|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Doktora | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | TEKLİF EDİLEN KİMYA (DOKTORA) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | UMUT KÖKBAŞ (umutkokbas@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı, klinik biyokimya laboratuvarda kullanılan her türlü tıbbi, analitik, enstrumental ve temel terimlerin anlamları ve doğru kullanımına yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Klinik biyokimya laboratuvarının iş ve işlevleriyle ilgili kavramları açıklayabilir. |
PÇ-1 Lisans ve yüksek lisans yeterliklerine bağlı olarak alanındaki ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini geliştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu farklı disiplinler ve alt alanları arasında uzmanlık bilgi ve becerilerini kullanarak bağlantı kurar, araştırma gruplarında uyum içinde çalışır. PÇ-3 Kimya alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmelerini yakından izler. PÇ-4 Alanındaki güncel bilgileri sistematik olarak takip eder. PÇ-7 Alanında ortaya çıkan sorunlara çözüm önerme ve karar verme gibi üst düzey yetkinlikleri kullanarak farklı bakış açıları ile yeni fikir ve yöntemler geliştirir. PÇ-8 Alanında ilerlemeye katkıda bulunacak kuramsal, deneysel veya modelleme esaslı araştırmaları tasarlar, yeni bilimsel metotlar geliştirir ve bilinen bir metodu farklı bir alana uygular. PÇ-9 Alanı ile ilgili güncel bilgilerle kendi bilgi birikimi ve bakış açısını birleştirerek toplumsal, bilimsel sorunlar ve etik konularında çözümler üretir. PÇ-10 Alanında ve farklı disiplinlerde ortaya çıkan sorunlara çözüm önerir, karar verme süreçlerinde inisiyatif alır ve araştırma gruplarına önderlik eder. PÇ-15 Kimya alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-2 | Klinik biyokimya laboratuvarının deney tasarımıyla ilgili kavramları açıklayabilir. |
PÇ-1 Lisans ve yüksek lisans yeterliklerine bağlı olarak alanındaki ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini geliştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu farklı disiplinler ve alt alanları arasında uzmanlık bilgi ve becerilerini kullanarak bağlantı kurar, araştırma gruplarında uyum içinde çalışır. PÇ-3 Kimya alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmelerini yakından izler. PÇ-4 Alanındaki güncel bilgileri sistematik olarak takip eder. PÇ-7 Alanında ortaya çıkan sorunlara çözüm önerme ve karar verme gibi üst düzey yetkinlikleri kullanarak farklı bakış açıları ile yeni fikir ve yöntemler geliştirir. PÇ-8 Alanında ilerlemeye katkıda bulunacak kuramsal, deneysel veya modelleme esaslı araştırmaları tasarlar, yeni bilimsel metotlar geliştirir ve bilinen bir metodu farklı bir alana uygular. PÇ-12 Alanındaki gelişmeleri takip ederek ve aktararak, toplumun bilimsel, teknolojik ve sosyal ilerleme sürecine katkıda bulunur. PÇ-13 Uluslararası platformlarda, uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. PÇ-15 Kimya alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Ders kapsamında klinik laboratuvarda tıbbi terimler, klinik biyokimya laboratuvar iş ve işleyişi hakkında bilgi verilecektir. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Klinik biyokimya kullanılan terimler | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 2 | Klinik biyokimya laboratuvarda bilgi iletişimine ilişkin temel kavramlar | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 3 | Klinik biyokimya laboratuvarda analiz tekniklerine ilişkin temel kavramlar | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 4 | Klinik biyokimya laboratuvarı alet ve cihazlarına ilişkin temel kavramlar | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 5 | Klinik laboratuvar ve genel laboratuvar uygulamalarında raporlama sürecinde kullanılan genel kavramlar | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 6 | Klinik biyokimya laboratuvarı iş ve işleyişi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 7 | Klinik biyokimya laboratuvarının önemi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Klinik biyokimya laboratuvarında kullanılan otomasyon sistemleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 10 | Klinik biyokimya laboratuvarında karşılaşılan problemler | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 11 | Klinik biyokimya laboratuvarında karşılaşılan problemlerin çözümleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 12 | Klinik biyokimya laboratuvarında preanalitik hatalar | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 13 | Klinik biyokimya laboratuvarında analitik hatalar | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 14 | Klinik biyokimya laboratuvarında postanalitik hatalar | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 15 | Klinik biyokimya laboratuvarında yapay zeka | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Gaw, A., Murphy, M., Srivastava, R., Cowan, R. A., and O'Reilly, D. S. J. (2013). Clinical Biochemistry E-Book: An Illustrated Colour Text. Elsevier Health Sciences. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Bilgisayar, projeksiyon. | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 7 | 1 | 20 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | 10 | 2 | 20 |
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 14 | 2 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 1 | 5 | 5 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 6 | 10 | 60 |
| Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 180 | ||