|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TEKLİF EDİLEN MATEMATİK EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | DENİZ KAYA (denizkaya@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu derste matematik öğretmenlerinin sahip olması gereken bilgi türlerinden biri olan alan öğretimi bilgisini ve bileşenlerini tanıtarak bu yönde anlayış geliştirmek, alan ve alan öğretimi bilgisinin birlikte incelenmesini ve değerlendirmesini mümkün kılan Dörtlü Bilgi Modeli’ni tanıtmak hedeflenmektedir. Ayrıca modelin önemini, birimlerini, kodlarını ve ortaya çıkışını incelemek, modeli gerçek sınıf öğretimlerinden edinilen kesitlerle örneklemek, etkili bir matematik öğretimi gerçekleştirmek için matematiği öğretme bilgisinin önemini ortaya çıkarmak ve söz konusu bilginin derslere yansımalarını destekleyecek öğretim uygulamalarını geliştirmek amaçlanmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Alan ve alan öğretimi bilgilerinin ve bileşenlerinin ne olduğunu açıklayabilir. |
PÇ-1 Matematik eğitimi ile ilgili ileri düzeyde alan bilgisine sahip olur. PÇ-8 Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir. PÇ-15 Alan bilgi ve becerisini akademik ortamlarda sunabilecek düzeyde yazılı ve sözlü akademik dil kullanma becerisine sahip olur. PÇ-19 Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunarak bu değerlerin gelişimini destekler. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Matematiği öğretme bilgisinin ne olduğunu açıklayabilir. |
PÇ-5 Matematik bilgilerini günlük yaşam problemleriyle ve diğer disiplinlerle ilişkilendirme becerisine sahip olur. PÇ-6 Bilimsel, matematiksel düşünme yeteneği kazanarak ilgili alanlarda bu bilgiyi kullanır. PÇ-9 Öğrenme ve öğretme sürecini zenginleştirebilmek için uygun öğrenme ortamları tasarlar. PÇ-17 Bilgi ve iletişim teknolojilerini matematiksel kavramların öğretiminde etkin şekilde kullanabilme becerisine sahip olur. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Dörtlü Bilgi Modeli’nin bileşenlerine ilişkin değerlendirmelerde bulunabilir. |
PÇ-2 Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili çağdaş öğretim yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. PÇ-6 Bilimsel, matematiksel düşünme yeteneği kazanarak ilgili alanlarda bu bilgiyi kullanır. PÇ-8 Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir. PÇ-16 Alanı ile ilgili veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisine sahip olur. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Gerçek sınıf ortamından alınan kesitlerle olumlu ve olumsuz örnekler üzerinden Dörtlü Bilgi Modeli’nin kodlarını tartışabilir. |
PÇ-3 Mesleğini icra edeceği öğrenci grubunun gelişim özellikleri ve öğrenme biçimlerine uygun planlama, materyal geliştirme ve uygulama yapar. PÇ-5 Matematik bilgilerini günlük yaşam problemleriyle ve diğer disiplinlerle ilişkilendirme becerisine sahip olur. PÇ-9 Öğrenme ve öğretme sürecini zenginleştirebilmek için uygun öğrenme ortamları tasarlar. PÇ-16 Alanı ile ilgili veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisine sahip olur. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Dörtlü Bilgi Modeli’nin derslere yansıtılmasını destekleyecek örnek uygulamalar hazırlayabilir ve sunabilir. |
PÇ-2 Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili çağdaş öğretim yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. PÇ-5 Matematik bilgilerini günlük yaşam problemleriyle ve diğer disiplinlerle ilişkilendirme becerisine sahip olur. PÇ-9 Öğrenme ve öğretme sürecini zenginleştirebilmek için uygun öğrenme ortamları tasarlar. PÇ-16 Alanı ile ilgili veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisine sahip olur. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders, öğretmenlerin sahip olması gereken bilgileri, alanı öğretme bilgisini, matematiği öğretme bilgisini, matematiği öğretme bileşenlerini, matematik öğretimi için geliştirilmiş alan öğretimi bilgisi çerçevelerini, matematiksel içerik bilgisini, dörtlü bilgi modelinin birimlerini ve bileşenlerini, dörtlü bilgi modelinin temel bilgi birimi bağlamındaki kodlarını ve gerekliliklerini, dörtlü bilgi modelinin temel bilgi birimi bağlamındaki kodlarının ve gerekliliklerinin örnek uygulamalarını, dörtlü bilgi modelinin dönüşüm bilgisi birimi bağlamındaki kodlarının ve gerekliliklerinin örnek uygulamalarını, dörtlü bilgi modelinin ilişki kurma bilgisi birimi bağlamındaki kodlarının ve gerekliliklerinin örnek uygulamalarını, dörtlü bilgi modelinin beklenmeyen olaylar bilgisi birimi bağlamındaki kodlarının ve gerekliliklerinin örnek uygulamalarını ve öğrencilerin matematiği öğretme bilgilerinin öğretimlerine yansıttıkları örnek uygulamalarını içermektedir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Öğretmenlerin sahip olması gereken bilgilere ilişkin anlayış geliştirme | Anlatma, tartışma, soru-cevap, ikili çalışma |
2 | Alanı öğretme bilgisine ilişkin anlayış geliştirme | Anlatma, tartışma, soru cevap, beyin fırtınası |
3 | Matematiği öğretme bilgisine ilişkin anlayış geliştirme | Anlatma, ikili çalışma, soru cevap |
4 | Matematiği öğretme bilgisine ilişkin anlayış geliştirme | Anlatma, kaynak tarama, soru cevap |
5 | Matematik öğretimi için geliştirilmiş alan öğretimi bilgisi çerçevelerini tartışma | Makale eleştirisi, soru cevap, tartışma |
6 | Matematiksel içerik bilgisine ilişkin anlayış geliştirme | Beceri geliştirme çalışması, anlatma, soru cevap, tartışma |
7 | Dörtlü bilgi modelinin birimlerini ve bileşenlerini tanıtma | Kaynak tarama, örnek olay, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Dörtlü bilgi modelinin temel bilgi birimi bağlamındaki kodlarını ve gerekliliklerini tanıtma | Anlatma, ikili çalışma, tartışma |
10 | Dörtlü bilgi modelinin temel bilgi birimi bağlamındaki kodlarını ve gerekliliklerini örnek uygulamalarla destekleyerek ortaya koyma | Anlatma, beyin fırtınası, tartışma |
11 | Dörtlü bilgi modelinin dönüşüm bilgisi birimi bağlamındaki kodlarını ve gerekliliklerini örnek uygulamalarla destekleyerek ortaya koyma | Anlatma, beyin fırtınası, tartışma |
12 | Dörtlü bilgi modelinin ilişki kurma bilgisi birimi bağlamındaki kodlarını ve gerekliliklerini örnek uygulamalarla destekleyerek ortaya koyma | Problem çözme, soru cevap, bireysel çalışma |
13 | Dörtlü bilgi modelinin beklenmeyen olaylar bilgisi birimi bağlamındaki kodlarını ve gerekliliklerini örnek uygulamalarla destekleyerek ortaya koyma | Problem çözme, soru cevap, bireysel çalışma |
14 | Öğrencilerin matematiği öğretme bilgilerinin öğretimlerine yansıtacakları örnek uygulamalar geliştirmeleri, uygulamalarını sunmaları ve görüşlerinin paylaşımı | Beceri geliştirme çalışması, bireysel çalışma, anlatma |
15 | Öğrencilerin matematiği öğretme bilgilerinin öğretimlerine yansıtacakları örnek uygulamalar geliştirmeleri, uygulamalarını sunmaları ve görüşlerinin paylaşımı | Beceri geliştirme çalışması, bireysel çalışma, anlatma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Bingölbali, E., Arslan, S. ve Zembat, İ. Ö. (Ed.) (2016). Matematik eğitiminde teoriler. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. | |
2 | Rowland, T. (2009). Developing primary mathematics teaching: Reflecting on practice with the knowledge quartet. London: Sage Publishing. https://doi.org/10.4135/9781446279571 | |
3 | Rowland, T., Huckstep, P. ve Thwaites, A. (2005). Elementary teachers mathematics subject knowledge: The knowledge quartet and the case of Naomi. Journal of Mathematics Teacher Education, 8(3), 255-281. https://doi.org/10.1007/s10857-005-0853-5 | |
4 | Rowland, T., Huckstep, P. ve Thwaites, A. (2003). The knowledge quartet. Proceedings of the British Society for Research into Learning Mathematics, 23(3), 97-102. | |
5 | Rowland, T. ve Turner, F. (2007). Developing and using the knowledge quartet: A framework for the observation of mathematics teaching. The Mathematics Educator, 10(1), 107-124. | |
6 | Turner, F. ve Rowland, T. (2011). The knowledge quartet as an organising framework for developing and deepening teachers’ mathematics knowledge. In Rowland, T., Ruthven, K. (Ed.) Mathematical knowledge in teaching. Dordrecht: Springer Publishing. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders notları ve yardımcı kaynaklar, akıllı tahta veya projeksiyon, güncel matematik öğretim programı (2018 yılı), okul matematiği için prensipler ve standartlar (NCTM, 2000) kılavuzu/dokümanı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 14 | 56 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 184 |