Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / ARK 370 - ARKEOLOJİ

Kodu: ARK 370 Adı: HİTİT ARKEOLOJİSİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü ARKEOLOJİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı TUĞÇE ŞENER (tugcesener@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
TUĞÇE ŞENER,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Anadolu Hitit kültürünün kökeni, Hitit sanatı ve mimarisi tüm özellikleri ile tanıtılır ve Anadolu coğrafyasındaki Hitit yerleşimleri ve mimarisi çalışılır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Hititler ile ilgili temel bilgi sahibi olur. PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar.
PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar.
PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular.
PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar.
PÇ-8 En az bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
PÇ-9 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
PÇ-10 Çalışma alanıyla ilgili etkili tanıtımlar yapar.
PÇ-11 Arkeoloji alanında kazanılan yeterliliklere dayalı olarak güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-14 Arkeoloji alanındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar, bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır.
PÇ-16 Arkeoloji ve bilimsel uygulama sürecinde etik değerleri gözetir.
PÇ-17 Arkeoloji alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder.
PÇ-19 Yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Hitit coğrafyası ve komşu bölgelerde yaşayan halklar ile ilgili bilgi sahibi olur. PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar.
PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar.
PÇ-6 İlgi alanında karşılaşılan problemlerin çözümlemelerinde mevcut bilgisayar teknolojilerini kullanır.
PÇ-7 Gerek ilgi alanlarındaki ve gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar.
PÇ-12 Arkeoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında, kullanır, çözümler ve uygular
PÇ-17 Arkeoloji alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Anadolu ve Yakındoğu Geç Tunç Çağı uygarlıkları hakkında genel bilgi edinir. PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar.
PÇ-7 Gerek ilgi alanlarındaki ve gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar.
PÇ-9 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
PÇ-10 Çalışma alanıyla ilgili etkili tanıtımlar yapar.
PÇ-11 Arkeoloji alanında kazanılan yeterliliklere dayalı olarak güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-12 Arkeoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında, kullanır, çözümler ve uygular
PÇ-13 Arkeoloji alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların ilgili alandaki gelişimine yönelik etkinlikleri düzenler. Arkeoloji alanındaki bilgi ve becerileri kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişimi planlar.
PÇ-17 Arkeoloji alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Hitit kültürünün mimarisini, sanatını, siyasi tarihini, arkeolojik ve filolojik verilerin yardımıyla öğreterek, Hititlerin Anadolu kültür coğrafyasındaki yeri arkeolojik verilerin ışığında tanımlanır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Hitit kimliği ve coğrafyası Anlatım ve görsel sunum
2 Hitit Araştırma Tarihçesi Anlatım ve görsel sunum
3 Hitit Siyasi Tarihi Anlatım ve görsel sunum
4 Hitit Siyasi Tarihi Anlatım ve görsel sunum
5 Hitit Kentleri
6 Hitit Kentleri Anlatım ve görsel sunum
7 Hitit Mimarlığı Anlatım ve görsel sunum
8 Ara Sınav
9 Hitit Kaya Kabartmaları Anlatım ve görsel sunum
10 Hitit Kaya Kabartmaları Anlatım ve görsel sunum
11 Hitit Sanatı Anlatım ve görsel sunum
12 Hitit Sanatı Anlatım ve görsel sunum
13 Hitit Yazılı Belgeleri Anlatım ve görsel sunum
14 Hitit Mezarları Anlatım ve görsel sunum
15 Hititlerde Sosyal Yaşam Anlatım ve görsel sunum
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Alp, S. 2001 Hitit Çağında Anadolu, Ankara.
2 Darga, A.M. 1992, Hitit Sanatı, İstanbul.
3 Dinçol, A.- M. 2013 “Hititler”, Anadolu Uygarlıkları 1, İstanbul, 18-120.
4 Gurney, O.R. 1990 Hititler, Ankara, 1990.
5 Macquenn, J. G 1996. The Hittites and Their Contemporaries in Asia Minor. Revised edition, enlarged. New York and London: Thames and Hudson
6 Macquenn, J. G. 2001 Hititler, Ankara.
7 Bryce, T. 2005 The Kingdom of the Hittites. Rev. ed. Oxford: Oxford University Press.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 0
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 8 32
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 4 8 32
       c) Performans Ödevi 1 8 8
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 8 24
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 8 24
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 122