|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | KAMU YÖNETİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | LEYLA KAHRAMAN (lkahraman@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
LEYLA KAHRAMAN, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı; Anayasa hukukunu uluslararası ve ulusal hukuk sistemler içindeki yeri, demokrasi ve anayasa hukuku, Çoğulculuk, İnsan Hakları alanındaki gelişmeler ve anayasa hukuk ışığında ve Dünya ve Türkiye’de anayasa hukukunun Vesayet rejimi, demokrasi, Merkezi idare, yerinden yönetim ilkeleri Anayasal reformlar ve yeni anayasa tartışmaları bağlamlarında değerlendirmesini sağlamaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, anayasal kurum ve kuruluşlar ile anayasal sorunlar hakkında bilgi sahibi olabilirler. |
PÇ-1 Siyaset bilimi, yönetim bilimi, hukuk, kentleşme ve çevre sorunları alanında kuramsal ve uygulamayla ilgili derinlemesine bilgi edinir. PÇ-2 Siyaset bilimi ve yönetim, kentleşme, çevre sorunları ve hukuk alanında lisans düzeyinde edindiği bilgileri uzmanlık düzeyine taşıma ve derinleştirme becerisini kazanır. PÇ-4 Siyaset bilimi ve yönetim alanında öğrendiği kavramı ve yaklaşımları ulusal ve uluslararası boyutta yorumlar, karşılaştırmalı ve disiplinlerarası analiz yapar ve uygular. |
Yazılı Sınav Kısa Sınav Seminer-Sunum-Rapor Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-2 | Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, güncel anayasal sorunları tartışabilirler. |
PÇ-1 Siyaset bilimi, yönetim bilimi, hukuk, kentleşme ve çevre sorunları alanında kuramsal ve uygulamayla ilgili derinlemesine bilgi edinir. PÇ-2 Siyaset bilimi ve yönetim, kentleşme, çevre sorunları ve hukuk alanında lisans düzeyinde edindiği bilgileri uzmanlık düzeyine taşıma ve derinleştirme becerisini kazanır. PÇ-4 Siyaset bilimi ve yönetim alanında öğrendiği kavramı ve yaklaşımları ulusal ve uluslararası boyutta yorumlar, karşılaştırmalı ve disiplinlerarası analiz yapar ve uygular. PÇ-6 Siyaset bilimi alanında ulusal ve yerel düzeyde devlet, demokrasi ve sivil toplum ilişkilerini ve bu alanda yaşanan sorunları eleştirel olarak değerlendirir. PÇ-9 Hukukun üstünlüğü, adalet, eşitlik, insan hakları ve yurttaşlık, sağlık ve çevre gibi evrensel ilkeler ve değerler konusunda yeterli bilince sahip olur. PÇ-10 Kamu yönetimi alanındaki iç ve dış paydaşlarla ilişkilerini analiz eder ve bu ilişkileri etkin bir biçimde yürütür. PÇ-12 Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi disiplinlerinin, uluslararası ilişkiler, sosyoloji, tarih ve ekonomi gibi ilişkili olduğu disiplinler ile etkileşimini anlamlandırabilir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-3 | Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, anayasal sorunlara çözümler üretebilme konusunda hukuki terminolojiyle düşünme yeteneği kazanabilirler. |
PÇ-1 Siyaset bilimi, yönetim bilimi, hukuk, kentleşme ve çevre sorunları alanında kuramsal ve uygulamayla ilgili derinlemesine bilgi edinir. PÇ-2 Siyaset bilimi ve yönetim, kentleşme, çevre sorunları ve hukuk alanında lisans düzeyinde edindiği bilgileri uzmanlık düzeyine taşıma ve derinleştirme becerisini kazanır. PÇ-3 Siyaset bilimi, yönetim bilimi, kentleşme ve çevre sorunları ve hukuk disiplinleri arasındaki etkileşimi açıklar. PÇ-6 Siyaset bilimi alanında ulusal ve yerel düzeyde devlet, demokrasi ve sivil toplum ilişkilerini ve bu alanda yaşanan sorunları eleştirel olarak değerlendirir. PÇ-9 Hukukun üstünlüğü, adalet, eşitlik, insan hakları ve yurttaşlık, sağlık ve çevre gibi evrensel ilkeler ve değerler konusunda yeterli bilince sahip olur. PÇ-12 Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi disiplinlerinin, uluslararası ilişkiler, sosyoloji, tarih ve ekonomi gibi ilişkili olduğu disiplinler ile etkileşimini anlamlandırabilir. |
Yazılı Sınav Kısa Sınav Dönem Ödevi - Proje Uygulama Sınavı |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu dersin içeriği; Anayasa, Anayasanın Üstünlüğü, Anayasa Hukuku, 1961 Anayasası, 1982 Anayasası, İnsan Hakları, Vesayet Rejimi, Demokrasi, Anayasal Reformlar, Anayasa Mahkemesi, Hükümet Sistemleri, Başkanlık Sistemi, Yarı Başkanlık Sistemi, Parlamenter Sistem, Yeni Anayasa Tartışmalarına ilişkin konular oluşturmaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Anayasa, Anayasal Devlet Olma Bilinci Temel Hukuk Kuralı olarak Anayasanın tanımı, mahiyeti işlevi, üstünlüğü ve bağlayıcılığının toplumda benimsenmesi, Anayasaların bağlayıcılığı ve uzlaşma kültürünün boyutu tartışması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
2 | Anayasanın Üstünlüğü ve Uluslararası Hukukun Konumu Anayasa karşısında uluslararası andlaşmaların hukukî konumu Anayasanın öngördüğü egemenlik anlayışı ve Avrupa Birliği kararlarının bağlayıcılığının oluşturabileceği sorunlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
3 | Dinamik Anayasa Anlayışı, Anayasanın Değiştirilmesi ya da Yapımı Anayasaların uygulanmaları, yorumlanmaları, zamana uyarlanabilirlikleri, Anayasa yapımı ya da değiştirilmesine ihtiyaç duyulan haller, gereksiz değişiklik ya da yeni Anayasa yapımı süreçlerinin doğuracağı sorunlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
4 | 1982 Anayasası ve Türkiye’de Yeni Anayasa Yapımı Türkiyede yeni bir Anayasa yapımı girişimi, sebepleri, süreci, bunun getireceği siyasî ve hukukî sorunlar, 1982 Anayasasının meşruiyeti sorunu çerçevesinde konunun tartışılması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
5 | Devlet, Devletin Unsurları Devlet kavramı ve unsurları, Üniter devlet, federal devlet ve bölgeli devlet özellikleri, 1982 Anayasasının benimsediği üniter yapının vazgeçilemezliği gerekçeleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
6 | 1982 Anayasasında Temel Hak ve Hürriyetler 1982 Anayasasındaki temel hakları anlayışının değerlendirilmesi ve tartışılması, evrensel belgelerdeki insan hakları ilkelerinin 1982 Anayasasına göre konumu ve bağlayıcılık sorunu | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
7 | Demokrasi ve Demokrasi Algısı Demokrasi, tanımı, gerekleri üzerinde değerlendirmeler, demokrasiyi kesintiye uğratan sebepler (kişiselleşme, bürokrasi, yürütmenin güçlenmesi gibi) ve çözümlerinin tartışılması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | 1982 Anayasasında Demokratik Devlet 1982 Anayasasının demokrasi algısı ve Anayasadan kaynaklanan demokrasi sorunları, demokrasinin yaşatılması bakımından Anayasada yapılması gereken değişikliklere ilişkin tartışmalar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
10 | Hükûmet Sistemleri ve 1982 Anayası Hükûmet sistemi ve türleri, 1982 Anayasasının benimsediği hükûmet sisteminden kaynaklanan sorunlar, Cumhurbaşkanının kararnameleri imzalaması ve 1982 Anayasası, müzakere | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
11 | 1982 Anayasasına Göre Siyasal Sorumluluk ve İşleyişi 1982 Anayasasında siyasal sorumluluk araçları, TBMM’nde çoğunluğu elde eden tek parti iktidarında Bakanlar Kurulunu denetim güçlüklerini giderici değerlendirmeler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
12 | 1982 Anayasasına Göre Çok Partili Siyasal Hayat Çok Partili siyasal hayatın işleyişi, siyasal partilerin kapatılmaları ya da diğer yaptırımlara tâbi tutulmaları konusunda sorunlar ve çözüm tartışmaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
13 | Seçimler, 1982 Anayasasında Seçim İlkeleri ve Seçim Sistemi Seçimler ve 1982 Anayasasına göre seçimlerin ilkeleri ve uygulanacakları seçimlere ilişkin tartışma, seçim sistemleri, Ülkemize özgü seçim sistemi belirlemesi konusunda müzakere | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
14 | Türkiye’de Başkanlık Sistemi Tartışmaları ve Cumhurbaşkanı 1982 Anayasasının benimsediği hükumet sisteminin faydalı ve sakıncalı tarafları, Cumhurbaşkanının halk tarafından seçiminin sorunları, Başkanlık sisteminin çözüm olabilirliği | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
15 | Anayasa Mahkemesi, Yeni Yapısı, Görev ve Yetkileri Anayasa Mahkemesinin yeni yapısının, toplantı ve karar yeter sayıları, siyasi parti kapatma ve mali yardımdan yoksunluk karar yeter sayılarının lehinde ve aleyhinde fikirler, Kişisel başvuru yönteminin yetersizliğinden kaynaklanan sorunlar ve giderilmesi üzerinde tartışma | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Ramazan Cengiz Derdiman, Anayasa Hukuku, 2. Baskı, Alfa Aktüel yayınları, Bursa, 2011. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders Notları, Bilgisayar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | %40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | %60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 5 | 14 | 70 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 14 | 56 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 4 | 7 | 28 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 7 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 7 | 35 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 226 |