitung, Bonn | |
10 | Hayat Erkanal, “Liman Tepe Tarih Öncesi Ege Kültürlerine Yeni Bir Işık”, Cogito, 28, pp.304-316. | |
11 | Stylianos Alexiou, (1991), Minos Uygarlığı, İstanbul. | |
12 | Arthur Evans, (1921), The Palace of Minos at Knossos, Vol.I: The Neolithic and Early and Middle Minoan Ages. London. | |
13 | Arthur Evans, (1928), The Palace of Minos at Knossos, Vol.II: London. | |
14 | Arthur Evans, (1930), The Palace of Minos at Knossos, Vol.III: London. | |
15 | Arthur Evans, (1935), The Palace of Minos at Knossos, Vol.IV: London. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 50 | |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | 3-15 | ||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 50 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 7 | 7 | 49 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 7 | 7 | 49 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 1 | 14 | 14 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 4 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 4 | 12 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |