|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Doktora | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK (DOKTORA) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ZELİHA LEBLEBİCİ (zleblebici@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, stres biyolojisinin geçmişten günümüze olan gelişimini anlatmak, stresin biyolojik etki ve mekanizmalarını öğretmek ve canlı organizmalardaki stres çeşitlerini kavratmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Stresin biyolojik etki ve mekanizmalarını açıklayabilir |
PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir PÇ-6 Moleküler Biyoloji ve genetik alanında araştırma projesi tasarlama ve bununla ilgili sonuçların değerlendirilmesi ve sunulması konusunda yeterlilik kazanır |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Reaktif türler olarak radikallerin oluşumunu ve çeşitlerini açıklayabilir |
PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir PÇ-12 Bilimsel süreçlerin temel işleyişlerini açıklar, eleştirel tartışır ve problemleri uygun istatistik ve hesaplama yöntemleri kullanarak çözer, moleküler biyoloji ve genetik araştırma problemlerinin çözümü için halen kullanılanlar arasından sonuca götürecek çağdaş deneysel ve teorik yaklaşımları seçer |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Canlı organizmadaki stres çeşitlerini sıralayabilir |
PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir PÇ-14 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Stres biyolojisinin tarihi, stresin biyolojik mekanizmaları, stresin immün sistem üzerine etkisi, kronik stres, stresle ilgili klinik semptomler ve rahatsızlıklar, radikaller ve radikallerin oluşumu, oksijen radikalleri, ROS, süperoksit, hidrojen peroksit, hidroksil radikali, singlet oksijen, nitrik oksit, bitkilerde stres ve çeşitleri hakkında bilgi verilir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Stresin biyolojik tanımı ve Stres Biyolojisinin Tarihi | Anlatma Yöntemi |
2 | Stresin Biyolojik Mekanizmaları, HPA ekseni, stres cevabının düzenlenmesi | Anlatma Yöntemi |
3 | Stresin immün sistem üzerine etkisi, strese yanıt olarak gelişen reaksiyonlar | Anlatma Yöntemi |
4 | Kronik stres, Kronik stresin etkileri ve mekanizmaları | Anlatma Yöntemi |
5 | Stresle ilgili klinik semptomler ve rahatsızlıklar; yaygın anksiyete bozukluğu, panik bozukluğu, genel adaptasyon sendromu | Anlatma Yöntemi |
6 | Oksijen ve Canlılar | Anlatma Yöntemi |
7 | Reaktif türler olarak radikaller, Radikallerin oluşumu | Anlatma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Oksijen ve Oksijen Radikalleri, ROS | Anlatma Yöntemi |
10 | Canlılarda oksijen radikallerinin yapımı | Anlatma Yöntemi |
11 | Süperoksit | Anlatma Yöntemi |
12 | Hidrojen Peroksit, Hidroksil Radikali | Anlatma Yöntemi |
13 | Singlet Oksijen, Nitrik oksit | Anlatma Yöntemi |
14 | Bitkilerde stres ve çeşitleri I; abiyotik faktörler | Anlatma Yöntemi |
15 | Bitkilerde stres ve çeşitleri II; biyotik faktörler | Anlatma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Hirt H, 2009. Plant Stress Biology: From Genomics to Systems Biology. Wiley-Blackwell. Moberg GP ve Mench CA, 2000. The Biology of Animal Stress: Basic Principles and Implications for Animal Welfare. CABI |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 20 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | 5 | 2 | 5 |
2.Kısa Sınav (Quiz) | 9 | 2 | 5 |
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | 12 | 2 | 10 |
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 8 | 24 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 7 | 28 |
c) Performans Ödevi | 3 | 5 | 15 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 3 | 7 | 21 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 2 | 2 | 4 |
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 178 |