|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TEKLİF EDİLEN MATEMATİK EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | DENİZ KAYA (denizkaya@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu derste, genelde öğrenme teorileri özelde matematik eğitiminde yaygın kullanılan öğrenme teorileri hakkında farkındalık oluşturmak, teorilerin matematik öğrenme açısından önemini anlamak, teorilerin dayandığı temel prensiplere bağlı olarak matematik öğrenmenin nasıl gerçekleştiğine yönelik anlayış geliştirmek, teorilerin alana özgü uygulamalar üzerindeki etkilerini belirlemek, matematik eğitiminin gelişimine yön veren teorilerin felsefeleri hakkında düşünceler geliştirmek, matematik öğrenmede önemli görülen teorileri kavratmak ve değerlendirmek amaçlanmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Öğrenmede önemli olan anahtar kavramları açıklayabilir. |
PÇ-1 Matematik eğitimi ile ilgili ileri düzeyde alan bilgisine sahip olur. PÇ-6 Bilimsel, matematiksel düşünme yeteneği kazanarak ilgili alanlarda bu bilgiyi kullanır. PÇ-14 Düşüncelerini, mantıklı bir şekilde matematik dilini kullanarak açıklar. PÇ-17 Bilgi ve iletişim teknolojilerini matematiksel kavramların öğretiminde etkin şekilde kullanabilme becerisine sahip olur. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Öğrenmeyi ve öğrenme teorilerinin çeşitliliğini açıklayabilir. |
PÇ-2 Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili çağdaş öğretim yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. PÇ-9 Öğrenme ve öğretme sürecini zenginleştirebilmek için uygun öğrenme ortamları tasarlar. PÇ-16 Alanı ile ilgili veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisine sahip olur. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Yapılandırmacı yaklaşımın felsefesini değerlendirebilir. |
PÇ-2 Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili çağdaş öğretim yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. PÇ-3 Mesleğini icra edeceği öğrenci grubunun gelişim özellikleri ve öğrenme biçimlerine uygun planlama, materyal geliştirme ve uygulama yapar. PÇ-6 Bilimsel, matematiksel düşünme yeteneği kazanarak ilgili alanlarda bu bilgiyi kullanır. PÇ-8 Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Matematik eğitiminde yaygın olarak kullanılan öğrenme teorilerinin ilkelerini açıklayabilir. |
PÇ-2 Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili çağdaş öğretim yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. PÇ-4 Bağımsız olarak bilimsel araştırma yapabilecek düzeyde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini bilimsel ve analitik düşünme becerilerine çerçevesinde kullanır. PÇ-6 Bilimsel, matematiksel düşünme yeteneği kazanarak ilgili alanlarda bu bilgiyi kullanır. PÇ-15 Alan bilgi ve becerisini akademik ortamlarda sunabilecek düzeyde yazılı ve sözlü akademik dil kullanma becerisine sahip olur. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Matematik öğrenmede önemli olan teorilerin olumlu ve olumsuz yanlarını değerlendirebilir. |
PÇ-4 Bağımsız olarak bilimsel araştırma yapabilecek düzeyde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini bilimsel ve analitik düşünme becerilerine çerçevesinde kullanır. PÇ-14 Düşüncelerini, mantıklı bir şekilde matematik dilini kullanarak açıklar. PÇ-16 Alanı ile ilgili veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisine sahip olur. PÇ-17 Bilgi ve iletişim teknolojilerini matematiksel kavramların öğretiminde etkin şekilde kullanabilme becerisine sahip olur. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Matematiksel kavram, ilişki ve yapıların öğreniminde kullanılan perspektifler üzerine teorik ya da uygulamalı araştırmalar yapabilir. |
PÇ-1 Matematik eğitimi ile ilgili ileri düzeyde alan bilgisine sahip olur. PÇ-4 Bağımsız olarak bilimsel araştırma yapabilecek düzeyde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini bilimsel ve analitik düşünme becerilerine çerçevesinde kullanır. PÇ-6 Bilimsel, matematiksel düşünme yeteneği kazanarak ilgili alanlarda bu bilgiyi kullanır. PÇ-7 Matematik alanındaki bir problemi bağımsız olarak kurgulayıp geliştirdiği çözüm yöntemi ve sonuçlarını değerlendirir. PÇ-14 Düşüncelerini, mantıklı bir şekilde matematik dilini kullanarak açıklar. PÇ-15 Alan bilgi ve becerisini akademik ortamlarda sunabilecek düzeyde yazılı ve sözlü akademik dil kullanma becerisine sahip olur. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders, teorilerin matematik eğitimi açısından önemini, öğrenme yaklaşımlarının tarihsel gelişimini, öğrenmede yapılandırmacılık prensibine ilişkin temel kavramları ve öğretim çerçevelerini, yapılandırmacılık prensibine göre bilişsel, sosyo-kültürel ve radikal yapılandırmacılıkları, Jean Piaget, Lev Vygotsky, Jerome Seymour Bruner, Richard R. Skemp ve Zoltan Dienes’in öğrenme teorilerini, APOS teorisini, matematik eğitiminde kavram tanımı, kavram imajı ve didaktik durumları ile matematik öğrenme desteğini oluşturan önemli anahtar kavramları içermektedir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Teorilerin matematik eğitimi açısından önemi | Anlatma, tartışma, ikili çalışma |
2 | Matematik eğitiminde öğrenme yaklaşımlarının tarihsel gelişimi | Anlatma, kaynak tarama, soru cevap |
3 | Öğrenmede yapılandırmacılık prensibine ilişkin temel kavramlar ve öğretim çerçeveleri | Anlatma, ikili çalışma, soru cevap |
4 | Yapılandırmacılık prensibinde bilişsel yapılandırmacılık | Anlatma, kaynak tarama, tartışma |
5 | Yapılandırmacılık prensibinde sosyo-kültürel yapılandırmacılık | Anlatma, kaynak tarama, tartışma |
6 | Yapılandırmacılık prensibinde radikal yapılandırmacılık | Anlatma, kaynak tarama, tartışma |
7 | Matematik eğitiminde Jean Piaget’in öğrenme teorisi | Makale inceleme, örnek olay, anlatma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Matematik eğitiminde Lev Vygotsky’nin öğrenme teorisi | Makale inceleme, örnek olay, anlatma |
10 | Matematik eğitiminde Jerome Seymour Bruner’in öğrenme teorisi | Makale inceleme, örnek olay, anlatma |
11 | Matematik eğitiminde Richard R. Skemp’in öğrenme teorisi | Makale inceleme, örnek olay, anlatma |
12 | Matematik eğitiminde Zoltan Dienes’in öğrenme teorisi | Makale inceleme, örnek olay, anlatma |
13 | Matematiksel kavramların anlamlandırılmasında APOS teorisi | Makale inceleme, örnek olay, anlatma |
14 | Matematik eğitiminde kavram tanımı, kavram imajı ve didaktik durumlar | Bireysel çalışma, anlatma, tartışma |
15 | Matematik öğrenme desteğini oluşturan önemli anahtar kavramlar | Bireysel çalışma, anlatma, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Baki, A. (2006). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Trabzon: Derya Kitabevi. | |
2 | Bingölbali, E., Arslan, S. ve Zembat, İ. Ö. (Ed.) (2016). Matematik eğitiminde teoriler. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. | |
3 | Ernest, P. (1991). The philosophy of mathematics education. London: The Farmer Press Publishing. | |
4 | Gauvain, M. ve Cole, M. (2001). Readings on the development of children (3rd ed.). New York: Worth Publishing. | |
5 | Skemp, R. (1993). The Philosophy of learning mathematics (2nd ed.): London: Penguen Books Publishing. | |
6 | Steffe, L., Nesher, P. ve Cobb, P. (1996). Theories of mathematical learning. New York: Routledge Publishing. | |
7 | Vygotsky, L. S. (2018). Düşünce ve dil (1. baskı). (Çev. B. Erdoğdu). İstanbul: Roza Yayınevi. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders notları ve yardımcı kaynaklar, akıllı tahta veya projeksiyon, güncel matematik öğretim programı (2018 yılı), okul matematiği için prensipler ve standartlar (NCTM, 2000) kılavuzu/dokümanı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 14 | 56 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 184 |