Kodu: İTS522 |
Adı: İSLAM TARİHİ II |
Teorik+Uygulama: 3+0 |
AKTS: 10 |
|
Sınıf/Yarıyıl |
5 / Bahar |
Ders Düzeyi |
Yükseklisans |
Ders Türü |
Bilimsel Hazırlık |
Bölümü |
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI(TEZLİ YÜKSEK LİSANS) |
Ön Koşul Dersleri |
Yok |
Öğretim Sistemi |
Örgün |
Ders Süresi |
14 Hafta |
Öğretim Elemanı |
ŞEFAETTİN SEVERCAN (severcan@nevsehir.edu.tr) |
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
KADİR ERBİL, ŞEFAETTİN SEVERCAN, |
Öğretim Dili |
Türkçe |
Sınıf Dışı Uygulama/Staj |
Yok |
Dersin Amacı |
Dersin amacı, öğrencilerin İslamiyet'in erken döneminden sonraki tarihsel gelişmeleri, İslam devletlerinin oluşumu ve genişlemesi, kültürel, siyasi ve sosyal değişimleri anlamalarını sağlamaktır. Bu ders, Emeviler, Abbasiler, ve diğer İslam devletlerinin kuruluş ve yıkılış süreçlerini, önemli olayları ve kişilikleri inceleyerek, İslam medeniyetinin dünya tarihi üzerindeki etkilerini kavramayı amaçlar. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) |
PÇ |
ODY |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
|
|
DÖÇ-1 |
İslam Tarihi II dersi, öğrencileri Abbâsîler döneminden başlayarak İslam dünyasının tarihini ve gelişmelerini açıklayabilir. |
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak İslam tarihi ve sanatları alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 |
İslam tarihinin orta ve geç dönemlerindeki (Abbasi sonrası) önemli olayları, figürleri ve kavramları öğrenebilir. |
PÇ-4 İslam tarihi ve sanatları alanı ile ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 |
Orta ve geç dönemlerdeki İslam dünyasında bilimsel, sanatsal ve kültürel gelişmeleri öğrenebilir. |
PÇ-14 İslam tarihi ve sanatları alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
|
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği |
Bu dersin içeriği, öğrencilerin İslam'ın erken döneminden sonraki gelişmelerini, İslam medeniyetinin farklı coğrafyalardaki etkilerini ve tarihsel süreçleri daha iyi anlamalarını sağlamayı içerir. |
Haftalık Detaylı Ders İçeriği |
Hafta |
Detaylı İçerik |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 |
Muaviye ve Emevi Devletinin Kuruluşu |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
2 |
Muaviye dönemindeki fetihler |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
3 |
Kerbela olayı ve Emevilerin Yükselişi |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
4 |
Maveraünnehir ve Türkistanın Fethi |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
5 |
Emevi Devletinin Yıkılışı |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
6 |
Emeviler Medeniyet Tarihi |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
7 |
Emeviler siyasi ve İdari kurumlar |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
8 |
Ara Sınav |
|
9 |
Endülüs Emevîleri Valilik Dönemi |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
10 |
Endülüs Emevîleri Emirlik Dönemi |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
11 |
Endülüs Emevîleri Halifelik dönemi |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
12 |
Endülüs Emevî Devletinin Yıkılışı |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
13 |
Mülûkü’t-tavâif dönemi |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
14 |
Abbasiler Dönemi |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
15 |
Abbasiler ve Fikri, Kültürel Gelişmeler |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
16 |
Final Sınavı |
|
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap |
1 |
Apak. A. (2023). Ana Hatlarıyla İslam Tarihi (4 cilt). İstanbul. Ensar Neşriyat. |
2 |
Severcan. Ş. (2019). Hz. Muhammed ve Kurtuluş Çağrısı. Ankara. Fecr Yayınevi. |
3 |
Severcan. Ş. (2021). Din-Siyaset İlişkisi. Ankara. Fecr Yayınevi. |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri |
Bilgisayar
Projeksiyon |