|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Doktora | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK (DOKTORA) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MUSA KAR (musa.kar@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, öğrencilerin bitki metabolizmasında gerçekleşen düzenlemeleri, düzenlenme yollarını, mitokondri ve kloroplast gibi organellerde gerçekleşen özel metabolik süreçleri detayıyla öğrenmeleridir. Bunun yanında protein, karbohidrat, ve yağ metabolizmaları ve bitkideki bu metabolik süreçlerin sonucu olan asimilatların taşınımı ve depolanmasıda derste anlatılacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Bitkilerin gen düzenlenmesi ve metabolizma arasındaki ilişkiyi açıklayabilir |
PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir PÇ-4 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Performans Ödevi |
DÖÇ-2 | Fotosentez, oksijenli ve oksijensiz solunum metabolik süreçlerini açıklayabilir |
PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir PÇ-3 Bilimsel gelişmelere araştırma ve geliştirme yetileri ile katkılarda bulunur PÇ-4 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Kısa Sınav |
DÖÇ-3 | Mitokondri ve kloroplast metabolizması ve bu organellerin sitozolle olan metabolik ilişkileri açıklayabilir. |
PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur PÇ-3 Bilimsel gelişmelere araştırma ve geliştirme yetileri ile katkılarda bulunur PÇ-4 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Performans Ödevi |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bitkilerde metabolizmanın kontrolü, sitosolik karbon metabolizması, mitokondriyal metabolizma, mitokondri sitosol etkileşimi, fotosentez metabolizması, kloroplast sitosol etkileşimi, lipitlerin üretilmesi ve yıkımı, azot metabolizması, asimilat dağılımı ve depolanması, metabolik süreçlere müdahele ile bitki iyileştirilmesi | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Bitkilerde metabolizmanın kontrolü: Gen yapısı ve kontrolünün temelleri Bitki hücrelerinde protein sentez Protein degredasyon | konu anlatımı, soru-cevap, slayt gösterisi |
2 | Bitkilerde metabolizmanın kontrolü: Gelişimin moleküler biyolojisi Metabolik regülasyon Hücre bölmelerine göre regülasyon | konu anlatımı, soru-cevap, slayt gösterisi |
3 | Sitosolik karbon metabolizması: Karbohidrat sentezi ve degredasyonu Glikolizis, pentoz fosfat yolu ve anaerobik solunum Bitki hücre duvarının yapısı ve biyosentezi | konu anlatımı, soru-cevap, slayt gösterisi |
4 | Mitokondriyal metabolizma: Mitokondrinin yapısı Mitokondriyal genom ve gen ifadesi Mitokondride karbon metabolizması Mitokondriyal NADH’ın oksitlenmesi ve ATP üretimi | konu anlatımı, soru-cevap, slayt gösterisi |
5 | Mitokondri-Sitosol etkileşimi: Mitokondriye protein taşınımı Mitokondri ve sitosol arasında metabolit değişimi | konu anlatımı, soru-cevap, slayt gösterisi |
6 | Elektron Taşıma Zinciri | konu anlatımı, soru-cevap, slayt gösterisi |
7 | Fotosentez: Plastid yapısı ve gelişimi Yüksek bitkilerde fotosentezin moleküler biyolojisi Işığın indirgeyici gücü ve ATP üretimi Ribuloz 1,5-bifosfat karboksilaz/oksijenaz’ın aktivasyonu ve düzenlenmesi | konu anlatımı, soru-cevap, slayt gösterisi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Fotosentez: İndirgeyici pentoz fosfat yolu ve düzenlenmesi Fotorespirasyon ve CO2 konsatre edici mekanizmalar C4 ve CAM bitkilerinde metabolit taşınımı ve fotosentez | konu anlatımı, soru-cevap, slayt gösterisi |
10 | Kloroplast-Sitosol etkileşimi: Kloroplasta protein taşınımı Kloroplast ve sitoplazma arasında karbon akış | konu anlatımı, soru-cevap, slayt gösterisi |
11 | Lipitlerin üretilmesi ve yıkımı: Yağ asidi ve lipit biyosentezi ve yıkımı Terpen biyosentezi ve metabolizması | konu anlatımı, soru-cevap, slayt gösterisi |
12 | Azot Metabolizması: Azot metabolizmasının moleküler biyolojisi Amino asit biyosentezi Legümlerde azot fiksasyonunun fizyolojisi ve biyokimyası | konu anlatımı, soru-cevap, slayt gösterisi |
13 | Asimilat dağılımı ve depolanması: Fotosentez, respirasyon ve azot asimilasyonu arasındaki etkileşim Yüksek bitkilerde azot ve karbon taşınımının düzenlenmesi Tohumlarda protein depolanmasıve kullanımı | konu anlatımı, soru-cevap, slayt gösterisi |
14 | Metabolik süreçlere müdahele ile bitki iyileştirilmesi: Bitkilerde gen transferinin temelleri Bitkilerde kaynak kullanımının manipülasyonu Bitki iyileştirilmesinin biyokimyasal temeli | konu anlatımı, soru-cevap, slayt gösterisi |
15 | Genel Tekrar | |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Dennis D.T., Turpin D.H., Lefebvre D.D., Layzell D.B., Plant Metabolism, Addison Wesley Lognman, Essex, 1997. Taiz L., Zeiger E. Plant Physiology, Sinauer Press, 2006. Alberts B., Roberts K., Lewis J., Raff M., Walter P. Johnson A., Molecular Biology of | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Dennis D.T., Turpin D.H., Lefebvre D.D., Layzell D.B., Plant Metabolism, Addison Wesley Lognman, Essex, 1997. Taiz L., Zeiger E. Plant Physiology, Sinauer Press, 2006. Alberts B., Roberts K., Lewis J., Raff M., Walter P. Johnson A., Molecular Biology of the Cell, Garland Science, New York, 2007. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 25 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | 3 | 2 | 5 |
2.Kısa Sınav (Quiz) | 4 | 2 | 5 |
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | 5 | 2 | 5 |
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 10 | 30 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 10 | 30 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 3 | 10 | 30 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 10 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |