|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Doktora | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK (DOKTORA) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | NAŞİT İĞCİ (nasitigci@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Proteomiks alanında yapılan çalışmalarda biyoinformatik yaklaşımların hangi amaçlarla kullanıldığı hakkında uygulamalı bir şekilde bilgi vermek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Proteomikste kullanılan güncel biyoinformatik stratajileri açıklayabilir. |
PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur PÇ-3 Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür PÇ-6 Moleküler Biyoloji ve genetik alanında araştırma projesi tasarlama ve bununla ilgili sonuçların değerlendirilmesi ve sunulması konusunda yeterlilik kazanır |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Proteomikste kullanılan bazı önemli biyoinformatik analizleri yapabilir. |
PÇ-3 Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür PÇ-6 Moleküler Biyoloji ve genetik alanında araştırma projesi tasarlama ve bununla ilgili sonuçların değerlendirilmesi ve sunulması konusunda yeterlilik kazanır |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Proteomik veri tabanları hakkında bilgi sahibi olur ve araştırmalarda hangi veri tabanının ne zaman kullanılacağını açıklayabilir. |
PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur PÇ-3 Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür PÇ-4 Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir PÇ-6 Moleküler Biyoloji ve genetik alanında araştırma projesi tasarlama ve bununla ilgili sonuçların değerlendirilmesi ve sunulması konusunda yeterlilik kazanır |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Güncel proteomik stratejiler, proteomikste biyoinformatiğin kullanımı, jel tabanlı ifade çalışmalarında analiz, protein veri tabanlarının kullanımı, kütle spektrometresi tabanlı proteomikste deneysel yaklaşımlar ve biyoinformatik araçlarla protein tanımlama, protein 3 boyutlu yapı modellemesinde biyoinformatik yaklaşımlar. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Proteomikste güncel stratejiler ve veri kaynakları. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
2 | Proteomik yöntemlerde biyoinformatiğin yeri ve uygulama amaçları. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
3 | Jel tabanlı yöntemlerle ifade analizi ve sonuçların yazılımlar ile değerlendirilmesi ve sunumu. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
4 | Protein veri tabanlarının tanıtılması ve veri tabanlarında yer alan amino asit dizilerinin elde edilme yöntemleri. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
5 | Protein veri tabanlarında istenilen bilgiye ulaşma ve amaca yönelik kullanımları. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
6 | Kütle spektrometreleri ve proteomikste kullanımı. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
7 | Kütle spektrometresi ile elde edilen spektrumun yapısı ve verdiği bilgi. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kütle spektrometresi ile protein tanımlama I: Peptit Kütle Parmak İzi Analizi. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama, Bilgisayar Uygulaması |
10 | Kütle spektrometresi ile protein tanımlama II: Peptit Fragment Parmak İzi Analizi. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama, Bilgisayar Uygulaması |
11 | Kütle spektrometresi tabanlı de novo aminoasit dizilemesi ve bu amaç için kullanılabilecek yazılımlar. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
12 | Protein BLAST’ın kullanım amaçları ve uygulamaları. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama, Bilgisayar Uygulaması |
13 | Kantitatif proteomikste kullanılan yöntemler. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
14 | Kantitatif proteomikste biyoinformatik analizlerin kullanımı. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
15 | Protein 3 boyutlu yapılarının aydınlatılması, modellemede kullanılan yazılımlar ve homoloji tabanlı yapı modelleme. Yapay zekanın bu alanda kullanımı. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama, Bilgisayar Uygulaması |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Hubbard SJ, Jones AR. 2010. Proteome Bioinformatics. Springer. | |
2 | Campbell AM, Heyer LJ. 2006. Discovering Genomics, Proteomics and Bioinformatics. Benjamin Cummings. | |
3 | Eidhammer I, Flikka K, Martens L, Mikalsen S-O. 2007. Computational Methods for Mass Spectrometry Proteomics. Wiley. | |
4 | Özel Demiralp F, İğci N, Peker S, Ayhan B. 2014. Temel Proteomik Stratejiler. Ankara Üniversitesi Yayınevi, Ankara. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders notları, kitaplar, ilgili makaleler, bilgisayar. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 20 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | 15 | 2 | 20 |
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 14 | 42 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 7 | 14 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 172 |