Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / MBG611 - MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK (DOKTORA)

Kodu: MBG611 Adı: BITKILERDE BESLENME BOZUKLUKLARI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Doktora
Ders Türü Seçmeli
Bölümü MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK (DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ZELİHA LEBLEBİCİ (zleblebici@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, stres biyolojisinin geçmişten günümüze olan gelişimini anlatmak, stresin biyolojik etki ve mekanizmalarını öğretmek ve canlı organizmalardaki stres çeşitlerini kavratmaktır

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Bitkilerde oluşan hastalıkları kavrayabilir PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur
PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-2 Toprağın kimyasal özellikleri ve elementlerin çökelimi hakkında bilgi edinebilir PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur
PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir
PÇ-3 Bilimsel gelişmelere araştırma ve geliştirme yetileri ile katkılarda bulunur
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
Kısa Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-3 Bitki beslemede gereksinim duyulan elementlerin eksiklik belirtileri hakkında bilgi edinebilir PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur
PÇ-3 Bilimsel gelişmelere araştırma ve geliştirme yetileri ile katkılarda bulunur
PÇ-4 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
Kısa Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-4 Bitki beslemede gereksinim duyulan elementlerin fazlalık belirtilerini öğrenebilir PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur
PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir
PÇ-3 Bilimsel gelişmelere araştırma ve geliştirme yetileri ile katkılarda bulunur
PÇ-4 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bitkilerde beslenme bozukluğu kavramı, bitkilerde büyümeyi kontrol eden faktörler ve bitki besin elementlerinin önemi, bitkilerde besin noksanlıklarının nedenleri. Besin maddelerinin yarayışlılığını sınırlandıran faktörler, gübrelemeye bağlı olarak ortaya çıkan beslenme bozuklukları, besin elementlerinin bitki bünyesindeki etkileşimlerine bağlı beslenme bozuklukları, beslenme bozukluklarında genetik faktörlerin önemi, beslenme bozukluğuna benzer belirtiler yaratan diğer faktörler, besin noksanlığı belirtileri (Azot, fosfor), besin noksanlığı belirtileri (Potasyum, kalsiyum), besin noksanlığı belirtileri (Mağnezyum, kükürt), besin noksanlığı belirtileri (Demir, mangan),besin noksanlığı belirtileri (Çinko, bakır), besin noksanlığı belirtileri (Bor, molibden) ve besin noksanlığı belirtileri (Klor) konu başlıkları içeriği oluşturur.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Bitkilerde beslenme bozukluğu kavramı Anlatma Yöntemi
2 Bitkilerde büyümeyi kontrol eden faktörler ve bitki besin elementlerinin önemi Anlatma Yöntemi
3 Bitkilerde besin noksanlıklarının nedenleri. Besin maddelerinin yarayışlılığını sınırlandıran faktörler Anlatma Yöntemi
4 Gübrelemeye bağlı olarak ortaya çıkan beslenme bozuklukları Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
5 Besin elementlerinin bitki bünyesindeki etkileşimlerine bağlı beslenme bozuklukları Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
6 Beslenme bozukluklarında genetik faktörlerin önemi Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
7 Beslenme bozukluğuna benzer belirtiler yaratan diğer faktörler Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 Besin noksanlığı belirtileri. Azot, fosfor Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
10 Besin noksanlığı belirtileri. Potasyum, kalsiyum Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
11 Besin noksanlığı belirtileri. Mağnezyum, kükürt Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
12 Besin noksanlığı belirtileri. Demir, mangan Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
13 Besin noksanlığı belirtileri. Çinko, bakır Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
14 Besin noksanlığı belirtileri. Bor, molibden Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
15 Besin noksanlığı belirtileri. Klor Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Hirt H, 2009. Plant Stress Biology: From Genomics to Systems BiologyMoberg GP ve Mench CA, 2000. The Biology of Animal Stress: Basic Principles and Implications for Animal Welfare. CABI
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Hirt H, 2009. Plant Stress Biology: From Genomics to Systems Biology. Wiley-Blackwell. Moberg GP ve Mench CA, 2000. The Biology of Animal Stress: Basic Principles and Implications for Animal Welfare. CABI

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 20
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav 5 2 5
2.Kısa Sınav (Quiz) 9 2 5
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi 12 2 10
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 12 24
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 12 24
       c) Performans Ödevi 2 10 20
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 2 7 14
Kısa Sınav (Quiz) 2 7 14
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 7 14
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 170