Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / EGT507 - EĞİTİM TEKNOLOJİLERİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: EGT507 Adı: EĞİTİMDE YAPAY ZEKA UYGULAMALARI Teorik+Uygulama: 2+1 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü EĞİTİM TEKNOLOJİLERİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ŞEYHMUS AYDOĞDU (saydogdu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, yapay zekanın uygulama alanı ilgili temel bilgi ve becerileri öğrencilere kazandırarak eğitim bilimleri alanında ilgili problemlerde yapay zeka ve makine öğrenmesi yöntemlerinin kullandırılmasını sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Yapay zeka ve makine öğrenmesi ile ilgili temel kavramları açıklayabilir. PÇ-1 Eğitim teknolojileri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-2 Öğrenmeyi geliştirmek için yaratıcı, özgün ve yenilikçi teknoloji destekli öğrenme ortamları tasarlar.
PÇ-3 Eğitim teknolojilerindeki ulusal ve uluslararası araştırmaları ve yenilikleri izleyerek edindiği bilgileri, kuramsal ve uygulamalı çalışmaları ile mesleki ve akademik yaşantısında kullanır.
PÇ-4 Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojileriyle ilgili yöntem ve teknikler ile mevcut kaynakları etkin kullanarak bireysel farklılıklara uygun öğrenme-öğretme ortamları tasarlar.
PÇ-9 Eğitim teknolojileri alanındaki bilgi ve becerilerini farklı disiplinler ile bütünleştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Makine öğrenmesinde kullanılan yaklaşım ve yöntemleri bilir. PÇ-1 Eğitim teknolojileri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-2 Öğrenmeyi geliştirmek için yaratıcı, özgün ve yenilikçi teknoloji destekli öğrenme ortamları tasarlar.
PÇ-3 Eğitim teknolojilerindeki ulusal ve uluslararası araştırmaları ve yenilikleri izleyerek edindiği bilgileri, kuramsal ve uygulamalı çalışmaları ile mesleki ve akademik yaşantısında kullanır.
PÇ-4 Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojileriyle ilgili yöntem ve teknikler ile mevcut kaynakları etkin kullanarak bireysel farklılıklara uygun öğrenme-öğretme ortamları tasarlar.
PÇ-9 Eğitim teknolojileri alanındaki bilgi ve becerilerini farklı disiplinler ile bütünleştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Makine öğrenmesi yöntemlerini bir yazılım aracılığıyla uygulayabilir. PÇ-1 Eğitim teknolojileri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-2 Öğrenmeyi geliştirmek için yaratıcı, özgün ve yenilikçi teknoloji destekli öğrenme ortamları tasarlar.
PÇ-3 Eğitim teknolojilerindeki ulusal ve uluslararası araştırmaları ve yenilikleri izleyerek edindiği bilgileri, kuramsal ve uygulamalı çalışmaları ile mesleki ve akademik yaşantısında kullanır.
PÇ-4 Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojileriyle ilgili yöntem ve teknikler ile mevcut kaynakları etkin kullanarak bireysel farklılıklara uygun öğrenme-öğretme ortamları tasarlar.
PÇ-9 Eğitim teknolojileri alanındaki bilgi ve becerilerini farklı disiplinler ile bütünleştirir.
Yazılı Sınav
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-4 Büyük verilerdeki örüntüleri makine öğrenmesi teknikleri ile ortaya çıkararak yorumlayabilir. PÇ-1 Eğitim teknolojileri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-2 Öğrenmeyi geliştirmek için yaratıcı, özgün ve yenilikçi teknoloji destekli öğrenme ortamları tasarlar.
PÇ-3 Eğitim teknolojilerindeki ulusal ve uluslararası araştırmaları ve yenilikleri izleyerek edindiği bilgileri, kuramsal ve uygulamalı çalışmaları ile mesleki ve akademik yaşantısında kullanır.
PÇ-4 Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojileriyle ilgili yöntem ve teknikler ile mevcut kaynakları etkin kullanarak bireysel farklılıklara uygun öğrenme-öğretme ortamları tasarlar.
PÇ-9 Eğitim teknolojileri alanındaki bilgi ve becerilerini farklı disiplinler ile bütünleştirir.
Yazılı Sınav
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-5 Eğitim bilimlerindeki bir problemin çözümüne yönelik makine öğrenmesi uygulamasını geliştirebilir. PÇ-1 Eğitim teknolojileri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-2 Öğrenmeyi geliştirmek için yaratıcı, özgün ve yenilikçi teknoloji destekli öğrenme ortamları tasarlar.
PÇ-3 Eğitim teknolojilerindeki ulusal ve uluslararası araştırmaları ve yenilikleri izleyerek edindiği bilgileri, kuramsal ve uygulamalı çalışmaları ile mesleki ve akademik yaşantısında kullanır.
PÇ-4 Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojileriyle ilgili yöntem ve teknikler ile mevcut kaynakları etkin kullanarak bireysel farklılıklara uygun öğrenme-öğretme ortamları tasarlar.
PÇ-9 Eğitim teknolojileri alanındaki bilgi ve becerilerini farklı disiplinler ile bütünleştirir.
Yazılı Sınav
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders, eğitsel veri madenciliği, makine öğrenmesi, yapay zeka, makine öğrenmesinde kullanılabilecek kütüphaneler, makine öğrenmesi yöntemleri, denetimli öğrenme, denetimsiz öğrenme, yarı denetimli öğrenme, makine öğrenmesi algoritmaları, eğitsel bağlamda ulusal ve uluslararası düzeyde yapılan yapay zeka çalışmalarını ve örnek bir araştırma problemi çerçevesinde yapay zeka algoritmalarının nasıl kullanılabileceği ile ilgili konuları içermektedir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Yapay zeka ve makine öğrenmesi ile ilgili temel kavramlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Makine öğrenmesinde kullanılan yaklaşım ve yöntemler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Makine öğrenmesinde kullanılacak yazılım ve python programlama dili Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
4 Python programlama uygulamaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
5 Gözetimli öğrenme uygulamaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
6 Gözetimli öğrenme uygulamaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
7 Gözetimli öğrenme uygulamaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Gözetimsiz öğrenme uygulamaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
10 Gözetimsiz öğrenme uygulamaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
11 Gözetimsiz öğrenme uygulamaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
12 Yarı gözetimli öğrenme uygulamaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
13 Yarı gözetimli öğrenme uygulamaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
14 Eğitim bilimlerindeki problemlerin çözümünde makine öğrenmesi uygulamaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
15 Eğitim bilimlerindeki problemlerin çözümünde makine öğrenmesi uygulamaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Aydoğdu, Ş. (2020). Algoritma ve Programlama. Pegem Akademi: Ankara.
2 Müller, A. C., & Guido, S. (2016). Introduction to machine learning with Python: a guide for data scientists. " O'Reilly Media, Inc.".
3 Alpaydın, E. (2013). Yapay öğrenme. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
4 Han, J., Kamber, M., & Pei, J. (2012). Data mining concepts and techniques third edition. University of Illinois at Urbana-Champaign Micheline Kamber Jian Pei Simon Fraser University.
5 Güyer, T., Yurdugül, H., Yıldırım, S. (2020). Eğitsel Veri Madenciliği ve Öğretnme Analitikleri. Anı Yayıncılık: Ankara.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi 16 1 30
9.Proje
Final Sınavı 16 1 30

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 10 40
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 4 11 44
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 7 28
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 7 28
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 184