Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / MATE 501 - TEKLİF EDİLEN MATEMATİK EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: MATE 501 Adı: BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE ETİK Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TEKLİF EDİLEN MATEMATİK EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı DENİZ KAYA (denizkaya@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu derste öğrencilerin; bilimsel araştırma yaklaşımları ve yöntemleri hakkında derinlemesine bilgi sahibi olmaları ve etik kurallar çerçevesinde bilimsel araştırma yapma konusunda farkındalık kazanmaları amaçlanmaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Bilimsel araştırmada temel kavramları bilir. PÇ-4 Bağımsız olarak bilimsel araştırma yapabilecek düzeyde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini bilimsel ve analitik düşünme becerilerine çerçevesinde kullanır.
PÇ-6 Bilimsel, matematiksel düşünme yeteneği kazanarak ilgili alanlarda bu bilgiyi kullanır.
PÇ-8 Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-16 Alanı ile ilgili veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisine sahip olur.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-2 Bilimsel araştırmanın önemini açıklayabilir. PÇ-4 Bağımsız olarak bilimsel araştırma yapabilecek düzeyde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini bilimsel ve analitik düşünme becerilerine çerçevesinde kullanır.
PÇ-8 Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-14 Düşüncelerini, mantıklı bir şekilde matematik dilini kullanarak açıklar.
PÇ-15 Alan bilgi ve becerisini akademik ortamlarda sunabilecek düzeyde yazılı ve sözlü akademik dil kullanma becerisine sahip olur.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-3 Bilimsel araştırma sürecinin aşamalarını açıklayabilir. PÇ-6 Bilimsel, matematiksel düşünme yeteneği kazanarak ilgili alanlarda bu bilgiyi kullanır.
PÇ-10 Matematik öğretiminde kullanılan alana yönelik ve/ya farklı disiplinleri kapsayabilecek nitel ve/ya nicel bilimsel araştırmalarda veri toplama, verileri uygun yöntemlerle değerlendirme ve bu yöntemleri karşılaştırabilme becerilerine sahip olur.
PÇ-16 Alanı ile ilgili veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisine sahip olur.
PÇ-17 Bilgi ve iletişim teknolojilerini matematiksel kavramların öğretiminde etkin şekilde kullanabilme becerisine sahip olur.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-4 Bilimsel araştırmalar yapabilir. PÇ-2 Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili çağdaş öğretim yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular.
PÇ-4 Bağımsız olarak bilimsel araştırma yapabilecek düzeyde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini bilimsel ve analitik düşünme becerilerine çerçevesinde kullanır.
PÇ-10 Matematik öğretiminde kullanılan alana yönelik ve/ya farklı disiplinleri kapsayabilecek nitel ve/ya nicel bilimsel araştırmalarda veri toplama, verileri uygun yöntemlerle değerlendirme ve bu yöntemleri karşılaştırabilme becerilerine sahip olur.
PÇ-17 Bilgi ve iletişim teknolojilerini matematiksel kavramların öğretiminde etkin şekilde kullanabilme becerisine sahip olur.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-5 Bilimsel araştırma ile ilgili araştırılan ve sunulan konuyu raporlaştırabilir. PÇ-6 Bilimsel, matematiksel düşünme yeteneği kazanarak ilgili alanlarda bu bilgiyi kullanır.
PÇ-14 Düşüncelerini, mantıklı bir şekilde matematik dilini kullanarak açıklar.
PÇ-15 Alan bilgi ve becerisini akademik ortamlarda sunabilecek düzeyde yazılı ve sözlü akademik dil kullanma becerisine sahip olur.
PÇ-16 Alanı ile ilgili veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisine sahip olur.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-6 Bilimsel araştırmada etik kuralların farkında olur ve etik dışı davranışları engelleyebilir. PÇ-4 Bağımsız olarak bilimsel araştırma yapabilecek düzeyde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini bilimsel ve analitik düşünme becerilerine çerçevesinde kullanır.
PÇ-14 Düşüncelerini, mantıklı bir şekilde matematik dilini kullanarak açıklar.
PÇ-19 Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunarak bu değerlerin gelişimini destekler.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders, bilim, bilimin doğası, bilimsel araştırmanın temelleri, araştırma problemi tanımlama, bilimsel araştırma türleri, bilimsel bir araştırmanın nitelikleri, değişkenler ve örnekleme yöntemleri, veri toplama araçları, geçerlik ve güvenirlik, nitel araştırmalar, nicel araştırmalar, araştırma etiği kavramı ve temel ilkeleri, araştırma sürecinde etik dışı davranışlar ve etik ihlalleri, bilimsel araştırmaların raporlaştırılmasını içermektedir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Bilim ve bilgiye ulaşma yolları Anlatma, tartışma, ikili çalışma
2 Araştırma yaklaşımlarının doğası Anlatma, kaynak tarama, soru cevap
3 Araştırma problemi ve özellikleri Anlatma, beceri geliştirme, görüşme
4 Değişken tipleri, örneklem seçim yöntemleri ve hipotez Anlatma, kaynak tarama, tartışma
5 Literatür tarama, çeşitli veri tabanlarına giriş ve uygun anahtar kelimelerle tez, makale taraması yapma Anlatma, kaynak tarama, tartışma
6 Nicel araştırma yaklaşımı altında yer alan yöntemler, deneysel ve korelasyonel çalışmalar ve özellikleri Anlatma, gösterip yaptırma, soru cevap
7 Nicel araştırma yaklaşımı altında yer alan yöntemler, nedensel karşılaştırma ve survey çalışmaları Makale inceleme, örnek olay, anlatma
8 Ara Sınav
9 Özel durum çalışması, etnografik çalışmalar Makale inceleme, örnek olay, anlatma
10 Fenomenografik çalışma, aksiyon araştırmaları Makale inceleme, tartışma, anlatma
11 Meta-Analiz ve meta-sentez çalışmaları Gösterip yaptırma, makale inceleme
12 Araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik Gösterip Yaptırma, Makale İnceleme
13 Veri toplama araçları ve veri analizi Makale inceleme, örnek olay, anlatma
14 Bilimsel araştırmalarda etik ve etik dışı davranışlar Bireysel çalışma, anlatma, tartışma
15 Bilimsel araştırmanın raporlaştırılması Makale inceleme, anlatma, tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2011). Research methods in education (7th ed.). London: Routledge Publishing.
2 Creswell, J. W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri. Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (M. Bütün & S. B. Demir, Çev.) (4. baskı). Ankara: Siyasal Kitabevi.
3 Marshall, C. ve Rossman, G. B. (2016). Designing qualitative research (6th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publishing.
4 Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publishing.
5 Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
6 Yin, R. (2017). Durum çalışması araştırması uygulamaları (3. baskı). (İ. Günbayı, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders notları ve yardımcı kaynaklar, akıllı tahta veya projeksiyon, pc veya tablet

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi 16 1 60
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 4 14 56
       c) Performans Ödevi 3 7 21
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 7 21
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 0
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 183