|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | EĞİTİM TEKNOLOJİLERİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ŞEYHMUS AYDOĞDU (saydogdu@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, yapay zekanın uygulama alanı ilgili temel bilgi ve becerileri öğrencilere kazandırarak eğitim bilimleri alanında ilgili problemlerde yapay zeka ve makine öğrenmesi yöntemlerinin kullandırılmasını sağlamaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Yapay zeka ve makine öğrenmesi ile ilgili temel kavramları açıklayabilir. |
PÇ-1 Eğitim teknolojileri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir. PÇ-2 Öğrenmeyi geliştirmek için yaratıcı, özgün ve yenilikçi teknoloji destekli öğrenme ortamları tasarlar. PÇ-3 Eğitim teknolojilerindeki ulusal ve uluslararası araştırmaları ve yenilikleri izleyerek edindiği bilgileri, kuramsal ve uygulamalı çalışmaları ile mesleki ve akademik yaşantısında kullanır. PÇ-4 Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojileriyle ilgili yöntem ve teknikler ile mevcut kaynakları etkin kullanarak bireysel farklılıklara uygun öğrenme-öğretme ortamları tasarlar. PÇ-9 Eğitim teknolojileri alanındaki bilgi ve becerilerini farklı disiplinler ile bütünleştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Makine öğrenmesinde kullanılan yaklaşım ve yöntemleri bilir. |
PÇ-1 Eğitim teknolojileri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir. PÇ-2 Öğrenmeyi geliştirmek için yaratıcı, özgün ve yenilikçi teknoloji destekli öğrenme ortamları tasarlar. PÇ-3 Eğitim teknolojilerindeki ulusal ve uluslararası araştırmaları ve yenilikleri izleyerek edindiği bilgileri, kuramsal ve uygulamalı çalışmaları ile mesleki ve akademik yaşantısında kullanır. PÇ-4 Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojileriyle ilgili yöntem ve teknikler ile mevcut kaynakları etkin kullanarak bireysel farklılıklara uygun öğrenme-öğretme ortamları tasarlar. PÇ-9 Eğitim teknolojileri alanındaki bilgi ve becerilerini farklı disiplinler ile bütünleştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Makine öğrenmesi yöntemlerini bir yazılım aracılığıyla uygulayabilir. |
PÇ-1 Eğitim teknolojileri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir. PÇ-2 Öğrenmeyi geliştirmek için yaratıcı, özgün ve yenilikçi teknoloji destekli öğrenme ortamları tasarlar. PÇ-3 Eğitim teknolojilerindeki ulusal ve uluslararası araştırmaları ve yenilikleri izleyerek edindiği bilgileri, kuramsal ve uygulamalı çalışmaları ile mesleki ve akademik yaşantısında kullanır. PÇ-4 Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojileriyle ilgili yöntem ve teknikler ile mevcut kaynakları etkin kullanarak bireysel farklılıklara uygun öğrenme-öğretme ortamları tasarlar. PÇ-9 Eğitim teknolojileri alanındaki bilgi ve becerilerini farklı disiplinler ile bütünleştirir. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-4 | Büyük verilerdeki örüntüleri makine öğrenmesi teknikleri ile ortaya çıkararak yorumlayabilir. |
PÇ-1 Eğitim teknolojileri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir. PÇ-2 Öğrenmeyi geliştirmek için yaratıcı, özgün ve yenilikçi teknoloji destekli öğrenme ortamları tasarlar. PÇ-3 Eğitim teknolojilerindeki ulusal ve uluslararası araştırmaları ve yenilikleri izleyerek edindiği bilgileri, kuramsal ve uygulamalı çalışmaları ile mesleki ve akademik yaşantısında kullanır. PÇ-4 Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojileriyle ilgili yöntem ve teknikler ile mevcut kaynakları etkin kullanarak bireysel farklılıklara uygun öğrenme-öğretme ortamları tasarlar. PÇ-9 Eğitim teknolojileri alanındaki bilgi ve becerilerini farklı disiplinler ile bütünleştirir. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-5 | Eğitim bilimlerindeki bir problemin çözümüne yönelik makine öğrenmesi uygulamasını geliştirebilir. |
PÇ-1 Eğitim teknolojileri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir. PÇ-2 Öğrenmeyi geliştirmek için yaratıcı, özgün ve yenilikçi teknoloji destekli öğrenme ortamları tasarlar. PÇ-3 Eğitim teknolojilerindeki ulusal ve uluslararası araştırmaları ve yenilikleri izleyerek edindiği bilgileri, kuramsal ve uygulamalı çalışmaları ile mesleki ve akademik yaşantısında kullanır. PÇ-4 Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojileriyle ilgili yöntem ve teknikler ile mevcut kaynakları etkin kullanarak bireysel farklılıklara uygun öğrenme-öğretme ortamları tasarlar. PÇ-9 Eğitim teknolojileri alanındaki bilgi ve becerilerini farklı disiplinler ile bütünleştirir. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders, eğitsel veri madenciliği, makine öğrenmesi, yapay zeka, makine öğrenmesinde kullanılabilecek kütüphaneler, makine öğrenmesi yöntemleri, denetimli öğrenme, denetimsiz öğrenme, yarı denetimli öğrenme, makine öğrenmesi algoritmaları, eğitsel bağlamda ulusal ve uluslararası düzeyde yapılan yapay zeka çalışmalarını ve örnek bir araştırma problemi çerçevesinde yapay zeka algoritmalarının nasıl kullanılabileceği ile ilgili konuları içermektedir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Yapay zeka ve makine öğrenmesi ile ilgili temel kavramlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Makine öğrenmesinde kullanılan yaklaşım ve yöntemler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Makine öğrenmesinde kullanılacak yazılım ve python programlama dili | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi |
4 | Python programlama uygulamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi |
5 | Gözetimli öğrenme uygulamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi |
6 | Gözetimli öğrenme uygulamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi |
7 | Gözetimli öğrenme uygulamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Gözetimsiz öğrenme uygulamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi |
10 | Gözetimsiz öğrenme uygulamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi |
11 | Gözetimsiz öğrenme uygulamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi |
12 | Yarı gözetimli öğrenme uygulamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi |
13 | Yarı gözetimli öğrenme uygulamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi |
14 | Eğitim bilimlerindeki problemlerin çözümünde makine öğrenmesi uygulamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi |
15 | Eğitim bilimlerindeki problemlerin çözümünde makine öğrenmesi uygulamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Aydoğdu, Ş. (2020). Algoritma ve Programlama. Pegem Akademi: Ankara. | |
2 | Müller, A. C., & Guido, S. (2016). Introduction to machine learning with Python: a guide for data scientists. " O'Reilly Media, Inc.". | |
3 | Alpaydın, E. (2013). Yapay öğrenme. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi. | |
4 | Han, J., Kamber, M., & Pei, J. (2012). Data mining concepts and techniques third edition. University of Illinois at Urbana-Champaign Micheline Kamber Jian Pei Simon Fraser University. | |
5 | Güyer, T., Yurdugül, H., Yıldırım, S. (2020). Eğitsel Veri Madenciliği ve Öğretnme Analitikleri. Anı Yayıncılık: Ankara. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | 16 | 1 | 30 |
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 30 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 10 | 40 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 4 | 11 | 44 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 7 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 7 | 28 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 184 |