|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Doktora | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK (DOKTORA) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ÜMİT KUMBIÇAK (umitkumbicak@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, bitkilerde ve hayvanlarda yapılan genetik ıslah çalışmalarına ilişkin uygulamalara yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Kantitatif kalıtım ile ilgili temel kavramları açıklayabilir. |
PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir PÇ-3 Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür PÇ-4 Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Popülasyon genetiği ve popülasyondaki genetik varyasyon ile ilgili temel kavramları açıklayabilir. |
PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir PÇ-3 Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür PÇ-5 Moleküler Biyoloji ve genetik alanındaki uygulamalarda, toplumsal ve evrensel değerlere duyarlı, ülke öncelikli alanlarını gözeten, araştıran ve bu konularda üretim yapan ve katkı sağlayan, etik ve sorumluluk sahibi birey olur |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Islah ve ıslah çalışmalarında kullanılan moleküler genetik yöntemler ile ilgili temel kavramları açıklayabilir. |
PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir PÇ-3 Bilimsel gelişmelere araştırma ve geliştirme yetileri ile katkılarda bulunur |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Gen merkezlerini açıklayabilir. |
PÇ-6 Moleküler Biyoloji ve genetik alanında araştırma projesi tasarlama ve bununla ilgili sonuçların değerlendirilmesi ve sunulması konusunda yeterlilik kazanır |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Doğal popülasyonlarda genetik çeşitlilik analiz yöntemlerini açıklayabilir. |
PÇ-3 Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür PÇ-4 Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Hücre ve doku kültürü ile ilgili temel kavramları açıklayabilir. |
PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir PÇ-6 Moleküler Biyoloji ve genetik alanında araştırma projesi tasarlama ve bununla ilgili sonuçların değerlendirilmesi ve sunulması konusunda yeterlilik kazanır |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Hayvan ıslahı yöntemlerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir PÇ-3 Bilimsel gelişmelere araştırma ve geliştirme yetileri ile katkılarda bulunur |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-8 | Bitki ıslah yöntemlerini açıklayabilir. |
PÇ-6 Moleküler Biyoloji ve genetik alanında araştırma projesi tasarlama ve bununla ilgili sonuçların değerlendirilmesi ve sunulması konusunda yeterlilik kazanır |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-9 | GDO’ların insan sağlığına ve çevreye etkilerini açıklayabilir. |
PÇ-6 Moleküler Biyoloji ve genetik alanında araştırma projesi tasarlama ve bununla ilgili sonuçların değerlendirilmesi ve sunulması konusunda yeterlilik kazanır |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Kantitatif kalıtım, popülasyon genetiği ve popülasyondaki genetik varyasyon, ıslah kavram ve ıslah çalışmalarında kullanılan moleküler genetik yöntemler, ten merkezleri ve doğal popülasyonlarda genetik çeşitlilik analizleri, hücre ve doku kültürü, hayvan ıslahı yöntemleri, bitki ıslah yöntemleri, GDO Kavramı, ıslahta yeni gelişmeler | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Kantitatif kalıtım (Genlerin etki biçimleri, Poligenler, genotip çevre interaksiyonları) | Anlatma Yöntemi |
2 | Popülasyon genetiği ve populasyondaki genetik varyasyon, | Anlatma Yöntemi |
3 | Kendileme koşullarında populasyonun yapısı ve melezleme, | Anlatma Yöntemi |
4 | Islah kavramının açıklanması | Anlatma Yöntemi |
5 | Islah çalışmalarında kullanılan moleküler genetik yöntemler | Anlatma Yöntemi |
6 | Gen merkezleri ve doğal popülasyonlarda genetik çeşitlilik analizleri | Anlatma Yöntemi |
7 | Hücre ve doku kültürü | Anlatma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Hayvan ıslahında kalitatif ve kantitaif karakterler | Anlatma Yöntemi |
10 | Hayvan ıslahında saf yetiştirme ve melezleme yöntemleri | Anlatma Yöntemi |
11 | Bitki ıslahının genetik esasları ve bitki ıslah yöntemleri, | Anlatma Yöntemi |
12 | Melezleme, dayanıklılık ıslahı, | Anlatma Yöntemi |
13 | Özel Islah yöntemleri | Anlatma Yöntemi |
14 | GDO Kavramı, Melez tohum üretimi, | Anlatma Yöntemi |
15 | Islahta yeni gelişmeler. | Anlatma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Pollott, G. 2022. Çiftlik Hayvanlarının Genetik Islahı, Nobel Akademik Yayıncılık | |
2 | Oğlakçı, M., Tiryaki, T. 2013, Bitki Islahı ve Genetik, Akademisyen Kitabevi | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı ve ders sunumları |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 8 | 40 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 8 | 40 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 5 | 25 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 6 | 30 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |