|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 5 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Bilimsel Hazırlık | ||||
| Bölümü | İSLAM TARİHİ VE SANATLARI(TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | İDRİS SÖYLEMEZ (idrissoylemez@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
İDRİS SÖYLEMEZ, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu ders, Osmanlıca Metinlerini yakından tanıyacak, okuyabilecek ve farklı yazı sitilleriyle yazılmış, nesih, rika, divani, metinleri birbirinden ayırt edebilmeyi öğretmeyi amaçlar. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Osmanlıca İleri düzey bir el yazma metni rahatlıkla okuyup, çözümleyebilir. |
PÇ-6 İslam tarihi ve sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. PÇ-7 İslam tarihi ve sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-16 İslam tarihi ve sanatları alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Hat örneklerini rahatlıkla okuyabilir. |
PÇ-4 İslam tarihi ve sanatları alanı ile ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-7 İslam tarihi ve sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-16 İslam tarihi ve sanatları alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Sülüs, Kûfî, Nesih yazı türlerini rahatlıkla okuyabilir. |
PÇ-2 İslam tarihi ve sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-7 İslam tarihi ve sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-16 İslam tarihi ve sanatları alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Bu ders, Osmanlıca 2 dersi ilk dönemden XII. yy-XIV. yy, XV.yy-XVIII. yy, XVIII. yüzyıldan günümüze farklı yazı sitilleriyle yazılmış dini, edebi, ve tarihi metinler içerir. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Paleografi İlmi; Osmanlı Dönemi Türk Yazısı Dini Metinler. | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ · 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ · 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ · 4. ÖRNEK OLAY YÖNTEMİ · 5. GÖSTERİP-YAPTIRMA |
| 2 | Hat nedir? Tarihi Metinler. | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ · 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ · 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ · 4. ÖRNEK OLAY YÖNTEMİ · 5. GÖSTERİP-YAPTIRMA |
| 3 | Hat çeşitleri ve hattatlarımız Edebî metinler. | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ · 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ · 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ · 4. ÖRNEK OLAY YÖNTEMİ · 5. GÖSTERİP-YAPTIRMA |
| 4 | Kufi yazı çeşidi ve metin okumaları Tarihi Metinler. | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ · 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ · 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ · 4. ÖRNEK OLAY YÖNTEMİ · 5. GÖSTERİP-YAPTIRMA |
| 5 | Nesih yazı çeşidi ve metin okumaları Tarihi Metinler. | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ · 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ · 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ · 4. ÖRNEK OLAY YÖNTEMİ · 5. GÖSTERİP-YAPTIRMA |
| 6 | Sülüs yazı çeşidi ve metin okumaları Edebî Metinler. | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ · 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ · 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ · 4. ÖRNEK OLAY YÖNTEMİ · 5. GÖSTERİP-YAPTIRMA |
| 7 | Muhakkak yazı çeşidi ve metin okumaları Edebî Metinler. | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ · 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ · 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ · 4. ÖRNEK OLAY YÖNTEMİ · 5. GÖSTERİP-YAPTIRMA |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Reyhani yazı çeşidi ve metin okumaları Edebî Mtinler. | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ · 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ · 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ · 4. ÖRNEK OLAY YÖNTEMİ · 5. GÖSTERİP-YAPTIRMA |
| 10 | Tevki yazı çeşidi ve metin okumaları Osmanlıca Tarihi Metinler. | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ · 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ · 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ · 4. ÖRNEK OLAY YÖNTEMİ · 5. GÖSTERİP-YAPTIRMA |
| 11 | Rikâ'' yazı çeşidi ve metin okumaları Osmanlıca Tarihi Metinler. | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ · 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ · 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ · 4. ÖRNEK OLAY YÖNTEMİ · 5. GÖSTERİP-YAPTIRMA |
| 12 | Talik yazı çeşidi ve metin okumaları Osmanlıca Tarihi Metinler. | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ · 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ · 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ · 4. ÖRNEK OLAY YÖNTEMİ · 5. GÖSTERİP-YAPTIRMA |
| 13 | Siyakat yazı çeşidi ve metin okumaları Osmanlıca Tarihi Metinler. | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ · 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ · 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ · 4. ÖRNEK OLAY YÖNTEMİ · 5. GÖSTERİP-YAPTIRMA |
| 14 | Rik’a yazı çeşidi ve metin okumaları Osmanlıca Tarihi Metinler. | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ · 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ · 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ · 4. ÖRNEK OLAY YÖNTEMİ · 5. GÖSTERİP-YAPTIRMA |
| 15 | Divani yazı çeşidi ve metin okumaları Osmanlıca Tarihi Metinler. | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ · 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ · 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ · 4. ÖRNEK OLAY YÖNTEMİ · 5. GÖSTERİP-YAPTIRMA |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Sakin,Orhan.(2012),Osmanlı Arşiv Belgeleri; Okuma Kılavuzu - İstanbul:Yeditepe. Yay. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ders izlencesi, Ders notları, Ders sunumları/videoları gibi materyallerin yanı sıra ödev, Proje ve uygulamalar | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | |||
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | 10 | 1 | |
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | 12 | 1 | |
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | %60 | ||
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 7 | 10 | 70 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 8 | 10 | 80 |
| c) Performans Ödevi | 7 | 8 | 56 |
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 1 | 1 | 1 |
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 7 | 8 | 56 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 0 | ||
| Final Sınavı | 0 | ||
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 306 | ||