Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / TDE 432 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI

Kodu: TDE 432 Adı: ESKİ TÜRK EDEBİYATINDA METİN TAHLİLİ II Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ŞEBNEM ŞERİFE ŞAHİNKAYA (serifeordek@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ŞEBNEM ŞERİFE ŞAHİNKAYA,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Klasik Türk edebiyatı metinlerini tahlil etmek ve içerik bakımından anlayabilmek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Klasik Türk edebiyatı metinlerini çözümlemeyi öğrenir. PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder.
PÇ-6 Eski Türk Edebiyatının Arap harfli manzum ve mensur eserlerini okur, açıklar.
PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Klasik Türk edebiyatı metinlerinde yer alan insan, tabiat, inanç, kozmik unsurlar, anâsır-ı erbaa (dört unsur: toprak, su, hava, ateş), sevgilinin güzellik unsurları, aşık-maşuk-rakip, vb. konuların incelenmesi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Klasik Türk edebiyatı metinlerinde tabiat/ bitkiler, hayvanlar ve insanların bunlarla ilişkileri( örnek metinlerle desteklenecek) Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
2 Klasik Türk edebiyatı metinlerinde tabiat/ bitkiler, hayvanlar ve insanların bunlarla ilişkileri( örnek metinlerle desteklenecek) Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
3 Klasik Türk edebiyatı metinlerinde dört unsur: Dört unsur (anâsır-ı erbaa)’un muhtevası ve Klasik Türk Edebiyatında işlenişi. Toprak, su, hava ve ateş(örnek metinlerle desteklenecek) Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
4 Klasik Türk edebiyatı metinlerinde cemiyet (şahıslar, kavimler, ülkeler ve şehirler, ictimai hayat) (örnek metinlerle desteklenecek) Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
5 Klasik Türk edebiyatı metinlerinde kozmik unsurlar: Felekler, feleklerin özellikleri, muhtevaları, bunlarla ilgili inanışlar ve bu unsurların işlenişi. Güneş, ay ve yıldızlar(örnek metinlerle desteklenecek) Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
6 Klasik Türk edebiyatı metinlerinde din-tasavvuf (örnek metinlerle desteklenecek) Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
7 Klasik Türk edebiyatı metinlerinde peygamberler, kıssalar, mucizeler (örnek metinlerle desteklenecek) Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 Klasik Türk edebiyatı metinlerinde insan, sevgili ve sevgilinin güzellik unsurları (örnek metinlerle desteklenecek) Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
10 Klasik Türk edebiyatı metinlerinde sevgilinin güzellik unsurları (örnek metinlerle desteklenecek) Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
11 Klasik Türk edebiyatı metinlerinde sevgilinin güzellik unsurları (örnek metinlerle desteklenecek) Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
12 Âşık: Âşığın fiziksel ve ruhsal özellikleri. Gönül: gönlün mahiyeti ve özellikleri.(örnek metinlerle desteklenecek) Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
13 Rakip: Rakibe yüklenen olumsuz özellikler. (örnek metinlerle desteklenecek) Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
14 Klasik Türk edebiyatı metinlerinde zaman ve zamanla ilgili mefhumlar (örnek metinlerle desteklenecek) Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
15 Örnek Metinler Üzerinden Çözümlemeler Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Öztürk Doğan, A. (2022). Klasik Türk Edebiyatında Metin Şerhi, Metin Tahlili, Metin Tenkidi ve Uygulamalı Bir Örneği. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 9, 307-324.
2 Tarlan, A. N. (2017). Edebiyat Meseleleri. Ankara: Akçağ Yayınları.
3 Mengi, M. (2010). Metin Şerhi, Tahlili ve Tenkidi Üzerine. Divan Şiiri Yazıları. Ankara: Akçağ Yayınları.
4 Macit, M. (2002). Eski Türk Edebiyatı Çalışmaları. Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Ankara: Grafiker Yayınları
5 Kam, Ö. F. (2008). Divan Şiirinin Dünyasına Giriş Âsâr-ı Edebiye Tedkîkâtı (haz. Halil Çeltik). Ankara: Birleşik Yayınları.
6 Kurnaz, C. (2012). Hayâlî Bey Divanı’nın Tahlili. Ankara: Kurgan Edebiyat Yayınları.
7 Mengi, M. (2007). Metin İncelemesi, Aşamaları, Terimleri ve Bunlardan Biri: Metin Tahlili. Turkish Studies, 2(3), 407-417.
8 Çavuşoğlu, M. (2001). Necati Bey Divanı’nın Tahlili. İstanbul: Kitabevi Yayınevi.
9 Aslan, Ü. (2007). Klâsik Türk Edebiyatında Tahlil Çalışmaları. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 5(10), 77-94.
10 Canım, Rıdvan (2016). Divan Edebiyatının Kaynakları, İstanbul: Akıl Fikir Yayınları.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı, matbu ve yazma eserler, sözlükler, bilgisayar, sinevizyon, yazı tahtası.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 14 42
       c) Performans Ödevi 2 5 10
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 2 14 28
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 2 4
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 2 6
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 120