Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / İTS519 - İSLAM TARİHİ VE SANATLARI(TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: İTS519 Adı: İSLAM MEDENİYETİ TARİHİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 7
Sınıf/Yarıyıl 5 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Bilimsel Hazırlık
Bölümü İSLAM TARİHİ VE SANATLARI(TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı KADİR ERBİL (kadirerbil@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
KADİR ERBİL, ŞEFAETTİN SEVERCAN,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
İslam medeniyeti ve Tarihi dersini alan İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisansüstü eğitim alan öğrencilerin, bu ders ile İslam Medeniyetine ait kavramların sözlük ve ıstılahî manalarını tam olarak öğrenerek ve bu kavramlar çerçevesinde İslam Medeniyeti ve tarihine dair yeni fikirler ve eserler oluşturması beklenmektedir. Bu ders ile öğrenciler İslam medeniyetinin kaynaklarını, temel niteliklerini ve medeniyeti oluşturan maddî-manevî unsurlarını öğrenebileceklerdir. Temelde öğrencinin konuları araştırması ve ulaştığı sonuçları değerlendirerek konunun anlaşılmasını sağlaması amaçlanmaktadır. Bu ders ile öğrencilerin özelde İslam medeniyeti, genelde medeniyetinin mahiyeti hakkında ihtisaslaşarak etkili düşünme ve tartışma becerisini elde etmesi hedefler.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Bu ders, İslam medeniyetinin temel olayları, dönüm noktaları ve önemli figürleri hakkında bilgi edinmeyi amaçlar. PÇ-4 İslam tarihi ve sanatları alanı ile ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Bu ders, İslam medeniyetinin sosyal, politik ve ekonomik yapısını analiz etmeyi amaçlar. PÇ-10 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
PÇ-14 İslam tarihi ve sanatları alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Bu ders, İslam medeniyetinin batı medeniyetine etkilerini tanımayı amaçlar. PÇ-2 İslam tarihi ve sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
İslam medeniyeti kavramı, İslam medeniyetinin kaynakları, hilafet, vezirlik, ordu gibi İslam medeniyetinin temel kurumları, İslam toplumlarında şehir ve şehircilik, İslam toplumlarında ibadethaneler, ticari hayat, ilimler vb. konulara değinir..
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 İslam medeniyetinin tanımı ve kapsamı Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
2 Medeniyetin oluşumundaki temel unsurlar Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
3 İslam'ın Doğuşu ve ilk dönemler Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
4 Emevî Devleti’nin kuruluşu ve genişlemesi, kültürel ve bilimsel gelişmeler Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
5 Abbâsî Devleti’nin kuruluşu ve altın çağı, bilim, sanat ve kültürel katkılar Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
6 Endülüs’te İslam hakimiyeti, kültürel etkileşim ve bilimsel katkılar Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
7 İslam dünyasında bilimsel gelişmeler Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 önemli Müslüman bilim insanları Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
10 İslam sanatının temel özellikleri Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
11 İslam hukukunun gelişimi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
12 İslam medeniyetinde eğitim ve öğretim Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
13 İslam dünyasında ticaret yolları Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
14 İslam medeniyetinde bir arada yaşama kültürü Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
15 Modernizm ve İslam Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Azimli M. (2022). İslam Medeniyeti Tarihi. Ankara. Bilay Yayınları
2 Sarıçam. İ, Erşahin. S. (2022). İslam Medeniyeti Tarihi, Ankara, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları
3 Baş. E. (2020). İslam Medeniyeti Tarihi. Ankara, Grafiker Yayınları.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1(60 dk.) 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 6 8 48
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 8 40
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 9 45
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 6 6 36
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 213