Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / EGT501 - EĞİTİM TEKNOLOJİLERİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: EGT501 Adı: BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE ETİK Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü EĞİTİM TEKNOLOJİLERİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ŞEYHMUS AYDOĞDU (saydogdu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı bilimsel araştırmayla ilgili temel kavramları tanımak, bilimin ve bilimsel araştırmanın önemini kavramak, bilimsel araştırma sürecinde izlenmesi gereken adımlar hakkında bilgi ve becerileri kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Bilimsel araştırma ile ilgili temel kavramları açıklayabilir. PÇ-3 Eğitim teknolojilerindeki ulusal ve uluslararası araştırmaları ve yenilikleri izleyerek edindiği bilgileri, kuramsal ve uygulamalı çalışmaları ile mesleki ve akademik yaşantısında kullanır.
PÇ-5 Bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahiptir.
PÇ-6 Araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak bağımsız veya bir takımın üyesi olarak bilimsel çalışmalar yapar.
PÇ-7 Bilimsel araştırmalarda veri toplama araçlarını geliştirir, uygular ve topladığı verileri istatistiksel yöntemlerle analiz eder.
PÇ-8 Eğitim teknolojileri ile ilgili çalışmaları etik değerleri dikkate alarak, eleştirel bakış açısı ile değerlendirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Bilimsel araştırma sürecinde izlenmesi gereken adımları açıklayabilir. PÇ-5 Bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahiptir.
PÇ-6 Araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak bağımsız veya bir takımın üyesi olarak bilimsel çalışmalar yapar.
PÇ-7 Bilimsel araştırmalarda veri toplama araçlarını geliştirir, uygular ve topladığı verileri istatistiksel yöntemlerle analiz eder.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Bilimsel etik kurallarına uygun olarak araştırma sürecini yürütebilir. PÇ-3 Eğitim teknolojilerindeki ulusal ve uluslararası araştırmaları ve yenilikleri izleyerek edindiği bilgileri, kuramsal ve uygulamalı çalışmaları ile mesleki ve akademik yaşantısında kullanır.
PÇ-5 Bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahiptir.
PÇ-6 Araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak bağımsız veya bir takımın üyesi olarak bilimsel çalışmalar yapar.
PÇ-7 Bilimsel araştırmalarda veri toplama araçlarını geliştirir, uygular ve topladığı verileri istatistiksel yöntemlerle analiz eder.
PÇ-9 Eğitim teknolojileri alanındaki bilgi ve becerilerini farklı disiplinler ile bütünleştirir.
Yazılı Sınav
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders, bilimsel araştırmaya ilişkin temel kavramlar, araştırma problemi ve araştırma sorularının tanımlanması, nicel ve nitel araştırmaların özellikleri, örneklemin belirlenmesi, veri toplama araçlarının tasarlanması, araştırmaların geçerliği ve güvenirliği, deneysel desenler, ilişkisel araştırmalar, tarama araştırmaları, durum çalışması, eylem araştırması, raporlaştırma ve bilimsel etik konularını içermektedir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Bilimsel araştırmaya ilişkin temel kavramlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Araştırma problemi ve araştırma soruları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Araştırma problemi ve araştırma soruları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Litaretür Taraması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Litaretür Taraması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Yöntem: Nitel ve nicel araştırmaların özellikleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Örneklem/katılımcı belirlenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav
9 Veri toplama araçları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Veri toplama araçları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Verilerin analizi, geçerlik ve güvenirliği Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Araştırmanın Raporlaştırılması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
13 Araştırmanın Raporlaştırılması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
14 Bilimsel Etik Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Bilimsel Etik Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Büyüköztürk, Ş., Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. 22. Baskı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
2 Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi. 15. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
3 Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (Vol. 7, p. 429). New York: McGraw-hill.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi 16 1 30
9.Proje
Final Sınavı 16 1 30

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 10 20
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 10 20
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 4 10 40
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 7 28
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 7 28
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180