Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / MATE 506 - TEKLİF EDİLEN MATEMATİK EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: MATE 506 Adı: MATEMATİK ÖĞRETİMİNDE YARATICI ETKİNLİKLER VE UYGULAMALARI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TEKLİF EDİLEN MATEMATİK EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı DERYA ÖZLEM YAZLIK (doyazlik@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu derste etkili matematik öğretimini gerçekleştirmek için kullanılan matematiksel etkinliklerin özelliklerinin ve tasarım ilkelerinin tanıtılması, matematik öğretimine yönelik etkinliklerin geliştirilmesi ve sınıf ortamında uygulama çalışmalarının yapılması, etkinlik temelli matematik öğretiminde ölçme değerlendirme yöntemlerinin incelenmesi amaçlanmaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Matematik öğretiminde etkinlik kullanımının amacını ve önemini açıklayabilir PÇ-1 Matematik eğitimi ile ilgili ileri düzeyde alan bilgisine sahip olur.
PÇ-2 Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili çağdaş öğretim yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular.
PÇ-14 Düşüncelerini, mantıklı bir şekilde matematik dilini kullanarak açıklar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Matematik öğretiminde kullanılan etkinliklerin özelliklerini ve tasarım ilkelerini açıklayabilir PÇ-1 Matematik eğitimi ile ilgili ileri düzeyde alan bilgisine sahip olur.
PÇ-5 Matematik bilgilerini günlük yaşam problemleriyle ve diğer disiplinlerle ilişkilendirme becerisine sahip olur.
PÇ-14 Düşüncelerini, mantıklı bir şekilde matematik dilini kullanarak açıklar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Etkinlik temelli matematik öğretiminde ölçme değerlendirme yöntemlerini açıklayabilir ve uygulayabilir. PÇ-2 Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili çağdaş öğretim yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular.
PÇ-3 Mesleğini icra edeceği öğrenci grubunun gelişim özellikleri ve öğrenme biçimlerine uygun planlama, materyal geliştirme ve uygulama yapar.
PÇ-9 Öğrenme ve öğretme sürecini zenginleştirebilmek için uygun öğrenme ortamları tasarlar.
PÇ-14 Düşüncelerini, mantıklı bir şekilde matematik dilini kullanarak açıklar.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-4 Matematik öğretimine yönelik yaratıcı etkinlikler geliştirebilir ve bunları sınıf ortamında uygulayabilir PÇ-2 Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili çağdaş öğretim yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular.
PÇ-3 Mesleğini icra edeceği öğrenci grubunun gelişim özellikleri ve öğrenme biçimlerine uygun planlama, materyal geliştirme ve uygulama yapar.
PÇ-9 Öğrenme ve öğretme sürecini zenginleştirebilmek için uygun öğrenme ortamları tasarlar.
PÇ-14 Düşüncelerini, mantıklı bir şekilde matematik dilini kullanarak açıklar.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders; matematik öğretiminde etkinlik kullanımının amacını ve önemini, matematik öğretiminde kullanılan etkinliklerin özelliklerini, etkinlik hazırlamada ve uygulamada dikkat edilecek hususları, örnek etkinlikleri değerlendirmeyi, etkinlik geliştirme uygulamalarını, etkinlik temelli sınıflarda ölçme ve değerlendirme yöntemlerini içermektedir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Etkinlik ve Görev nedir? Anlatma, Soru -Cevap, Tartışma Yöntemi
2 Etkinliklerin Teorik ve Felsefi Temelleri Anlatma, Soru -Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Etkinliklerin Matematik Öğretiminde Tarihsel Gelişimi Anlatma, Soru -Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Matematiksel Etkinliklerin Ortak Özellikleri Anlatma, Soru -Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Matematiksel Etkinliklerin Tasarım İlkeleri Anlatma, Soru -Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Etkinliklerin Düzeylerinin İncelenmesi Anlatma, Soru -Cevap, Tartışma Yöntemi
7 Etkinlik Temelli Öğretimde Öğrencilerin Düşüncelerinin Değerlendirilmesi Anlatma, Soru -Cevap, Tartışma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Etkinliklerin Sınıf İçerisinde Uygulanması ve Dikkat Edilmesi Gerekenler Anlatma, Soru -Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Matematiksel Okuryazarlık Etkinlikleri Tartışma Yöntemi, Grup Çalışması
11 Matematiksel Modelleme Etkinlikleri Tartışma Yöntemi, Grup Çalışması
12 Matematik Eğitiminde Disiplinler Arası Yaklaşıma Dayalı Etkinlikler Tartışma Yöntemi, Grup Çalışması
13 Matematik Eğitiminde İspat Etkinlikleri Tartışma Yöntemi, Grup Çalışması
14 Matematik Eğitiminde Teknoloji Destekli Etkinlikler Tartışma Yöntemi, Grup Çalışması
15 Etkinlik Temelli Matematik Öğretiminde Ölçme Ve Değerlendirme Tartışma Yöntemi, Grup Çalışması
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Altun, M. (2010). Eğitim fakülteleri ve ilköğretim öğretmenleri için matematik öğretimi. İstanbul: Alfa Yayınları, ISBN 975-96523-0-7.
2 Altun, M. (2010). İlköğretim ikinci kademede ( 6, 7 ve 8. Sınıflarda) matematik öğretimi. İstanbul: Alfa Yayınları, ISBN 975-96523-0-7..
3 Bozkurt, A., Özmantar, M. F., Ağaç, G., & Güzel, M. (2022). Matematik öğretiminde etkinlik tasarımı ve uygulamaları: Bir değerlendirme çerçevesi. Ankara: Pegem Akademi.
4 Dede, Y., Doğan, M. F., & Aslan-Tutak, F. (2020). Matematik eğitiminde etkinlikler ve uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
5 Olkun, S., & Toluk-Uçar, Z. (2012). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi. Ankara: Eğiten Kitap.
6 Stein, M. K., Smith, M. S., Henningsen, M. A., & Silver, E. A. (2000). Implementing standards-based mathematics instruction: A casebook for professional development. New York: Teachers Collegge Press, Reston, VA: Author.
7 Kieran, C., Doorman, M., & Ohtani, M. (2015). Frameworks and principles for task design. Anne, W. & Minoru O. (Eds.) Task Design in Mathematics Education (p.19-81). Springer International Publishing.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitapları, Ders Notları, Bilgisayar ve Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi 16 2 60
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 14 42
       c) Performans Ödevi 5 7 35
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 7 21
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 0
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 183